hc8meifmdc|2010A6132836|BehboudFroshgahWebSite|tblnews|Text_News|0xfdffe29f020000000013000001000300
آیا
برای محصولات حرفه حسابرسی در بازار اطلاعات نیز عرضه و تقاضا وجود دارد؟
جبرائیل بهاری
مقدمه:
در
جهان پیشرفته امروز مدیران و سرمایهگذاران بخشهای مختلف اقتصادی به درک ضرورتها و
نیازهای اطلاعاتی جهت هر نوع تصمیمگیری در آینده به نحوی که منافع و مصالح آنها
را در پیشبرد اهداف موردنظر تأمین کند آگاه شدهاند. از طرفی حسابداران حرفهای
نیز به ضرورت و اهمیت تأمین اطلاعات مرتبط و مناسب در فرایند تصمیمگیری پی بردهاند.
بطوریکه تأمین اطلاعات مفید از طریق حسابداران حرفهای، مورد نیاز مدیران و سرمایهگذاران
میباشد. فراهم آوردن این اطلاعات جهت رفع نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان موجب
صرف مخارج تأمین شامل هزینههای حقوق و مزایای مدیران و سایر کارکنان، هزینه
ابزارهای مورد استفاده و هزینه زمان صرف شده جهت مطالعه، بررسی و بکارگیری اطلاعات
توسط استفاده کنندگان میباشد. بطوریکه میتوان اذعان کرد که تهیه و ارائه اطلاعات از یک سوی مستلزم صرف هزینه و مخارج
تأمین و از سوی دیگر موجب سودمندی و مزیت استفاده جهت تصمیمات اقتصادی
میباشد. نظر به اینکه هر کالای اقتصادی که در بازار عرضه میشود مسلماً دارای بهای
تمام شده میباشد. اطلاعات نیز مانند کالا از این ویژگی برخوردار میباشد. در این
مقاله سعی شده است توضیحاتی در خصوص ویژگیهای این کالا، انواع آن، مخارج تأمین و
عرضه و تقاضای لازم برای این اطلاعات و همچنین نقطة تعادل بین عرضه و تقاضا ارائه
نمائیم:
سرمایة
فکری(1) چیست؟
در
زمانهای قدیم فقط کالا ارزش داشتند در صورتیکه در مفهوم جدید افکار و نادیدنیها
نیز ارزشمند میباشند امروزه سرمایه فکری بعنوان یک دارائی نامشهود از اهمیت
بسزایی برخوردار میباشد.
لیسترتارو(2)
(1996) در کتاب آیندة سرمایهداری مینویسد: عصر قدرت فکری موجب تغییر بنیادی در
سرمایهداری کلاسیک میشود.
وال
من(3) (1996) سرمایه فکری را بعنوان دارائی تعریف میکند که در زمان
حال در ترازنامه با ارزش صفر ریال ارائه میشود.
توماس
استوارت(4)(1997) سرمایه فکری را بستهای از اطلاعات میداند و میگوید:
سرمایه فکری شامل مواد، دانش، اطلاعات، اموال و تجربة فکری است که میتواند برای
ایجاد ثروت مورد استفاده قرار گیرد.
آنی
بروکینگ(5)(1997) سرمایه فکری را ترکیبی از دارائیهای نامشهود میداند
که بنگاه اقتصادی را در ایفای مسئولیت فردی یاری میرساند.
میتوان
گفت که در حال حاضر سرمایه فکری بیشتر مورد توجه سرمایهگذاران میباشد و در
مقایسه با سرمایه مادی از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار میباشد. سرمایه فکری
دانش تغییر یافتهای است که فایده اقتصادی بالایی برای بنگاههای اقتصادی فراهم میکند
این دانش از مصرف هدفمند اطلاعات(6) بدست میآید و اطلاعات نیز دادههای(7)
طبقهبندی شده و ساختار یافته هستند.
اطلاعات مالی چیست و
چگونه ایجاد میشود؟
اطلاعات نیز همچون اتومبیل و تلویزیون یک نوع کالا
محسوب میشود که میتوان آن را تولید نمود و مصرف کرد. اطلاعات میتواند دارای کیفیت
بالا یا پائین باشد میتواند بموقع و یا دیر در دسترس قرار گیرد. میتواند برای
استفاده کننده مناسب و مربوط و یا نامناسب و نامربوط باشد. اطلاعات فراهم شده توسط
حسابداران حرفهای نیز از این قاعده مستثنی نیستند و حتی مثل بیشتر کالاها از
تاریخ مصرف کوتاه مدتی برخوردار میباشند. فرایند تولید و ساخت اطلاعات در شکل (1)
نمایش داده شده است.
اطلاعات
خام و نامنظم پس از ورد به فرایند تولید و صرف یک سری هزینههای تبدیل پردازش شده
سپس به صورت اطلاعات طبقهبندی شده از فرایند پردازش خارج میشود. این محصول از
درجه اعتبار بالائی نسبت به اطلاعات خام و نامنظم برخوردار میباشد که برای استفاده
کنندگان دارای فایدة اقتصادی میباشد که در برنامهریزی، کنترل و هدایت عملیات
بنگاه اقتصادی از این محصول استفاده میگردد. میتوان بیان نمود که خود اطلاعات به
تنهایی دارای ارزش نیستند بلکه مصرف آن در تصمیمات اقتصادی ایجاد ارزش مینماید. استفادهکنندگان
این محصول عمدتاً درون سازمانی میباشند و ارزش اقتصادی آن برای استفادة برون
سازمانی به اندازة استفادهکنندگان درون سازمانی نمیباشد. در هر حال استفاده
کنندگان بایستی جهت دستیابی به این محصول بهای تحصیل آن را پرداخت نمایند. اگر این
محصول در داخل بنگاه اقتصادی تولید شود بهای تمام شدة آن میتواند کمتر و یا بیشتر
از فایدة اقتصادی آن باشد. بطوریکه در حال حاضر در برخی از بنگاههای اقتصادی
بدلیل ناهمگن بودن فرایند تولید، محصولات با کیفیت پائین، ضایعات بیشتر و با هزینههای
فرصتی بالای تولید گردد که امکان تأمین کلیه نیازهای استفاده کنندگان را فراهم
نسازد.
محصول
نهائی بدست آمده از فرایند حسابداری بنام صورتهای مالی تحت عنوان هزینههای
انتقالی از مرحلة قبل وارد مرحلة بعدی بنام فرایند اعتباردهی (پروسة حسابرسی) میگردد
و پس از صرف هزینههای اعتبار بخشی بصورت محصول قابل اعتماد خارج میشود. فرایند
ساخت و تولید اطلاعات قابل اعتماد و اتکاء در شکل (2) نمایش داده شده است.
صورتهای
مالی حسابرسی شده محصول نهایی فرایند حسابرسی میباشد که این محصول از ویژگی کیفی
بالا (قابلیت تأئید، معتبر و بیطرفانه) برای استفاده کنندگان برون سازمانی میباشد
و میتواند در تصمیمگیریهای اقتصادی مورد استفاده قرارگیرد. بطوریکه از این محصول
در تصمیمات اقتصادی از جمله ورود به بازار سرمایه، اعطای تسهیلات، اخذ تعهدات
قانونی و ... استفاده میشود.
بهای
تمام شدة محصول در این پروسه شامل مخارج تأمین شواهد(8) توسط حسابرس و
کارکنان حسابرسی، ابزارهای استفاده شده و زمان صرف شده برای مطالعه و بررسی
استفاده کنندگان از این اطلاعات است.
مخارج تأمین شواهد
هزینه تأمین شواهد جهت اعتباربخشی همیشه نکتة قابل توجهی به شمار میرود. عامل هزینه ممکن است
مانع از جمعآوری انواع شواهد مطلوب گردد و به جای آن شواهد دیگری با کیفیت پائینتر
ولی باز هم مطلوب گردآوری شود.
نکتة اساسی این است که حسابرسان همیشه در کسب قویترین شواهد
ممکن اصرار نمیورزند تأکید آنان برای دریافت شواهد مناسب و کافی در شرایط موجود است. هرچه اهمیت مبلغ مورد رسیدگی
بیشتر باشد حسابرسان شواهد قویتری برای آن نیاز دارند و هزینة بیشتری را نیز برای
دریافت آن میتوانند بپذیرند. در هرحال مخارج تأمین شواهد نباید بیش از منافع آن
باشد در صورت فزونی منافع بر مخارج، امکان
فراهم آوردن این شواهد عملی میشود.
شواهد، اطلاعاتی
است که یک فرض را تأئید یا رد میکند. قابلیت اطمینان شواهد به کیفیت با قابلیت
اتکای آن مربوط میشود شواهدی که هم معتبر و هم مربوط هستند شواهد
قابل اطمینانی میباشند این یک موضوع نسبی است. عوامل متعددی بر کیفیت شواهد
به شرح زیر اثر میگذارند:
الف) شواهد دریافت شده از منابع مستقل از
کیفیت بالائی برخوردار میباشد.
ب) وجود سیستم کنترلهای داخلی قوی به ایجاد
شواهد، کیفی میانجامد.
ج) دریافت شواهد بطور مستقیم کیفیت بالائی
دارند.
اما کفایت اطلاعات که یک موضوع قضاوتی است با کمیت شواهد در
ارتباط بوده و آن را تحت تأثیر قرار میدهد به شرح:
الف) هرچه شواهد قابل اطمینانتر باشد مقدار شواهد کمتری
مورد نیاز است.
ب) برای اثبات اقلام با اهمیت(9) شواهد بیشتری نیاز میباشد.
ج) میزان ریسک یا خطر با شواهد رابطه مستقیم دارد.
حال
با توجه به موارد فوق انواع کالاهای قابل ارائه توسط حسابداری حرفهای را که از
نظر کیفیت و قابلیت اتکاء دارای سطوح مختلفی میباشد، ارائه مینمائیم.
انواع
کالاهای قابل ارائه توسط حسابداران حرفهای
حسابرسی
و خدمات مرتبط با آن شامل بررسی صورتهای مالی، انجام روشهای رسیدگی مورد توافق و
تنظیم صورتهای مالی بعنوان یک محصول با درجه کیفیت متفاوت جهت استفاده کنندگان در
جدول شماره (3) ارائه شده است:
اطمینان
به معنای متقاعد شدن حسابرس از
قابلیت اعتماد اظهاریهای(10) که از یک طرف به طرف دیگر ارائه میشود
میباشد. در حسابرسی میزان متقاعد شدن حسابرس و سطح اطمینانی که در نتیجة آن حاصل
میشود. به روشها اجراء شده و نتایج حاصل از آن بستگی دارد.
در
حسابرسی صورتهای مالی، حسابرسی در سطح بالا، نه مطلق، اطمینان میدهد که اطلاعات
حسابرسی شده حاوی اشتباه و یا تحریف بااهمیتی نیست. این مطلب بصورت ایجابی در
گزارش حسابرسی بعنوان اطمینان معقول اظهار
میشود.
در
بررسی صورتهای مالی(11)، حسابرس در سطحی متوسط اطمینان میدهد که
اطلاعات مورد بررسی، حاوی تحریف بااهمیتی نیست. این اطمینان به شکل سلبی(12)
اظهار میشود.
در
انجام روشهای رسیدگی مورد توافق(13)، از آنجایی که حسابرس تنها به
گزارش یافتههای واقعی رسیدگی اکتفا میکند، هیچ اطمینانی اظهار نمیشود. بلکه،
استفاده کنندگان از گزارش، نتایج رسیدگیها و یافتههای گزارش شده توسط حسابرس را
رأساً ارزیابی و از نتایج کار انجام شده توسط حسابرس نتیجهگیری میکنند.
بالاخره
در مورد تنظیم صورتهای مالی(14)، اگرچه استفادهکنندگان، از صورتهای
مالی تنظیم شده توسط حسابداری
حرفهای تا حدودی به صورتهای مزبور اطمینان میکنند، اما هیچگونه اطمینانی در
گزارش حسابدار حرفهای اظهار نمیشود.
بنابراین
با توجه به انواع کالاهایی که حسابرسان ارائه مینمایند استفاده کنندگان بنا به
مقتضیات و نیازهای خود نوع خدمت را مشخص مینمایند. مسلماً درجه اعتبار بخشی با
میزان هزینههای تحصیل رابطة مستقیم دارد. بطوریکه هر چه کیفیت کالا بالاتر باشد
هزینه تحصیل آن نیز بیشتر خواهد بود و بالعکس. از طرف دیگر میزان اعتبار و کیفیت
این کالا با ریسک رابطة معکوس دارد.
علل
تهیه و تولید این نوع کالاها چیست؟
علل
ارائه کالاهای ذکر شده متکی بر چهار فرضیه زیر میباشد:
الف)
فرضیه اطلاعات
ب)
فرضیه نظارت
ج)
فرضیه بیمه
د)
فرضیه الزام قانونی
فرضیه
اطلاعات
فرضیه
اطلاعات مبتنی بر منافع حاصل از اطلاعات میباشد بطوریکه با کاهش عدم اطمینان
دستیابی به بازده اضافی از طریق اعمال تصمیمات منطقی امکانپذیر میگردد. براساس
این فرضیه حسابرس با ایجاد اطلاعات و یا افزایش کمی و کیفی آن سطح عدم اطمینان را
از طریق رفع ابهامات موجود کاهش داده و استفاده کننده را در جهت دستیابی به
تصمیمات منطقی یاری میکند. بطوریکه بهبود در تصمیمات اقتصادی موجب افزایش بازدهی
اضافی برای استفاده کننده میگردد.
فرضیه
نظارت
جدایی
مالکیت از مدیریت منجر به ایجاد تضاد منافع بین مدیران و سهامداران گردید. سهامداران
ادارة سرمایههای خود را به مدیران متخصص واگذار کردند این امر موجب نگرانی
سهامداران بود که از سرمایه آنها بصورت درست استفاده نشود و یا منافع آنها جابجا گردد.
مدیران نیز مانند سهامداران به دنبال حداکثر کردن رفاه (ثروت) خود میباشند این
حداکثرسازی منافع بین این دو گروه همسو نمیباشد بطوریکه افزایش یکی موجب کاهش
دیگری خواهد بود. لذا بایستی سهامداران
مکانیزمی را که بر کار مدیران نظارت نماید را ایجاد کنند ایجاد این مکانیزم نظارتی
هزینههایی را در پی خواهد داشت که به آن هزینه نظارتی اطلاق میگردد. حسابرسان مستقل
میتوانند وظیفة کنترلی و نظارتی را عهدهدار باشند.
فرضیه
بیمه
با
توجه به اینکه مسئولیت ارائه اطلاعات با مدیران میباشد و ارائه اطلاعات نادرست
موجب ضرر و زیان برای دیگران خواهد شد و مدیران نیز بدلیل ارائه این اطلاعات نادرست
و تحریف شده تحت تعقیب خواهند بود لذا مـدیــران
علاقهمند میشوند که با مشارکت دادن حسابرسان میزان ریسک را کاهش داده و یا به
نوعی خود را بیمه مسئولیت نمایند. که انجام این عمل موجب پرداخت هزینه بیمه برای مدیران
میگردد و حسابرسان با دریافت مبالغی در این مسئولیت مشارکت مینمایند.
فرضیه
الزام قانونی
انگیزه
اصلی هر حرفهای خدمت به جامعه(15) میباشد جامعه نیز انتظاراتی از
حرفه دارد. حسابرسی نیز یک حرفه است. که در مقابل انتظارات جامعه مسئولیت پاسخگویی
دارد. هر چقدر این فاصله انتظاراتی بین جامعه و افراد حرفهای به حداقل ممکن برسد
و یا بعبارتی تعادل نسبی و منطقی بین انتظارات جامعه و توان حسابرسان بوجود آید.
بطوریکه جامعه زیادهخواهی ننماید و حسابرسان نیز در ایفای مسئولیت خودشان کوتاهی
نکند امکان دستیابی به اهداف
حرفهای میسر خواهد شد.
نقطة
تعادل بین عرضه کالای اطلاعاتی و تقاضای لازم برای استفاده از آن
همانطوریکه
گفته شد اطلاعات بعنوان یک کالا از طرف حسابداران حرفهای قابل عرضه میباشد این
کالا دارای انواع مختلفی میباشد. بهای تمام شده این کالاها شامل هزینههای تولید
و ارائه آن است. استفادهکنندگان درون سازمانی و برون سازمانی این کالا را مورد
مصرف قرار میدهند از طرفی نوع تولید این کالا بسته به نیاز استفاده کنندگان
میباشد. که عوامل مختلفی در تولید آن مؤثر میباشد. با توجه به موارد فوق مسلماً
عرضه و تقاضای این کالا دارای یک نقطة تعادل میباشد که نشان میدهد این کالا به
چه تعداد و به چه مبلغی بایستی تولید و عرضه شود.
این
کالای عرضه شده به غیر از فایدة شخصی دارای فایدة اجتماعی نیز میباشد. مدیران،
کارکنان، سهامداران بالقوه و بالفعل و اعتباردهندگان بعنوان استفاده کنندگان
مستقیم این کالا دولت و تحلیلگران اقتصادی و در نهایت جامعه استفاده کنندگان
غیرمستقیم این کالا میباشند.
اگر
منحنی عرضه و تقاضا را برای استفاده کنندگان مستقیم این محصولات رسم نمائیم به شرح
جدول شماره (4) خواهد بود.
در
منحنی فوق معمولاً عرضه کالا از مبدأ مختصات یعنی O
شروع میشود بطوریکه اگر قیمت اطلاعاتی ارائه شده صفر باشد هیچ عرضه کنندهای حاضر
به ارائه اطلاعات نمیباشد و هر چه بهای این اطلاعات افزایش یابد عرضه کنندگان
بیشتری جهت ورود به بازار ظاهر میشوند. تقاضا کنندگان نیز (استفاده کنندگان
مستقیم) تمایل دارند که در مقابل صرف هزینهای از این اطلاعات استفاده نمایند هرچه
بهای این اطلاعات افزایش یابد استفاده کننده کمتری حاضر به خرید آن خواهد بود نقطة
M1 نقطة تعادل بین تعداد Q1 واحد از این
اطلاعات و P1
ریال پر بهای این کالا
خواهد بود.
اما
لازم به ذکر است که این کالا دارای استفاده کننده خارجی یا غیرمستقیم به نام دولت
و جامعه نیز میباشد. که حاضر میشوند جهت استفاده از این نوع کالاها مبالغی را
هزینه نمایند.
جدول
شماره (5) نقطة تلاقی بین عرضه و تقاضای آن را نشان میدهد.
در
نمودار فوق دولت و جامعه نیز بعنوان متقاضی استفاده از این کالا جهت برنامهریزیها
و فعالیتهای اقتصادی میباشد که حاضر است مبالغی را بعنوان فراهم کردن شرایط
اقتصادی سالم و پویا در ارتباط با این نوع اطلاعات هزینه نماید. که شیب تقاضای استفاده
کننده غیرمستقیم بمراتب کندتر از شیب تقاضای استفاده کنندگان مستقیم خواهد بود حال
اگر مجموع تقاضای استفاده کنندگان مستقیم و غیرمستقیم را ارائه نمائید. منحنی
مجموع تقاضا برای این کالا به شرح جدول شماره (6) خواهد شد.
در
جدول شماره (6) همانطوریکه نشان داده میشود قیمت این کالا برای رفع نیاز استفاده
کنندگان مستقیم و غیرمستقیم نقطه تلاقی عرضه و تقاضا یعنی M
میباشد که قیمت آن شامل مجموع بهای پرداختی توسط استفاده کنندگان مستقیم و
غیرمستقیم و مقدار موردنیاز آن نیز شامل مجموع کالای مورد نیاز استفاده کنندة
مستقیم و غیرمستقیم (q1 و q2)
میباشد.
نتیجهگیری
و پیشنهاد
امروزه
اطلاعات بعنوان یک دارائی نامشهود فکری همانند سایر دارائیها، مورد توجه استفاده
کنندگان واقع شده است و تقاضا برای دسترسی به این نوع اطلاعات روز به روز افزونتر
میشود. بازار اطلاعات همانند بازار کالا و سرمایه در حال شکلگیری است. حرفه
حسابداری و حسابرسی نیز همانند سایر حرف رایج، محصولی بنام اطلاعات فراهم میآورند
که این اطلاعات در برنامهریزی، نظارت، کنترل و اخذ تصمیمات اقتصادی مورد استفاده
مستقیم و یا غیرمستقیم استفاده کنندگان درون سازمانی و برون سازمانی واقع میشود.
این محصول در زمان ایجاد دارای ارزش اقتصادی چندانی نبوده بلکه در زمان مصرف ایجاد
ارزش مینماید.
در
هر بازاری چه بازار کالا و یا بازار سرمایه، و یا عرضه و تقاضا برای کالا وجود
دارد که نقطة تعادل عرضه و تقاضا میزان سطح تولید و قیمت آن را مشخص مینماید.
بازار اطلاعات، یا دارائیهای نامشهود فکری نیز از این قاعده مستثنی
نمیباشد. لذا بایستی سطح تولید و قیمت آن در بازارهای واقعی تعیین گردد. هر
کالائی میتواند نه تنها در بازارهای داخلی بلکه در بازارهای خارجی نیز قابل عرضه
و رقابت باشد.
اطلاعات
قابل اتکا و معتبر عرضه شده توسط حسابداری حرفهای نیز میتواند در بازارهای داخلی
و یا حتی در بازارهای خارجی از جایگاه ویژهای برخوردار باشند.
حال
سئوال میشود:
الف)
جهت ایجاد رقابت سالم در بازارهای داخلی چه تدابیری اتخاذ شده است.
ب)
آیا مقدمات ورود این کالا به بازارهای خارجی فراهم شده است.
ج)
آقای قوانین و مقررات لازم جهت بهبود کیفیت این کالا وضع شده است.
د)
آیا شرایط لازم برای عرضه و تقاضا در بازار رقابتی سالم فراهم است.
هـ)
چه مراجعی برای تعیین کیفیت کالاهای ارائه شده وجود دارد.
ز)
آیا جهت ثبت قیمت این کالا مکانیزم بازار بصورت صحیح عمل مینماید.
ح)
آیا حداقل انتظارات جامعه از این بازار فراهم شده است.
امید
است که دستاندرکاران حرفه و دولت و جامعه جهت شکوفایی بازار اطلاعاتی رهنمودهای
لازم را ارائه نمایند.%
به
امید آنروز
پی
نوشت:
11) Reviewion
12) Negative
Assurance
13) Agreed upon
Procedures
14) Compilation
15) Populat
|
1) Intellectual
Capital
2) Lester Thurow
3) Wallman
4) Tomuse Stowart
5) Annie Brooking
6) Information
7) Data
8) Evidence
9) Material
10) Management
Assertion
|
منابع:
ـ مالی
در، عزیز 1380، رویکرد نزولی منافع بر مخارج در تهیه اطلاعات حسابداری مدیریت،
فصلنامه حسابرس، شماره 10 ص ص 62-63.
ـ شعری،
صابر 1380، تجزیه و تحلیل هزینههای کیفیت، فصلنامه حسابرس، شماره 10 ص ص 64-67.
دوانی،
غلامحسین 1378، صادرات خدمات مالی و حسابداری، ماهنامه حسابدار شماره 134 ص ص 42 و
43.
ـ مدرس،
احمد، زهرا دیانتی دیلمی 1383، حسابرسی مستمر، حرکتی همگام با زمان، فصلنامه
حسابدار رسمی شماره یک، ص ص 28 -35.
ـ ملک
آرائی، نظامالدین 1381، عوامل مؤثر بر آینده حسابداری ماهنامة حسابدار شماره 149،
ص ص 6-9 و ص ص 65-69.
ـ کمیته
فنی سازمان حسابرسی، استانداردهای حسابرسی نشریه 124.
دوانی،
غلامحسین 1381، قلمرو فلسفه و منطق در حسابرسی، ماهنامة حسابدار شماره 149، ص ص
18-21 و ص ص 47-48.
ـ کرباسیان،
مهدی 1382، اهمیت نقش حسابرسی از دیدگاه اقتصادی و اجتماعی، ماهنامة بورس شماره 36
ص ص 40-47.
ـ مرکز
تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی، استانداردهای بینالمللی
حسابرسی، مبانی نظری استانداردهای بینالمللی حسابرسی نشریه شماره 108.
ـ مدیریت
تدوین استانداردها، بیانیهای دربارة تئوری حسابداری و پذیرش تئوری ترجمه دکتر
موسی بزرگ اصل نشریه 168.
ـ ملکآرایی،
نظامالدین 1373، نقش و جایگاه سیستمهای حسابداری، مجموعه مقالات، حسابرس شمارة 2،
ص ص
47 ـ 62.
ـ بحرینی،
کامران 1373، مقدمهای بر سیستمهای اطلاعاتی حسابداری، مجموعه مقالات حسابرس،
شماره 2 ص ص
97 -113.
ـ میگز،
والتربی، ا، دی، ویتنیگتون، کدت پینی، رابرت اف، میگر اصول حسابرسی جلد 1 و 2، ترجمة
آقایان عباس اربا سلیمانی، محمود نفری، نشریه شماره 87 و 105، مرکز تحقیقات تخصصی
حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی.
ـ پردیان،
جمشید، مالیه عمومی و خط مشی دولتها، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ هفتم 1377 ص
ص 23-37.
ـ حساس
یگانه، یحیی، احمد خالقی بایگی، 1383 فاصله انتظاراتی بین حسابرسان و استفاده
کنندگان از نقش اعتباردهی حسابرسان مستقل، فصلنامه بررسی حسابداری و حسابرسی شماره
35، ص ص 45-62.
ـ سجادی،
سیدحسین، لادن ناصح، 1382، سودمندی حسابرس مستقل صورتهای مالی، فصلنامه بررسی
حسابداری و حسابرسی شماره 33، ص ص 65-91.
ـ مجتهدزاده،
ویدا 1382، نقش حسابداری مدیریت در انعکاس سرمایه فکری، ماهنامه حسابدار، شماره
152، ص ص
7-9 ، 72-75.
Watts| R.S. and J.L.
Zzimmerman| "positive accounting theory"| Prentice Hall| 1986.