hc8meifmdc|2010A6132836|BehboudFroshgahWebSite|tblnews|Text_News|0xfdff3abb02000000e715000001000100
روابط عمومی اینترنتی
متخصصان روابط عمومی که واقعاً ارتباطات اینترنتی را در درون استراتژیهای
روابط عمومیشان نمیگنجانند، در حال لطمه زدن به موکلاشان و رسانهها میباشند.
نادیده گرفتن نسل جدید رسانهها، بیلیاقتی و هممرز با بیمبالاتی است.
میدل برگ
منبع: مجموعه کتاب های تخصصی روابط عمومی، روابط عمومی الکترونیک
اینترنت به سرعت در حال تبدیل شدن به بخشی لازم از زندگی روزمره و یک رسانه
بسیار مؤثر برای شرکتها برای رساندن پیامهای خاص به سهامدارانش، بدون گذشتن از
صافی رسانهها است، شرکتهای استرالیایی به طور فزایندهای در حال روی آوردن به
متخصصان روابط عمومی برای مهار پتانسیل اینترنت و تضمین این هستند که حضور Online نمایانگر
استانداردهای شرکت و اهداف بازاریابی و فروش محصولات آنها است.
متأسفانه بسیاری از متخصصان روابط عمومی در حال واگذاری مسایل اینترنتی به همکاران
ملیشان هستند که به اندازه کافی در زمینه پیچیدگیهای ارتباط جمعی تعلیم ندیدهاند.
بسیاری از متخصصان دیگر آن را نادیده میگیرند و اینترنت را به عنوان چیزی جدا
و متمایز از کارهای روزمره خود در نظر میگیرند.
برای متخصصان روابط عمومی امروزی، کسب مالکیت ارتباطات استراتژیک Online جمعی و درک ارزش
ارتباطات گروههای خبری اینترنت، وبسایتها، اتاقهای گفتوگو و نشریات Online به طور فزایندهای
در حال مهم شدن است.
این که آنها خطرات بالقوه اینترنت را نیز درک کنند به همین اندازه حایز اهمیت
است، پیش از این ما هرگز این چنین رسانه انعطافپذیری را نداشتهایم که از یک طرف
قابلیت فراهم آوردن اطلاعات سفارشی را به هر کدام از سهامدارانمان و از طرف دیگر
توانایی سازماندهی شکایات Online و بایکوتهای شبانهروزی را به سهامداران ناراضی یک
شرکت داشته باشد.
متخصصان روابط عمومی باید پیش از آن که از قافله عقب بمانند، استفاده از
اینترنت را برای خطاب قرار دادن این موضوعات از طرف سازمانها را یاد بگیرند.
خبرنامههای الکترونیکی
تابان خواجه نصیری
ارتباط مستمر با مخاطبین، بازدیدکنندگان و مشتریان بالقوه، اعضای یک گروه یا
انجمن و نیز اعضای یک سایت اینترنتی، با استفاده از امکانات و تسهیلات و خدماتی
که اینترنت برای صاحبان مشاغل و علیالخصوص سایتهای اینترنتی فراهم آورده است،
به ویژه استفاده از امکانات و خدمات پست الکترونیک، از جمله فعالیتهایی است که در
حال حاضر از نظر کارشناسان و حرفهایهای اینترنت، حرکت و فعالیتی حیاتی و مؤثر در
امر بازاریابی بر روی وب Web
Marketing به ویژه بازاریابی از طریق پست
الکترونیک Email Markeing است.
باید توجه داشت که بازدیدکنندگان و مخاطبان سایتهای اینترنتی، در روز و گاه
در لحظه، با سایتهای متعدد و بسیاری بر روی اینترنت در حال تعامل هستند یا تنها
از آنها بازدید میکنند، به همین لحاظ از آن جا که در جستجوی اطلاعات موثق و
مفید هستند و از سوی دیگر در کارشان «عجله» دارند، فراموش کردن محتوا و آدرس (URL ) سایتها و در
عین حال عدم مراجعه بعدی به آنها امری طبیعی است، گفته میشود که
80 درصد از کسانی که از سایتی بازدید میکنند
دیگر هرگز و هیچگاه مجدداً به سایت باز نمیگردند و شاید تنها اگر صاحبان آن سایت
اینترنتی شانس داشته باشند فقط 20 درصد از بازدیدکنندگان ممکن است برای کسب
اطلاعات بیشتر سری به آن سایت مورد نظر بزنند. کاملاً واضح است که صاحبان سایتهای
اینترنتی، برای تر و تازه نگاه داشتن سایت خود، هر از چند گاه، مثلاً به صورت
فصلی، ماهانه یا هفتگی، دستی به سر و گوش سایتهای خود میکشند و آنها را با
اطلاعات تازه از تنور درآمده خود به روزرسانی میکنند، مطالبی را حذف یا اضافه و
اصلاح میکنند. در ساده لوحانهترین حالت ممکن، این سایتداران انتظار دارند
کاربران، بازدید کنندگان قبلی و مخاطبانشان از آن چه اخیراً بر روی سایتشان
قرار گرفته است مطلع باشند، حال آن که به علت عدم اطلاعرسانی خود آن سایت، اطلاع
از آخرین اخبار و تازههای سایت، اعضا، کاربران و بازدید کنندگان سایت از این
موضوعات هیچ اطلاعی ندارند و به همین علت، به ندرت، بنا به خواستهی خود برای کسب
خبر از تازههای سایت، به سایت مورد نظر مراجعه میکنند. برنامههای متعددی بر
روی اینترنت موجود و قابل دریافت است که به کاربران امکان این را میدهد که چنانچه
سایتی به روزرسانی شد، آن برنامه ویژه با استفاده از پست الکترونیکی بلافاصله
موضوع را به کاربر اطلاع دهد. اما همه کاربران اینترنت از وجود چنین سایتها،
برنامهها و خدماتی که ارایه میشود مطلع نیستند، به این ترتیب سایتها به
روزرسانی میشوند، اخبار و مقالات و پیشنهادهایشان را بر روی اینترنت قرار میدهند
بی آن که برای آنها بازدیدکنندهای داشته باشند.
پس راه حل چیست؟ چگونه میتوان کاری کرد که بازدید کنندگان سایت مورد نظر ما
که روزی روزگاری سری به سایت ما زدهاند، باز گردند که گوشه چشمی به آنچه از خبر و
مقاله و فایل و عکس و فیلم و... برایشان فراهم آوردهایم بیاندازند؟
شاید بد نباشد که آنها را آموزش دهیم، مثلاً به آنها بگوییم که لطفاً هفتهای
یک بار سری به سایت ما بزنید به نفع شماست، یا در همان صفحه اول سایتمان آدرس آن
سایتهایی را بدهیم که کار اطلاعرسانی به جای ما انجام میدهند، آن هم بنابه درخواست
خود کاربر، بازدید کنندگان ما بروند عضو آن سایت شوند تا هر وقت که ما چیز تازهای
به سایت یا صفحاتمان اضافه کردیم، آن سایت خبرش را به کاربر ما برساند، اجازه
دهید همین جا من، در ضمن تایپ و نگارش این مقاله، لحظهای، با انگشتهایم به
شقیقهام اشاره کنم و چند بار ضربه بزنم که: «مگر عقل از سر کاربران ما پریده!» که
بیایند هر چه که ما میگوییم انجام بدهند چرا که ما سایتمان را به روزرسانی کردهایم
و غیره.
آن چه مسلم است این است که برای این منظور هم تدابیری اندیشیده شده است،
خبرنامههای الکترونیکی (Electronic
Newsletters or Ezines) برای ارتباط
دایمی با مخاطبین بالقوه و یا بالفعل سایت، طراحی و پیادهسازی، ارسال و مدیریت میشوند.
بحث طراحی، تهیه و تنظیم، ارسال و مدیریت «خبرنامههای الکترونیکی» موضوعی نیست
که بتوان در این مختصر ارایه نمود، ریزهکاریها و نکات بسیاری دارد و در مورد آن
بایستی از همان ابتدا با دانش و آگاهی کافی، گامهای عملی و موفق برداشت.
سهم 2 درصدی روابط عمومیها در توسعه فنآوری اطلاعات
علی شمیرانی- شبنم کهنچی
توسعه و پیشرفت هر مؤسسه، سازمان و یا
کشوری بر عرضه اطلاعات و اطلاعرسانی استوار است. در کشور ما نیز در قالب طرح تکفا
(توسعه و کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات) و نیز برنامه توسعه چهارم، محوریت
توسعه کشور بر اساس فنآوری اطلاعات گذاشته شده است، اما مستندات موجود و نگران
کننده در رسانههای کشور نشان میدهد که میزان کل اخبار و اطلاعات مرتبط با IT که از طریق
روابط عمومی وزارتخانهها و دستگاههای دولتی مخابره میشود سالانه
2 درصد است. این در حالی است که 98 درصد
باقی اخبار مرتبط با IT دستگاههای دولتی، با مشقت و مشکلات بیشمار توسط خبرنگاران کشف
میشود. جالب این جاست که همه دستگاههای دولتی کشور در قالب تبصره 13 طرح تکفا،
بودجهای را برای توسعه ICT در دستگاه خود دریافت کردهاند و به همین منظور مسؤولان باید
پاسخگوی پیشرفتها و نحوه صرف هزینههای مربوط به توسعه IT در دستگاه زیر
مجموعه خود باشند. از طرف دیگر توسعه کشور نیز بر مبنای اقتصاد دانایی محور تنظیم
شده است.
باید از هم اکنون زنگ خطر را به صدا در آورد، چون به نظر میرسد در کشور ما و
در راه توسعه فنآوری اطلاعات، رکن مهم «اطلاعرسانی» در آخرین اولویت و کم اهمیتترین
درجه قرار گرفته است؛ موضوعی که قطعاً کارشناسان امر با خطرات ناشی از آن به خوبی
آشنا هستند.
جایگاه روابط عمومی در امر اطلاعرسانی
بر اساس عرف موجود، روابط عمومی همیشه اولین بخشی است که برای برقراری ارتباط
انتخاب میشود. افراد مختلف برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود در سازمانها
با اولین بخشی که تماس میگیرند، روابطعمومی آن سازمان است. بنابراین انتظار میرود
که روابط عمومیها اطلاعاتی کامل و جامع در خصوص مسایل درون سازمانی داشته باشند و
پاسخ به ابهامات و سؤالات مراجعهکنندگان از جمله وظایف آنان است. این کار نوعی
اطلاعرسانی است که در شرح وظایف روابط عمومیها گنجانده شده است و البته باید گفت
که این اطلاعرسانی به صورت موردی نیست و باید تمام فعالیتهای یک وزراتخانه را
پوشش دهد.
متأسفانه در برخی از وزارتخانهها و دستگاههای دولتی روابط عمومیها به لحاظ
عدم شناخت از حوزه فنآوری اطلاعات (IT)، اطلاعرسانی در این مورد را به بخشهای دیگری واگذار کردهاند و
این بخشها نیز به علت عدم آشنایی با اصول اطلاعرسانی قادر به انجام این مهم
نیستند. بنابراین نوعی آشفتگی در انجام وظایف بخشهای مختلف به وجود میآید که
ناشی از سردرگمی روابط عمومیها است.
وزارت صنایع و معادن از جمله آنها است، چنان که مسؤولان روابط عمومی این
وزارتخانه در مقابل درخواست ما برای دریافت اخبار IT این وزارتخانه
کار را به بخشاتوماسیون اداری و قسمت شبکه و پشتیبانی ارجاع دادند، در حالی که
این بخشها، وظیفه اطلاعرسانی را برعهده نداشته و این امر را وظیفه روابط عمومی
میدانستند.
روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش نیز از همین دسته است که مسؤولان آن در جریان
اخبار و اطلاعات مربوط به توسعه IT در وزارتخانه خود نیستند. برخی از کارشناسان
روابط عمومی این وزارتخانه وانمود میکنند که در جریان پیشرفت امور هستند ولی دریغ
از یک خبر در زمینه IT، برخی دیگر از کارشناسان روابط عمومی وزارتخانه آموزش و پرورش
نیز میگویند که به صورت مستقیم در جریان اخبار IT قرار ندارند و
اطلاعرسانی در این زمینه را به سازمان زیر مجموعه خود واگذار کردهاند و مستندات
موجود به خوبی گویای حجم اطلاعات ارسال شده از سوی سازمان مذکور است.
روابط عمومی وزارت بازرگانی نیز یکی دیگر از آنهاست که سؤالات ما در زمینه IT را بیپاسخ گذاشت
و این وظیفه را به معاونت امور برنامهریزی وزارت بازرگانی محول کرد. اما مسؤولان
روابط عمومی وزارت راه و ترابری نیز وظیفه اطلاعرسانی در زمینه پیشرفتهای IT را متوجه کمیته
فنآوری اطلاعات این وزارتخانه دانستند و از حجم اخبار مرتبط با IT وزارت راه و
ترابری نیز میتوان به میزان اطلاعات تولید و ارسال شده پیبرد.
بدین ترتیب بخشهایی که نه وظیفهای در قبال اطلاعرسانی و نه قاعدتاً علم
این کار را دارند، مسؤول انعکاس اخبار IT نهاد و
وزارتخانه خود شدهاند و مهمترین دلیل این وضعیت نیز ناآگاهی و ناآشنایی فعالان
روابط عمومی با مفهوم IT و عدم قدرت تشخیص و تهیه اخبارIT است که به آشفتگی
وظایف در بخشهایی از وزارتخانهها دامن میزند.
مروری بر حجم اخبار ارسالی از سوی روابط عمومیها
در حوزههای شناخته شدهای مانند اقتصاد، بورس و سیاست ارسال خبر از سوی
دستگاههای دولتی با مشکلات کمتری مواجه است، چون روابط عمومیها با توجه به شناخت
نسبی که از این نوع اخبار در طول سالهای اخیر به دست آوردهاند اخبار سازمان و
یا نهاد خود را تهیه و به نشریان مختلف ارسال میکنند.
برای نمونه تماسی که با وزارت صنایع و معادن داشتیم، روابط عمومی آن اعلام کرد
که تا به حال حتی یک خبر نیز در خصوص IT به نشریات ارسال نکرده است، همچنین
روابط عمومی وزارت راه و ترابری نیز با اشاره به این که سایت این وزارتخانه در
دست تأسیس است، اذعان کرد که تا به حال هیچ خبری در این زمینه از سوی روابط عمومی
این وزارتخانه به نشریات ارسال نشده است.
نمونه دیگر وزارت بازرگانی است که در ظاهر باید فعالیتهای متعددی در زمینه
تجارت الکترونیکی انجام داده باشد، اما تا به حال هیچ نشریهای، خبری از طرف روابط
عمومی این وزارتخانه دریافت نکرده است و این در حالی است که بحث کارتهای اعتباری
و تجارت الکترونیکی و موانع و مشکلات موجود، از جمله بحثهای روز است و انتظار میرود
که این وزارتخانه پاسخگوی ابهامات و سؤالات موجود باشد.
جدا از همه این وزارتخانهها، حتی وزارت کشور نیز، که به نوعی داعیه بر عهده
گرفتن امور IT را
دارد، تا به حال حتی یک خبر در این زمینه نیز تولید و ارسال نکرده است و روابط
عمومی آن در زمینه IT کاملاً منفعل عمل میکند.
نمونههای دیگری نیز وجود دارد که انفعال روابط عمومیها را در خصوص ساماندهی
اخبار مربوط به IT
در سازمان و نهاد آنها، نشان میدهد. برای مثال، وزارت امور اقتصادی و دارایی از
جمله، دیگر وزارتخانههایی است که نتوانسته اخباری در این زمینه تهیه وارسال کند.
نمونههایی مهمتر
اما شورای عالی انفورماتیک از جمله حوزههای قدیمی در کار خبرنگاران و مطبوعات
مرتبط با IT محسوب
میشود که با حدود فعالیتی بیش از دو دهه در این زمینه، به جز چند مورد که به زور
در خاطرهها مانده، خبری در زمینه IT برای مطبوعات و رسانهها ارسال نکرده است. در حقیقت
این شورا از قدیمیترین دستگاههای مرتبط با IT در کشور به
شمار میرود که میتوانست الگوی مناسبی برای سایر دستگاهها باشد.
از این مورد که بگذریم به شورایی مهمتر، یعنی شورای عالی اطلاعرسانی میرسیم،
این شورا هم اکنون نقشی بسیار مهم و کلیدی در زمینه توسعه IT در کشور ایفا
میکند و به همین دلیل انتظار میرود که بیشترین حجم اخبار و اطلاعات از سوی این
دستگاه دولتی ارسال شود. این در حالی است که به جز دو یا سه خبر، سایر اخبار
مربوط با این شورا از طریق پیگیریهای خبرنگاران به دست آمده است.
اما در این میان، هستند سازمانهایی که حتی مانع دریافت خبر از سوی خبرنگاران
نیز میشوند و در اجرای این مأموریت با انواع و اقسام کاغذبازی و بوروکراسی، مانع
از انجام کار خبرنگاران میشوند.
روابط عمومیها با مفهوم فنآوری اطلاعات آشنا نیستند به نظر میرسد بخش عمده
عدم ارسال خبر از سوی روابط عمومی دستگاههای دولتی، ناآشنایی مدیران و کارشناسان
روابط عمومی با مفهوم جدید فنآوری اطلاعات باشد. این موضوعی است که متخصصان روابط
عمومی کشور نیز بر آن تأکید دارند.
این موضوع حقیقت دارد، چون پیش آمده است که مسؤولان برخی از روابط عمومیها در
پاسخ به اخبار مرتبط با IT در دستگاه خود، خواستار تعریف فنآوری اطلاعات از سوی ما شدهاند
و این امر در مورد 95 درصد از روابط عمومیها مصداق دارد.
جمعبندی
در مجموع به نظر میرسد، ناآشنایی برخی از مدیران با روابط عمومی، وجود
نقایصی در ساختار برخی از
روابط عمومیها، ناآشنایی با مفهوم اطلاعات، فراهم نبودن زمینههای آموزشی لازم،
نبود تعریف و شناخت دقیق از کارکرد روابط عمومیها و کم توجهی برخی از مدیران به
اهمیت جایگاه روابط عمومیها منجر به کمرنگ شدن کارکرد روابط عمومیها، به ویژه
در حوزه IT
شده است.
روابط عمومیها چقدر به مطالب وبلاگها اهمیت میدهند؟
بر اساس تحقیق انجام شده توسط BlogSearchEngine.com که در سایت Media
Daily News آمده
است، نشان میدهد که نمایندگان
روابط عمومی، بازاریابان و عمدتاً وبلاگ نویسان را نادیده انگاشتهاند. در این
تحقیق که اخیراً منتشر شده، آمده است؛ از بین 610 پاسخگو که وبلاگ دارند 7/90 درصد
گفتهاند: هرگز از طرف هیچ نماینده روابط عمومی با آنها تماس گرفته نشده است.
همچنین این بررسی بیانگر آن است که حتی مؤسسات
روابط عمومی نیز در برنامههای آموزشیشان توجه کافی به وبلاگ و وبلاگنویس ندارند
حتی از نمایندههای خودشان و یا مشتریانشان به جهت جذب و افزایش مخاطب نخواستهاند
به سمت و سوی وبلاگ بروند.
کمتر از نیمی از پاسخگویان گفتهاند در صورتی که بدانند نمایندگان روابط عمومی
علاقهای به نوشتههای آنها ندارند، مطالبشان را برای آنها ارسال نخواهند کرد.
تا به حال 74 درصد پاسخگویان اعلام داشتهاند که تمایل دارند از نمایندگان
روابط عمومی، خبری یا اطلاعاتی دریافت کنند. همچنین 4/13 درصد پاسخگویان گفتهاند
همیشه در پی تبلیغ وبلاگهای خود بودند و 6/50 درصد نیز به دنبال تبلیغ کردن نبودهاند
7/15 درصد هم بلد نبودند چگونه تبلیغ کنند.
اخبار روابط عمومی الکترونیک
سهم خاورمیانه تنها چند ثانیه
«دکتر حسینعلی افخمی»، مدرس علوم ارتباطات در نخستین همایش روابط عمومیهای
وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به وضعیت اینترنت و نقش آن در تغییر وضعیت سنتی
روابط عمومی به روابط عمومی دیجیتالی اشاره کرد و گفت: ایرانیان در یک هفته تنها
چند ثانیه از اینترنت استفاده میکنند و از این نظر در رتبه پانزدهم خاورمیانه
قرار دارند.
وی که درمورد عملکرد ارتباطی روابط عمومیها در دنیای مجازی سخن میگفت
تغییر در روابط شغلی سازمانی، افزایش سرعت تولید، تغییر در چرخه تولید پیامهای
ارتباطی و تغییر نوع کار را میتوان از جمله تأثیرات اینترنت بر روابط عمومی ذکر
کرد و گفت: روابط عمومی بخشی از استراتژی مدیریت است و یک مدیر بدون برخورداری از
یک برنامه ارتباطی نمیتواند به اهداف سازمانی خود دست یابد.
دکتر افخمی با ارایه آماری، نگاه ایرانیان نسبت به اینترنت را نگاه توسعهای
توصیف کرد و اظهار داشت: در ایران 80 درصد کاربری اینترنت به تجارت و اقتصاد و 20
درصد به امر آموزش اختصاص دارد.
وی گروه سنی کاربران اینترنتی در ایران را بین 20 تا 30 سال ذکر کرد و گفت:
جامعه ما جامعه محافظهکاری است که به تکنولوژیهای نو، روی خوش نشان نمیدهد.
افخمی بر آموزش به روز و جدید در روابط عمومیها تأکید کرد و گفت: انتظار
میرود نقش راهبردی روابط عمومیها در آینده افزایش یابد و شرکتهای خصوصی بخشی از
فعالیتهای بازاریابی و تبلیغاتی خود را در دل روابط عمومیها قرار دهند.
وی همچنین به وظیفه و نقش روابط عمومی در حوزه دولت اشاره کرد و گفت:
انتظار میرود روابط عمومی با استفاده از تکنولوژی جدید و تشکیل انجمنهای مجازی
در توسعه مردم سالاری و جامعه مدنی مشارکتی فعال داشته باشد.
روح روابط عمومی الکترونیک
«مهدی باقریان» مدیر مؤسسه کارگزار روابط عمومی در جمع مسؤولان و کارشناسان
روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی در رشت گفت: "درحال حاضر از روابط عمومی
الکترونیک در دنیا استفادههای زیادی میشود اما در کشور ما، روابط عمومی
الکترونیک جدی گرفته نشده و روابط عمومیها حساسیت زیادی به این مسأله نشان نمیدهند
و با این پدیده بیگانه هستند".
باقریان افزود: "ارتباطات، روح روابط عمومی الکترونیک است. بنابراین
اگر هر روابط عمومی بتواند با کاربر و مخاطب خود ارتباط بهتر و شفافتری داشته
باشد موفقتر خواهد بود". مدیر مسؤول نشریه کارگزار روابط عمومی اظهار داشت: "نتایج
به دست آمده از یک پژوهش از 62 شرکت بزرگ آلمانی که در زمینه استفاده از اینترنت
فعال میباشند نشان میدهد که ارایه تصویری مطلوب از شرکت، ایجاد ارتباط با
مخاطبان و تسریع در فرآیند ارتباطات بیشترین فعالیتهای روابط عمومی بوده است".
وی با اشاره به تغییر رابطه موجود میان متخصصان
روابط عمومی و روزنامهنگاران توسط اینترنت، گفت: "پاسخ لحظهای به نیازهای
مخاطبان شالوده اساسی روابط عمومی الکترونیک است. امروز روابط عمومی الکترونیک
پاسخگوی تک تک مخاطبان و به تعبیری، نسل دیجیتال است که در این میان، پاسخگویی
به روزنامهنگاری نوشتاری جایگاه خود را از دست میدهد و به شکلی، دروازهبانی خبر
به معنای «ردنظر مخالف» کمرنگ میشود".
مدیر مؤسسه اینترنتی کارگزار روابط عمومی در بخش دیگری از سخنان خود با
تقسیمبندی کاربران روابط عمومی به کاربران غیر حرفهای، نیمه حرفهای و حرفهای
اظهار داشت: یکی از ویژگیهای کاربران حرفهای روابط عمومی، قدرت تشخیص و تحلیل
است. سواد کامپیوتر، یکی دیگر از این ویژگیها است که به معنای کاربرد مشخص نرمافزار
و سختافزار است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگیهای کاربر حرفهای
روابط عمومی، سواد اطلاعات است. کاربر روابط عمومی دارای سواد اطلاعات، میتواند
میزان اطلاعات مورد نیاز را مشخص کند، به طور مؤثر و کارآمد به اطلاعات مورد نیاز
دست یابد، اطلاعات و منابع آن را نقادانه ارزیابی کند، اطلاعات برگزیده را با
پایگاه دانش خود ترکیب کند و در نهایت، به طور مؤثر از اطلاعات، برای دستیابی به
هدف معین استفاده نماید. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دو ویژگی دیگر
کاربر روابط عمومی، گفت: مهارتهای فنآوری اطلاعات، کاربر
روابط عمومی را قادر میسازد از کامپیوتر، سختافزارها و نرمافزارها و سایر
تجهیزات و امکانات به نحو مطلوب در راستای تحقق اهداف موردنظر استفاده نماید.
وی فهم مفاهیم اساسی فنآوری و
تفکر نقادانه در استفاده از فنآوری را از ویژگیهای دیگر یک کاربر روابط عمومی
عنوان کرد و گفت: روانیِ کار با فنآوری یکی از موارد مهمی است که نشان میدهد
روابط عمومیها تا چه اندازه از فنآوری برای رفع مشکلات موجود و برداشتن موانع
استفاده میکنند.
وی در پایان با اشاره به موانع توسعه روابط عمومی الکترونیک در کشور گفت:
عدم دسترسی به اینترنت و اینترنت پرسرعت، هزینههای گزاف، فقدان قدرت خرید
رایانه، مقاومت کارگزاران و عدم آشنایی و کار با رایانه و اینترنت و عدم تسلط به
زبان خارجی از مهمترین عوامل عدم توسعه روابط عمومی الکترونیک در کشور است.
تولد وبلاگ مدیریت روابط عمومی
وبلاگ مدیریت روابط عمومی با سبک و سیاق جدیدی به جمع وبلاگهای روابط
عمومی پیوست. این وبلاگ که توسط احمد مظفری مدیریت میشود در ساعت30/21 یکشنبه 2
آذر فعالیت خود را شروع کرد.
مظفری هدف خود را چنین بیان کرده است: "بسیار شاد و خرسندم که پس از
مدتها این فرصت را یافتم تا با بهرهگیری از ماه مبارک رمضان و درخواست جمعی از
همکاران، وبلاگ ویژهای را برای ارایه مطالب و مقالات مربوط به روابط عمومی راهاندازی
کنم و در این راه به رهنمودها و پیشنهادهای همه دوستان و همکاران به ویژه دستاندرکاران
پر تلاش عرصه ارتباط و روابط عمومی نیازمندم. در حقیقت شناسه این وبلاگ نام پیوند
را دارد و امیدوارم علاوه بر نقش روابط عمومی برای پیوند سازمان با مخاطبان،
بتوانم زمینه تعامل و همفکری و پیوند دوستان را در عرصه روابط عمومی فراهم نمایم.
منتظر رهنمودها و پیشنهادها هستیم".
http.//www.payvand.persianblog.com
پایگاه اطلاعرسانی روابط عمومی
www.prcm.gov.ir
پایگاه اطلاعرسانی روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور «احمد
مسجد جامعی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راهاندازی شد.
این پایگاه به منظور اطلاعرسانی به موقع و انتشار آخرین اخبار وزارتخانه،
معاونتها و سازمانهای تابع راهاندازی شده، به دو زبان فارسی و انگلیسی فعال است
و شامل 9 بخش: اخبار، درباره ما، معاونتها، سازمانها و مراکز تابع، دسترسی
موضوعی، انتشارات، راهنمای مراجعان، مجموعه قوانین و پیوندهای دیگر میباشد.
اولین مسابقه نشریات الکترونیکی روابط عمومی
اولین مسابقه نشریات الکترونیکی روابط عمومی برگزار میشود. به گزارش کمیته
ارتباطات انجمن متخصصان
روابط عمومی، در بخش رقابتی انتخاب نشریه الکترونیکی برتر، وبسایتها و وبلاگهای
روابط عمومی سازمانهای دولتی و خصوصی نیز مورد ارزیابی قرار میگیرند.
علاقهمندان به شرکت در این بخش، باید نشانی وب و یا وبلاگ خود را همراه
یک عدد سیدی حاوی یک شماره از نشریه الکترونیکی و یا بخشی از یک وبلاگ را به
دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
در این بخش، وبلاگها به عنوان ژورنالهای الکترونیکی در مسابقه شرکت داده
میشوند. همچنین، این گزارش میافزاید؛ خبرنامههای الکترونیکی به طور مستقل و یا
بخشی از یک سایت مورد ارزیابی قرار میگیرند و علاقهمندان میتوانند در این زمینه
مطالب بخشی از یک وبلاگ را به عنوان نمونه کار به نشانی دبیرخانه جشنواره ارسال
کنند.
گفتنی است وبلاگهای تخصصی روابط عمومی در مراسم اختتامیه توسط ستاد
برگزاری جشنواره مورد تشویق و تجلیل قرار خواهند گرفت. همچنین هیأت داوران این بخش
با مراجعه مستقیم به سایتهای شرکت کننده در این مسابقه، به ارزیابی آنها خواهند
پرداخت.
منبع: نشریه کارگزار روابط عمومی