بهبود فروشگاه

02188272631   09381006098  
تعداد بازدید : 56
9/19/2023
hc8meifmdc|2010A6132836|BehboudFroshgahWebSite|tblnews|Text_News|0xfdfff8f102000000c217000001000100

جایگاه اینترنت در زندگی روزمره روزها و شبها در اینترنت

نویسنده گان : فیلیپ ای.ان هوارد، لی رینی و استیو جونز

فیلیپ ای.ان هوارد استاد دپارتمان ارتباطات دانشگاه واشنگتن لی رینی و استیو جونز مدیر پروژه اینترنت و زندگی آمریکایی استیو جونز استاد دانشکده ارتباطات دانشگاه ایلیونز شیکاگو

سال انتشار: سپتامبر 2001

کلید واژه ها: اینترنت و زندگی روزمره، فعالیتهای آن لاین، تیپ شناسی کاربران، ریتم هـای اسـتفاده از اینترنت

چکیده

برای یک دسته در حال رشد آمریکائیهـا، ابزارهـای اینترنـت بـه صـورت آبراهـی مهـم در زنـدگی اجتماعی و کاری آنان درآمده است. پیمایشهای «اینترنـت Pew «و «طـرح زنـدگی آمریکـایی» کـه گسترش فنآوریهای اینترنت را پیگیری نموده تفاوتهای بسیاری بین استفاده مردان و زنان، جوانان و پیران و گروههای نژادی و قومی متفاوت و موقعیتهای سیاسـی اجتمـاعی متفـاوت یافتـه اسـت. شناسایی کاربران میتواند در اطراف دو متغیر صورت پذیرد: مـدت زمـانی کـه شـخص از اینترنـت استفاده کرده و تعداد دفعاتی که وی از خانه به سیستم وارد میشود؛ استدلال میکنیم کـه اسـتفاده از پست الکترونیک به افراد کمک میکند شبکههای اجتماعی خود را به وسیله حفظ و گسـترش روابـط دوستان و فامیل بسازند.

مقدمه

اینترنت به صورت گستردهای در جامعه آمریکایی گسترش یافتـه اسـت. برخـی افـراد از آن اسـتفاده نمیکنند و هیچگاه استفاده نخواهند کرد. برخی نمیتوانند از عهده هزینه آن برآیند و برخی دیگر بـه خوبی از آن استفاده نمیکنند. اما برای تعدادی از افراد که بـه سـرعت نیـز در حـال افـزایش هسـتند اینترنت ابزاری مفید برای ارتباط و جمعآوری اطلاعات است و برای برخی دیگـر بخشـی حیـاتی از زندگیشان به شمار میرود. میزان گسـترش اینترنـت از زمـان ایجـاد شـبکه جهـانی فراتـر از دیگـر فنآوریهای ارتباطی است و از آنجا که تأثیر اجتماعی روزنامهها، رادیو و تلویزیون مهم بـوده اسـت برآنیم که نقش اینترنت در زندگی روزمره کاربران را درک و بررسی نماییم.

از اکتبر 2001 پیمایشهای تلفنی به وسیله «اینترنت Pew «و «طرح زندگی آمریکایی» نشان میدهـد که 106 میلیون آمریکایی ـ حدود 56 درصد از بزرگسالان آمریکایی ـ به اینترنت دسترسـی دارنـد و 56 درصد از کسانی که به اینترنت دسترسی دارند در طول روز بطور عـادی از آن اسـتفاده مـیکننـد.

علاوه بر آن 76 درصد از نوجوانان سن 12 تا 17 سال به اینترنت دسترسی دارند. جمعیـت کلـی بـه طور مساوی بین زنان و مردان تقسیم میشود. در مقایسه، سفیدپوستان بیش از آفریقایی ـ آمریکاییها (سیاهپوستان) و اسپانیایی تبارهای آمریکایی به اینترنت دسترسی دارند. این جمعیت آن لاین هنوز به گونهای به سمت جوانان، افراد با مدرک دانشگاهی، افراد نسبتاً مرفه (کسانی که در خـانوادههـایی بـا درآمد بالای 75000 دلار در سال زندگی میکنند) سنگینی دارد.

البته افزایش شدیدی در دسترسی به اینترنت در میان افـرادی بـا مـدرک زیـر دانشـگاهی، افـرادی از خانوادههایی با درآمد متوسط و یا کارگری و خصوصاً در میان آفریقـایی ـ آمریکـاییهـا و اسـپانیایی تبارهای آمریکایی به وجود آمده است. جمعیت آن لاین به طور کلی هـر چـه بیشـتر و بیشـتر شـبیه جمعیت کشور میشود. پیمایشهای ما بیان میدارد که موج آینده کسانی که به اینترنت دسترسی پیدا میکنند شامل تعداد بیشتری از اقلیتها، افراد بادرآمد پایینتر و کسانی با تحصیلات پایینتر خواهـد بود. شکافهای جمعیتشناسی باقیمانده در دسترسی به وسیله تفاوتهـای درآمـدی و تفـاوتهـای سنی مشخص خواهد شد. افراد بیبضاعت خصوصاً در مناطق حومه همچنان از دیگـران در موضـوع دسترسی عقب خواهند بود و همینطور افراد مسن. هنگامی که فعالیتهای شبکه از نقطه نظر کارهای زیادی که کاربران میتوانند انجام دهند تحلیل گردید (از پاسخ دهنـدگان بـه پیمـایش خواسـتیم کـه کارهایی را که در هر زمان به صورت برخط انجام دادهاند به ما بگویند) سه الگوی اصلی پدیـد آمـد. اول اینکه شکافهای جنسیتی در برخی جاها آشکار شد. زنـان معمـولاً بیشـتر از مـردان بـه دنبـال اطلاعات مربوط به سلامتی، مذهب، شغلهای تازه و بازیهای برخط هستند. مردان معمولاً از شـبکه برای بدست آوردن اخبار، خرید، اطلاعات مالی و انتقال سـهام اسـتفاده مـیکننـد آنـان همچنـین در حراجهای برخط شرکت میکنند به دیدگاههای اینترنتی مربوط به دولت تماس میگیرند و بـه دنبـال خبرهای ورزشی هستند. در عین حال مقدار قابل ملاحظهای از رفتار برخط وجود دارد که بین زنان و مردان مشترک است. در برخی فعالیتهای اینترنتی، قضیه استفاده مربوط به نسلهاست و این دومـین الگوی اصلی است که در مورد چگونگی استفاده آمریکاییان از اینترنت به آن برمـیخـوریم. کـاربران اینترنتی جوانتر از هر دو جنس بیش از آمریکاییهای مسنتر از اینترنت بـرای ارتباطـات تفریحـی از و یا اتاقهای گپ 1 طریق پیامهای فوری استفاده میکنند و یا از شبکه برای جستجوی سرگرمی و یا تحقیقات مربوط به کار و مدرسه و یا دسترسی به فرهنگ عامه به وسیله بارگزاری کردن موسـیقی و یا اطلاعات درباره فیلمها، کتابها و دیگر فعالیتهای مربوط به اوقات فراغت استفاده میکنند. آنان همچنین کارهایی را که به وسیله اینترنت میتوان راحتتر انجام داد مانند کارهـای بـانکی و یـا ترتیب دادن کارهای مربوط به سفر را معمولاً از این طریق انجام میدهند.

در نهایت،پیمایشهای ما نشان میدهد که تنوع در رفتـار بـرخط ریشـه در سـطوح متفـاوت تجربـه کاربران با اینترنت دارد. کاربران کهنهکار، کسانی که حداقل سه سال تجربه برخط دارند از تازهکـاران بیشتر فعالیتهای اینترنتی انجام میدهند. اینترنت به صورت ابزار مهمی در رابطه یـا کـار افـرادی بـا تجربه چند ساله در این مورد درآمده است. آنان به احتمال بیشتر پژوهشهای مربوط به کار و استفاده از اینترنت الکترونیک در ارتباطات شغلی را از این طریق انجام میدهند. علاوه بر آن کهنهکاران بـیش از تازهکاران نقل و انتقالهای مالی را از طریق اینترنت انجام میدهند. این کاربران بیشتر از گروههـای بالاتر اجتماعی اقتصادی هستند بنابراین سطح تحصیلات و درآمد خـانواده نیـز عنـوان شاخصـی در کارهایی که کابران به وسیله اینترنت انجام میدهند خود نمایی میکند.به طور خلاصه زندگی آن لاین تک فام نیست دهها میلیون آمریکایی به طور خلاصـه آن لایـن هسـتند و کارهـای گونـاگونی انجـام میدهند. اینترنت به صورت بخشی از زندگی روزمره درآمده است و جایی مجزا برای بودن نیست.

جایگاه اینترنت در زندگی آمریکایی

ری الدنبرگ توصیف مینماید که چگونه افراد از «مکانهـای سـوم» ماننـد کـافی شـاپهـا، مراکـز 1 عمومی، سالنهای آرایش، فروشگاه ها، مشروب فروشیها و دیگر مکانها از خنه و محل کار متمایز هستند اما بخشی از زندگی اجتماعی به شمار میروند. همان طور که صاحبنظران شروع به بررسـی استفادههای عادی اینترنت نمودند، بسیاری چهارچوب تحلیلی را اتخاذ کردند که اینترنت مانند یکـی از این مکانهای سوم است ـ محدودهای در حال رشد از تعاملات اجتماعی که افراد به باز یکـردن و کارهای اجتماعی میپردازند. آنان مطالعه نمودند که چگونه افراد و گروههای کوچک در UD Mها و O M ها و دیگر محیطهای خاص رفتار میکنند

ابزارهای اینترنتی با چنان سرعت و عمقی گسترش مییابند کـه بسـیاری از اشـکال مهـم مؤسسـات اجتماعی ـ مؤسسات خبری، شرکتهای تجاری، خیریهها و دولت ـسعی در حفـظ هویـت خـود در اینترنت دارند و به صورتی بنیادی به وسیله موقعیت های سازمانی و فشارهای ایجاد شده بـه وسـیله چنین فنآوریهایی تغییر یافتهاند. اینترنت دیگر فقط یک مکان سوم نیست که افراد برای فرار و بازی با سرگرمیها و هویتها به آن پناه ببرند.

مروزه بسیاری از اشکال عادی تعاملات اجتماعی روزانه میتواند به صورت آن لاین انجـام شـود. از بررسی اخبار و امتیازات ورزشی تا تحقیقات و روزو بلیط و هتل و غیره همگی میتوانـد بـه وسـیله اینترنت انجام شود. البته درباره اینکه آیا توانایی کاربران در انجام زندگی شخصی و حرفهای از طریق فنآوری اینترنت در نهایت برای کل جامعه محیطهای محلی و یا سلامت فـرد خـوب اسـت یـا بـد 1999 (کسانی که عقیده دارند که ابزارهای اینترنت تـأثیر 3 اتفاقنظر کمی وجود دارد. (ولمن و گولیا بدی دارد، استدلال میکنند که ابزارهای اینترنت باعث بالا بـردن رشـد جوامـع کـاذب و نـه واقعـی میشود. (بنیگر 2000 (2 1987 (نوع جدیـدی از فردگرایـی افراطـی را پـرورش مـیدهـد (برسـوک 1 1997 (تجـاوز 3 نخبگان سنتی، جهانبینیها و برتری فرهنگی آمریکایی را بدل سازی میکند (کارامل به حریمهای خصوصی را تسهیل مینماید (بنت وگرنت 2000 (شریک جرم فرهنگ صوتی نوالـهای 4 1998 (و زندگی مدرن را با دادههای بیمصرف و فـنآوریهـای دسـت و پـاگیر بـه 5 است (ویلوک 1997 (بعضی نیز استدلال کـردهانـد کـه 7 1998 شنک 6 صورتی در هم و برهم در میآورد. (روچلین اینترنت شبکههای اجتماعی را قیچی میکنـد و افـراد را از خـانوادههـای خـود و دوستانشـان جـدا میسازد آنان را گر به صورت معتادان اینترنتی درنیاورد حداقل گوشهگیر مـیکنـد (نـی و اربرینـگ 8 2000 (در طرف مقابل کسانی وجود دارند که استدلال می کنند ابزارهای اینترنتی برای جامعه خـوب هستند. یک نظر آن است که اینترنت گردش عقاید و رسـیدن آن بـه مخاطبـان گسـتردهای را فـراهم میکند و در نتیجه به کارآفرینانی با ایدههای خوب کمک میکندسرمایه مورد نیاز را بیابند و تخصص 1997 (برخی بیان میدارند 9 را به خدمات و محصولات قابل عرضه در بازار وارد میکند (کرن کراس 10 که فنآوریهای اینترنتی ممکن است به کاهش اختلاف طبقـاتی کمـک نمایـد (اسـپرول و کیسـلر 1992 (قدرت نخبگان سنتی را که اطلاعات را به صورت انحصاری درآورده بودند تضعیف مینماید. 1997 (فعـال بـودن 12 1987 (شکلهای جدید و جالبی از ارتباط را ایجاد مـیکنـد (اتزیـونی 11) مور و جامعـهای بـه طـور کلـی اندیشـمند را ترغیـب 13 شهروندان را آسانتر و مؤثرتر مینمایـد (شـوارتز مینماید. (

هر چند که استفاده از اینترنت به سرعت و به صورتی گسترده، پخـش شـده اسـت هنـور بسـیار زود است که درباره نقش اجتماعی درازمدت آن نتیجهگیری نماییم. اغلـب عقایـد دربـاره اینکـه چگونـه اینترنت ممکن است خوب یا بد باشد در بهترین حالت یک فرضیه است و حتی ممکن است تمـامی آنها و یا اکثر آنها درست باشد. البته واضح است کـه اینترنـت زمینـه اجتمـاعی جداگانـه و متمـایزی نیست که بتوان آن را به صورت مجزا مورد مطالعه قرار داد. بنابراین پـژوهش مـا بـر پاسـخدهـی بـه سؤالاتی اصل متمرکز خواهدبود. اولاً چه کسانی در یک روز عادی با اینترنـت کـار مـیکننـد و چـه کاری انجام میدهند؟ دوماً عاقلانهترین راههای تعمیمدهی دربـاره آنچـه کـه بـرخط اتفـاق مـیافتـد چیست؟ و در آخر تأثیرات اجتماعی افزودن اینترنت به مجموعه ابزارهای ارتباطی شخص چیست؟

روش

حقیق گزارش شده در اینجا بر اساس پیمایش ابتکـاری در مـورد فعالیـتهـای اینترنـت در آمریکـا صورت گرفته است. این پیمایش تقریباً به طور مستمر از اول مارس تا 20 آگوست 2000 در جریـان بوده است و توسط دوازده هزار بزرگسال آمریکایی (18 ساله به بالا) تکمیل گردیـده اسـت. متوسـط عمر پاسخدهندگان که 12638 نفر بودهاند 42 سال است. جمعیت آماری 79 درصد سفیدپوسـت، 12 درصد آفریقایی ـ آمریکایی (سیاهپوست) و 46 درصد مذکر بودهاند. در زمینه تحصـیلات 42 درصـد تحصیلات دبیرستانی یا کمتر از آن، 29 درصد تحصیلات بالای دبیرستان، 18درصد مدرک کارشناسی و 10 درصد کارشناسی ارشد داشتهاند. فایل دادههای خـام در org.pewinternet.www موجـود است. از 6413 پاسخدهنده که بیان داشتند به اینترنت دسترسی دارند یکسری سؤالات در مورد آنچـه که برخط انجام میدهند پرسیده شد. اگر که آنان اظهار میداشتند که در روز گذشته بـا اینترنـت کـار کردهاند از آنان سؤالاتی درباره آنچه که در طی جلسه آن لاین دیروز انجام دادهاند پرسیده میشد. این دیروزها شامل هم روزهای وسط هفته و هم آخـر هفتـههـا مـیشـد. حـدود 3506 نفـر روز قبـل از مصاحبه برخط بودهاند و پاسخهای آنان این امکان را برای مـا فـراهم نمـود کـه یـک روز عـادی در اینترنت را مورد بررسی قرار دهیم. از این پاسخدهندگان 2535 نفر درباره روزهای وسط هفته و 971 نفر درباره تعطیلات آخر هفته بود. این رویکرد زندگی برخط روز به روز را به صورتی دقیقتر نسـبت به پیمایشهای معمول اندازهگیری مینماید چرا که بر فعالیتهایی که در ذهن پاسـخدهنـدگان هنـوز تازه است متمرکز است و همچنین رفتار روزهای مختلـف در یـک مـدت زمـان طـولانی را بررسـی مینماید. گر چه نوع جدیدی از ابزارهای پیمایش بـر اسـاس اینترنـت مـیتوانـد بـر برخـی از ایـن مشکلات غلبه نماید اما نمونـهگیـری بـه وسـیله مصـاحبه تلفنـی بهتـرین روش بـرای دسـتیابی بـه آمریکاییهایی که دسترسی آسانی به اینترنت ندارند خواهد بود

فعالیتهای آن لاین یک روز عادی

هر روز 55 درصد از بزرگسـالان آمریکـایی کـه بـه اینترنـت دسترسـی دارنـد (55درصـد از نمونـه 6413نفری) یعنی حدود 52 میلیون نفر به صـورت آن لایـن، طیـف وسـیعی از فعالیـتهـا را دنبـال میکنند. در طی یک روز عادی 48 میلیون آمریکایی از ویژگی اصلی اینترنت یعنی پست الکترونیـک (ایمیل) استفاده میکنند. همین تعداد کار دیگری در شـبکه انجـام مـیدهنـد یـا بـه دنبـال اطلاعـات میگردند و یا مشغول نقل و انتقال مالی هستند. ترکیب جمعیت آن لایـن در ایـن روزعـادی بیـانگر نمای آنانی است که بیشترین کاربران اینترنت هستند و در برخی موارد به معنـای آن اسـت کـه آنـان برای طولانیترین مدت به اینترنت دسترسی داشتهاند. این موضوع درعوض ایـن احتمـال را افـزایش مـیدهـد کـه افـزایش آشـنایی بـا اینترنـت احتمـال اسـتفاده مکـرر کـاربر از اینترنـت را افـزایش میدهد.جمعیت اینترنتی روزانه در ایالات متحده شامل مردان بیشتر از زنـان و سـطوح نسـبتاً بـالاتر گروههای اجتماعی اقتصادی بیشتر از دیگران است. این جمعیت همچنین شـامل تعـداد نسـبتاً بـالای افرادی است که بیشترین میزان تجربه آن لاین را دارند.57 درصد مردان بـا دسترسـی بـه اینترنـت در مقایسه با 52 درصد زنان با دسترسی به اینترنت در طول این روز عادی از آن استفاده میکنند. حـدود 56 درصد از سفیدپوستان که به اینترنت دسترسی دارند در طول یک روز عادی از آن استفاده میکنند در حالیکه فقط 36 درصد از آفریقایی آمریکاییها و 49 درصد از اسپانیایی تبارهای آمریکایی کـه بـه اینترنت دسترسی دارند در طول یک روز عادی از آن استفاده مـی کننـد. از افـرادی کـه بـه اینترنـت دسترسی دارند 46 درصد کسانی که دیپلم دبیرستان یا تحصـیلاتی کمتـر از آن دارنـد در مقایسـه بـا 62درصد از کسانی که دانشجو هستند و یا دارای مدرک دانشگاهی میباشند در طول این روز عـادی از آن استفاده میکنند. 50 درصد از کسانی که به اینترنت دسترسی دارند و در خانوادههایی بـا درآمـد کمتر از 30000 دلار در سال زندگی میکنند در طول این روز عادی آن لاین هستند در حالی کـه 61 درصد از افراد دارای اینترنت و درآمد بالای 75000 دلار در سال در طول روز از آن استفاده میکننـد. در نهایت 68درصد افرادی که برای سه سال یا بیشتر از اینترنت اسـتفاده کـردهانـد درمقایسـه بـا 41 درصد افرادی که در طی شش ماه گذشته به آن دسترسی پیـدا کـردهانـد در طـول روز از آن اسـتفاده میکنند.اکثریت قریب به اتفاق کسانی که در طول یک روز عادی آن لاین میشوند ایمیل میفرسـتند یا ایمیلهای دریافتی را میخوانند (جدول 101 را ببینید)بسـیاری از همـین مـردم همچنـین کارهـای دیگری را به صورت آن لاین انجام میدهند و ما این فعالیتهـا را در چهـار گـروه گسـترده تقسـیم کردهایم:29 درصد کاربران اینترنت بیان داشته اند که از اینترنت برای تفنن استفاده میکننـد (کارهـای تفریحی، فرستادن پیامهای فوری، بازی، گرفتن اطلاعات مربوط به کارهای تفننـی) یـک سـوم افـراد اظهار داشتهاند که از اینترنت به عنوان ابزار اطلاعاتی استفاده مـیکننـد (مـثلاً بـرای دریافـت اخبـار، اطلاعات مالی، اطلاعات مربوط به محصولات و یا سفر) در حدود یک پنجم اظهار داشته اند که آنان فعالیتهای مهم زندگی را به صورت آن لاین انجام میدهند (مثلاً دریافت اطلاعات بهداشتی، انجـام تحقیقات مربوط به مدرسه و یا کار، یافتن راهنمایی در مورد مشاغل جدید) و یک دهم افـراد اظهـار داشتهاند که برای نقل و انتقالات مالی از آن استفده میکنند (مثلاً خریـد محصـول، خریـد و فـروش سهام و اوراق بهادار، رزرو بلیط و هتل برای مسافرت) تفاوتهای آشکاری در میان گروهها درنمودار دستهبندیها برای کل نمونه 6413 نفر وجود دارد. جوانانی که از اینترنت اسـتفاده مـیکننـد احتمـال بیشتری در مقایسه با افراد مسنتر دارد که از آن برای کارهای تفننی مانند بازیکردن و یـا بـارگزاری کردن موسیقی استفاده میکنند. از میان کسانی که در روز یکشنبه از اینترنت استفاده کـرده بودنـد بـه صورت قابل ملاحظهای مردان بیش از زنان از اینترنت به عنوان ابزار کسب اطلاعـات اسـتفاده کـرده بودند. کاربران کهنهکار آمریکایی نسبتاً کسانی هسـتند کـه بـه مقـدار زیـاد از اینترنـت بـرای کسـب اطلاعات استفاده میکنند و تعداد بیشتری از آنان به نسبت دیگر گروهها این کار را برای انجام پـروژه برای فعالیتهای اصلی زندگی انجام میدهند.در درون هر یک از دستهبندیهای گسترده ما چیزهایی جالبی نیز جلب توجه میکند. تفـاوتهـای فـاحش جنسـیتی در دنیـای روزانـه آن لایـن در برخـی فعالیتهای اساسی وجود ندارد فعالیتهایی مانند استفاده از پست الکترونیک و جستجو بـرای تفـنن (در یک روز عادی مردان بیش از زنان اینکار را انجام مـیدهنـد)، جسـتجو بـرای کسـب اطلاعـات بهداشتی (زنان بیشتری به نسبت مردان این کار را انجام میدهنـد) خریـد محصـولات و رزرو بـرای مسافرت (مردان و زنان تقریباً این کار را انجام میدهند). اما فعالیتهای دیگر اینترنتـی، بـین ایـن دو گروه شکاف مشاهده میشود. مردان بیش از زنان به دنبال اخبار هستند. در یک روز عادی 26 درصد مردانی که به اینترنت دسترسی دارند در مقایسه با 15 درصد زنان این کار را انجام می دهند. الگـویی قابل مقایسه در مورد جستجوی اطلاعات مربوط به محصولات وجود دارد. 16 درصد مـردان بـرخط در مقایسه با 9 درصد زنان در یک روز عادی ابتکار را انجام میدهند.

هنگامی که به موضوع کسب اطلاعات مالی مانند بـورس سـهام و یـا میـزان بهـره وثیقـه مـیرسـیم 18درصد مردان در مقایسه با 8 درصد زنان در یک روز عادی به این موضوع در اینترنت میپردازنـد. مردانی که به اینترنت دسترسی دارند بیش از زنان از آن برای تحقیقات مربوط به حرفه خود اسـتفاده میکنند. آمار در این مورد 18 درصد مردان در مقایسه با 12 درصد زنان اسـت. همچنـین بسـیاری از کسانی که به دنبال اطلاعاتی در زمینه کارهای ذوقی هستند مرد میباشند آمار در این مورد 21درصـد مردان در مقایسه با 14 درصد زنان است. متوجه میشویم که آفریقایی آمریکـاییهـا کـه بـه اینترنـت دسترسی دارند به میزان قابل ملاحظهای کمتر از سفیدپوستانی که به اینترنت دسترسی دارند در طـول یک روز عادی از اینترنت استفاده میکنند. این رابطه همچنـین در مـورد اغلـب فعالیـتهـای عـادی اینترنت صدق میکند. به عنوان مثال در یـک روز عـادی 49 درصـد سفیدپوسـتانی کـه بـه اینترنـت دسترسی دارنـد ایمیـل مـیفرسـتند و یـا دریافـت مـیکننـد در حالیکـه فقـط 27 درصـد آفریقـایی آمریکاییهایی که به اینترنت دسترسـی دارنـد بـا ایمیـل کـار مـیکننـد. عـلاوه بـر آن 21 درصـد از سفیدپوستان برخط در یک روز معمولی به اخبار توجـه مـیکننـد در حالیکـه ایـن نسـبت در مـورد آفریقایی آمریکاییها 12 درصد است. 20 درصد از سفیدپوستان به دنبال برنامههای تفریحی هسـتند. این میزان در مورد سیاهپوسـتان 14 درصـد اسـت. مثـال نهـایی: 13 درصـد از سفیدپوسـتان بـرخط اطلاعاتی در مورد محصولات بدست میآورند در حالیکه این مقدار در مورد آفریقایی آمریکاییهـا 8 درصد است.

مدل پیشبینی اینکه چه کسی چه میکند

تفاوت قابل ملاحظهای در استفاده از شبکه را یـافتیم هنگامیکـه از پاسـخدهنـدگان سـؤال شـد چـه کارهایی را هرگز به صورت برخط انجام دادهند

نتایج رگراسیون تدارک برای 29 متغیر وابسته را نشان میدهد کـه فعالیـتهـای مختلـف اینترنتـی را اندازهگیری میکند و بامتغیرهای مستقل سن، جنسیت، نژاد، زمینه تحصیلات و درآمد در یـک قالـب ریخته میشود.

رگراسیون تدارک تأثیر مقایسهای عوامل جمعیتشناسی متفاوت در پیشبینی اینکه آیا کاربر در واقـع آن فعالیت خاصی را انجام داده است یا نه نشان میدهد. گرچه معمول است که ضـرایب رگراسـیون تدارک متغیرهای مستقل به متغیرهای وابسته را گزارش کنیم ضرایب نمـودار شـده بیشـتر از نسـبت احتمال است. نسبت احتمالی که یک متغیر اگر تمامی دیگر عوامل در مدل کنترل گـردد بـه صـورت صحیح پاسخ شخص را به یک سؤال پیشبینی میکند. به عنوان مثال اگر همه چیزهای دیگر مسـاوی باشد احتمال اینکه یک زن استفادهکننده از اینترنت هرگز ایمیل بفرستد یا دریافـت کنـد 6/25درصـد بیشتر(100)×1-256/1 (از این احتمال است که یک مرد از ایمیل استفاده کـرده باشـد. عـلاوه بـر آن احتمال اینکه کسی با مدرک کارشناسی و یا بیشتر هرگز از ایمیل اسـتفاده کـرده باشـد 2/92 درصـد بیشتر از کسانی است که چنین مدرکی ندارند. جدول 2-1 به پیشبینی این احتمال کـه فـرد فعالیـت اینترنتی خاصی را انجام داده کمک مینماید. به عنوان مثال احتمال اینکـه یـک زن اسـتفاده کننـده از اینترنت که 25 سال سن دارد با مدرک کارشناسی که هویت انگلوآمریکایی و نه اسپانیایی داشته باشد از ایمیل استفاده کرده باشد 506 به 1 است. در مقابل آن احتمال اینکه یک زن 25 ساله استفاده کننده از اینترنت با مدرک کارشناسی که هویت آفریقایی آمریکایی و نه اسپانیایی دارد از ایمیل استفاده کرده باشد 319 به 1 است. این مدل نشان میدهد که جنسیت در برخی تفاوتها در روشهایی که افراد از اینترنت استفاده میکنند سهم دارد. کاربران زن اینترنت بیشتر از کاربران مرد احتمـال دارد کـه ایمیـل بفرستند. در عین حال زنان آن لاین احتمال کمتری از مردان برخط دارد که به 15 نوع از فعالیتهـای شبکه دسترسی داشته باشند. هنگامی که موضوع بررسی اخبـار و یـا امتیـازات ورزشـی، دیـدن و یـا و یا انجام اغلب نقل و انتقالات مالی مطرح است مـردان بـرخط 1 بارگزاری کردن پرسشهای صوتی بیش از زنان آن لاین احتمال دارد که از این فعالیتها لذا ببرند. البته زنان دوبرابر مردان امکان داردکه به دنبال اخبار مربوط به بهداشت و سلامتی به صورت برخط بگردند. جالب اسـت کـه بـدانیم زنـان بیش از مردان در جستجوی برنامهریزی برای سفر و یا بازیها هستند.

سن به مقدار زیادی مرتبط با عملکرد در برخی فعالیتهای اینترنتی است. آمریکـاییهـای جـوانتـر برخط بیشتر احتمال دارد که از شبکه برای تفریح گردآوری اغلب اطلاعات و انجام نقـل و انتقـالات مالی استفاده نمایند. تفاوتهای مهم و بزرگی در فعالیتهای روزانه افراد با زمینههای نژادی متفـاوت وجود دارد. در مقایسه با پاسخدهندگان سفیدپوست، آسیایی آمریکاییها احتمال کمتـری دارد کـه در جستجوی کارهای ذوقی و تفننی به صورت آن لاین باشد و احتمال بیشتری دارد در مورد سیاست و برنامهریزی سفر تحقیق نمایند. آسیایی آمریکاییها همچنین احتمال بیشتری دارد که خرید و فـروش سهام، اوراق بهادار و ... را به صورت آن لاین انجام دهند، این نکته در مورد برنامهریزی بـرای سـفر نیز صدق میکند. هر چند که نسبتهای احتمالی کمی در مورد پاسـخدهنـدگان آفریقـایی آمریکـایی وجود دارد که از لحاظ آماری با اهیمت باشد، اما میدانیم که احتمال کمتری وجود دارد کـه اینگونـه افراد از ایمیل استفاده کنند. آفریقایی آمریکایی های آن لاین بیشترین احتمال را دارد که بـرای تفـریح از شبکه استفاده کنند مانند چک کردن امتیازات ورزشی و بازی کردن. جالب است که بـدانیم آنـان 3 درصد مانند سفیدپوستان اگر که دیگر متغیرها را کنترل کرده باشیم احتمال دارد کـه بـرای اطلاعـات مربوط به شغل یابی و 68 درصد بیش از سفیدپوستان به دنبال موضوعات روحـانی و معنـوی و یـا مذهبی میگردند

ارتباط بین تحصیلات و اعمال آن لاین سرراست است. هر چه تحصیلات فرد بیشتر باشد احتمال بیشتری دارد که به اینترنت برای فعالیتهای خاصی علاقمند باشد. به طور کلی افراد با حداقل مدرک کارشناسی و یا بیشـتر احتمال بیشتری دارد از پست الکترونیک استفاده کنند و یا به دنبال جستجوی اطلاعات باشند. سطح تحصیلات فرد قویاً احتمال اینکه وی از اینترنت برای اطلاعات مالی، سیاسی و یا دولتی استفاده نماید را بیشتر میکند. به نظر میرسد که افراد تحصیل کردهتر اعتماد بیشتری به انجام امور بانکی به صورت برخط و همچنین دیگر نقل و انتقالات مالی به این وسیله را داشته باشند.

تیپ شناسی کاربران

تیپ شناسی میتواند در اطراف جوابهای پاسخ دهندگان به دو سؤال ایجاد شود: چه مدت است به اینترنت دسترسی داشتهاید و تعداد دفعات استفاده شما از اینترنت در خانـه چقـدر است؟ متغیرهای دیگری را نیز مورد آزمایش قرار دادیم، خصوصیات جمعیـتشناسـی و جـواب بـه دیگر سؤالها در مورد استفاده از اینترنت و دریافتیم که پاسخ به پرسش درباره سطح تجربه و یا حـد استفاده در خانه بهترین تیپ شناسی را ارائه میدهد.یک امتیاز اصلی تمرکز بر این پرسشها آن است که بینشی در مورد تمایل کاربر به داشتن ابتکار ارائه میدهد. به نظر میرسد که تمایل به ابتکار مهمتر از خصوصیات جمعیتشناسی در پیشبینی چگونگی احساس و استفاده از اینترنت باشـد. همانگونـه مشخص شده است: «مبتکر بودن میزانی اسـت کعـه شـخص و یـا دیگـر 1 که به وسیله اورت راجرز واحدهای اتخاذ شده، به نسبت دیگر اعضاء نظام اجتماعی نسبتاً زودتر ایدههـای جدیـد را بپذیرنـد. (راجرز 1995 ص 261 (با تمرکز هر لحظه در زمانیکه افراد شروع به اسـتفاده از اینترنـت مـیکننـد موقعیت آنان را به نسبت دیگران در نظام اجتماعی میسنجیم. علاوه بر آن علاقه آنـان در اسـتفاده از اینترنت از خانههای خود سنجش این میزان را به دست میدهد که آنـان ابزارهـای اینترنتـی را ورای علاقهای که در صورت دسترسی در محل کار ناگزیر داشتهاند اتخـاذ نمـودهانـد. کسـانی کـه ترتیبـی دادهاند که بتوانند به دنبال اطلاعات و فعالیتهای اوقات فراغت ورای کارهایی که در محل کـار لازم بوده باشند. دسترسی در خانه و استفاده مکرر از آن سنجش «تغییر رفتـاری علنـی» اسـت کـه نشـانه تمایل افراد به نوآوری است(راجرز1995 ص 252 (ماننـد مـورد دسـتهبنـدیهـای راجـرز در مـورد پذیرنده نوآوری (مبتکر، پذیرنده آغازکننده، اکثریت آغـاز کننـده، اکثریـت تـأخیردار، درآینـد) تیـپ شناسی به دنبال ایجاد «انواع ایدهال بر اساس انتزاع از بررسیهای تجربـی اسـت» (راجـرز 1995 ص 263(چهار دسته بزرگ کاربران اینترنت را بر اساس طول تجربه اینترنتی آنها و فراوانی اتصال آنهـا از خانه میتوان شناسایی نمود.آنان را به این صورت نامگذاری کردهایم:

شبکهوندان (بروزن شهروندان ) که شامل 16 درصد از بزرگسالات جامعـه اینترنتـی و 8 درصـد از 1 شبکهوندان (بروزن شهروندان بزرگسالان جامعه آمریکایی از سپتامبر 2000 است. این عده بیش از سه سال پـیش بـه شـبکه وصـل شدهاند و هر روز با آن سروکار دارند. آنان اینترنت را در زندگی کاری و خانگی خود وارد کردهاند، نسبتاً به راحتی به صورت آن لاین پول خرج میکنند، از اینترنت برای اداره امور مالی شخصـی خـود کمک میگیرند، از پست الکترونیـک بـرای بـالا بـردن روابـط اجتمـاعی خـود اسـتفاده مـیکننـد و که 2 علاقمندترین شرکتکنندگان در اغلب فعالیتهای شبکه در یک روز عادی هستند. فایده گرایان شامل 28 درصد از جمعیت بزرگسالان اینترنتی و 14 درصد از جمعیت بزرگسال آمریکایی است. این عده بیش از سه سال پیش به اینترنت وصل شدهاند و پایین دو تا سه سال پیش دسترسی یافتهاند امـا هر روز در خانه از اینترنت استفاده میکنند در مقایسه با «شبکه وندان» اعضاء ایـن گـروه در اسـتفاده کمتری برای آنچه که اینترنت به زندگی آنها آورده بیان میدارند احتمال کمتری دارند که پول خود را از طریق اینترنت خرج و یا اداره کنند و در دسترسی به مطالب شبکه کمتر فعال هستند.در عین حـال از اینترنت برای بسیاری از امور زندگی خود استفاده میکنند و رویکردی کاملاً عمل گرایانه نسبت به استفاده از شبکه دارند. اینترنت برای آنان یک ابزار به حساب میآیند هر چند که به عنوان یک گـروه آن را کمتر از شبکهوندان مفید و سرگرمکننده مییابند.تجربهگران سومین گروه هستند که تعداد آنـان اندکی کمتر از فایدهگرایان است. تجربهگرایان شامل 26 درصد از جمعیت بزرگسالان اینترنتـی و 13 درصد از جمعیت بزرگسالان آمریکایی می شود. این گروه دو یا سه سـال پـیش کـار بـا اینترنـت را شروع کردهاند و یا یک سال پیش شروع کردهاند و هر روزه از خانه به اینترنت وصل مـیشـوند. بـه طور نسبی این گروه ورای فعالیتهای تفریحی اینترنت که تازهکاران از آن لذت میبرند عمل میکنند و به استفاده از اینترنت به عوان عملی کردن بازیابی اطلاعات علاقمندند.چهارمین گروه کاربرانز تازه واردین هستند. این گروه شامل 30 درصد جمعیـت بزرگسـالان اینترنتـی و 15 درصـد از جمعیـت بزرگسالان آمریکایی است. این گروه بسیاری از خصوصیات تازهکاران را نشان میدهند. آنان مشغول یافتن راه خود در اینترنت هستند. اما حتی بدون مقدار زیادی تجربه آنان از بسیاری جنبههای تفریحی اینترنت در سطوح مشابه با متوسط کلی جمعیت اینترنتی لذت میبرند. این شامل بازیهـا، جسـتجو برای تفریح، شرکت در اتاقهای گپ، دریافت اطلاعات در مورد کارهای ذوقی و تفننی وگوش دادن و پیاده کردن موسیقی میگردد. تازه واردین بیش از گروههای دیگر احتمال دارد که فقط در یک جا یا محل کار و یا در خانه به اینترنت وصل باشند

مبتکرین و فعالترین کاربران اینترنت، شبکه وندان هستند. ترکیب این گروه، بیشتر به سمت مردان، تحصـیل کردهها، مرفهین و سفیدپوستان سنگینی دارد. هر چند که شـبکهونـدان شـامل 16 درصـد از کـل جمعیـت اینترنت در آمریکا را تشکیل میدهند اما آنان سهم بسیار بیشتری از کاربران روزانه اینترنـت را تشـکیل مـی دهند. (جدول 4ـ1 (در یک روز معمولی شبکهوندان 25 درصد ترافیک آن لاین را تشکیل مـیدهنـد. نقـش آنان در ترافیک روزانه در روزهای پایان هفته حتی بیشتر هم هست و به 29 درصد میرسد. آنـان همچنـین 39 درصد از کسانی هستند که بیش از دو ساعت در روز عادی را به صورت برخط میگذرانند.

تفاوتهای استفاده از اینترنت بین شبکهوندان و دیگر کاربران در آمریکا در یک روز عـادی اینگونـه بیان شده است: شبکهوندان 45 درصد کسانی هستند که سـهام، اوراق بهـادار و سـهام سـرمایهای دو طرفه خریدوفروش میکنند؛ 44 درصد کسانی هستند که کارهای بانکی را به صورت آن لایـن انجـام میدهند؛ 40 درصد کسانی هستند که در حراجهای آن لاین شرکت مـیکننـد؛ 36 درصـد از کسـانی هستند که اطلاعات مالی مانند قیمت سهام و یا بهره وثیقه را از این طریق کسب میکنند؛ 33 درصد از کسانی هستند که کار یا تحقیقی در مورد شغل خود انجام میدهند؛ 32 درصد از کسانی هستند که اخبار کسب میکنند؛ 32 درصد از کسانی هستند که کتاب، موسیقی، اسباببازی و یـا پوشـاک را آن لاین میخرند؛ 32 درصد از کسانی هستند که تحقیقات مربوط بـه تحصـیلات و یـا کـارآموزیهـای مربوط به حرفه را از این طریق انجام میدهند.میزانی که اینترنت بـه صـورت بخشـی جدانشـدنی از مشاغل شبکهوندان درآمده است به وسیله شکاف بین آنها و دیگر کاربران در استفاده از شبکه بـرای تحقیقات مربوط به کار مشخص میشود. علاوه بر آن شبکهوندان آشکارا از دیگران کاربران احتمـال بیشتری دارند که کارهای تحصیلی و کارآموزیهای مربوط به شغل را از طریق بـرخط کسـب کننـد. علاوه بر آن دوبرابر بیشتر از دیگر کاربران احتمال دارد که شبکهوندان به مظنور کسـب اطلاعـات در یک روز عادی از شبکه استفاده نمایند. اما هنوز آنان از مؤلفههای تفریحی اینترنت که تازه واردیـن و کمتجربهها نیز از آن لذت میبرند نیز بهره می برند. شکافی دو به یک بین شبکهوندان و بقیه جمعیت اینترنتی برای اغلب مؤلفههای تفریحی شبکه وجود دارد. مانند شبکهوندان، فایدهگرایان نیـز کـاربران کهنهکار اینترنت هستند. اما آنان از شبکهوندان به دلیل کمتر بودن کارشان با شبکه جدا مـیشـوند. از لحاظ رفتاری این گروه بسیاری چیزها را به میزان اندکی بیش از متوسط کل جمعیت اینترنتـی انجـام میدهند اما هیچ چیز درباره آنهـا و یـا اسـتفادهشـان از اینترنـت، اسـتثنایی نیسـت. آنـان رویکـردی عملگرایانه و کارا نسبت به استفاده خود از اینترنت دارند و از شبکهوندان احتمال بسیار کمتـری دارد که از اینترنت در خانه و برای فعالیتهای تفریحی استفاده نمایند. آنان زمان کمتـری از شـبکهونـدان صرف اینترنت میکنند و تعداد دفعات اتصالشان نیز کمتر اسـت. همچنـین بـه نسـبت شـبکهونـدان احتمال مرکزی دارد امور مالی خود را از طریق اینترنت انجام دهند. اگر الگویی برای تجربـهگـران در زمینههای کوچک تفاوت با کاربران متوسط اینترنت وجود داشته باشد آن است که این گروه بیش از متوسط کاربران از اینترنت به دلایل عملی و جدی استفاده میکنند.تجربهگران بر خلاف شبکهوندان و فایدهگرایان گروهی هستند که در آن تعداد زنـان بیشـتر از مـردان اسـت. آنـان فراتـر از بـازیهـا و فعالیتهای تفریحی در اینترنت عمل میکنند. این گروه از شبکه به عنـوان ابـزار و منبعـی اطلاعـاتی برای مشاوره در زمینه کارهایی که باعث تغییر زندگی میشود استفاده میکنند کارهـایی چـون یـافتن منزل جدید و یا موقعیتهای شغلی تازه. فایدهگرایان اندگی بـیش از مقـدار متوسـط از شـبکه بـرای فعالیتهای خاصی استفاده میکنند. فعالیتهایی که خصوصاً جزو جدیترین و استثناییترین فعالیت هاست. در مقابل تجربهگران اندکی کمتر از میزان متوسط از شبکه در آن نوع از فعالیـتهـا اسـتفاده میکنند. تازه واردین اینترنت مشخصاً با گروههای باتجربه متفاوت هستند.زنان 56 درصد از این گروه را تشکیل میدهند. تقریباً نیمی از تمامی آفریقایی آمریکاییها با دسترسی به اینترنت (43درصد) تازه وارد هستند. آنان 12 درصد این گروه درا تشکیل میدهند. بیش از دو سوم تازه واردین (69 درصـد) در خانوادهای زندگی میکنند که درآمـد آن کمتـر از 50000 دلار در سـال اسـت. تقریبـاً نیمـی (56 درصد) تحصیلات خود را بیشتر از مقطع دبیرستان و یا دیپلم تجاری ادامه ندادهاند.این تازه واردین به هیچ وجه به اندازه کاربران با تجربهتر از اینترنت استفاده نمیکنند اما برای فعالیتهای تفریحی جذب آن میشوند، فعالیتهایی مانند اتاقهای گفتگو و پیامهـای آمـاده آنچـه تـازه واردیـن را از کـاربران کهنهکارتر متمایز مینماید عدم تمایل نسبی آنها در انجام امور و نقل و انتقـالات مـالی و تجـاری بـه صورت آن لاین است. استفاده از اینترنت فعالیتی خانگی برای تازه واردین اسـت. احتمـال بیشـتری دارد که آنان از خانه به اینترنت وصل شوند و این احتمال به نسبت کهنهکاران کمتر احتمـال دارد کـه از محل کار صورت پذیرد.تازهواردین، اینترنت را به میزان کاربران کهنهکارتر وارد زندگی خود نکرده اند. هر چند آنان 30 درصد کل جمعیت اینترنت را تشکیل مـیدهنـد امـا فقـط 19 درصـد جمغیـت اینترنت را در یک روز عادی تشکیل میدهند. استفاده به صـورت معتـدل و میانـهرو از اینترنـت بـه وسیله تازهواردین در این حقیقت نشان داده می شود که آنان حدود نصـف میـزان متوسـط جمعیـت اینترنت درگیر در تقریباً تمامی فعالیتهای شبکه هستند این البته مربوط به فعالیتهایی میشود که ما اندازهگیری نمودیم

ریتمهای استفاده از اینترنت

در بیشتر موارد، تیمهای استفاده از اینترنت افت صدای آشنایی را در زندگی روزانه دنبال میکنـد. در طول یک روز عادی وقتی که به طور متوسط 60 درصد کاربران اینترنتی وصل هسـتند در مقایسـه بـا روزهای آخر هفته که به طور متوسط 45 درصد کاربران وصل هستند استفاده سـنگینتری از اینترنـت وجود دارد. این منطقی است به دلیل آنکه اسـتفاده از کامپیوترهـا و اینترنـت در محـل کـار در طـول روزهای هفته که اغلب مردم سرکارهای خود هستند نسبتاً بالاست.

حتی پرطرفدارترین فعالیتهای اینترنتی نیزاغلب در روزهای تعطیل کمتـر از روزهـای هفتـه انجـام میشود. استفاده از ایمیل 30درصد در طول آخر هفته انجام میشود و جستجوی اطلاعات مربوط بـه کارهای ذوقی نیز 32 درصد کاهش نشان مـیدهـد. در روزهـای آخـر هفتـه اسـتفاده از اینترنـت در محلهای کار سقوط 62 درصدی دارد. پس تعجبـی نـدارد کـه شـاهد سـقوط شـرکت در برخـی از فعالیتهای جدی تر شبکه نیز باشیم. در یک روز عادی در طول هفته 18 درصد از کـاربران اینترنـت تحقیقات مربوط به کار خود را انجام میدهند این نسبت در تعطیلات آخر هفته به 8درصد مـیرسـد (جدول 5-1 (پیمایشهای ما دادههایی را فراهم نموده که از این ایده حمایت مینماید کـه مـرز بـین کار و خانه نامشخص است. شواهدی وجود دارد که تغییرات بین آنچه که سـرکار و آنچـه در خانـه جریان دارد در هر دو جهت است: برخی افراد از اینترنت برای انجام فعالیتهای غیرکاری در سـرکار و برخی دیگر برای انجام فعالیتهای مربوط به کار در خانـه اسـتفاده مـیکننـد. در یـک روز عـادی حداقل یک دهم کاربران اینترنتی که فقط در سرکار به آن دسترسی دارند از اینترنت برای انجام کاری که ربطی به شغلشان ندارد استفاده میکنند. بیش از دو سوم کاربران اینترنت که فقط در محل کار بـه اینترنت دسترسی دارند تأیید نمودهاند که گاه در سرکار از آن برای امور غیرکاری استفاده کردهاند. بیش از نیمی ازکاربران اینترنت که فقط در خانه به آن دسترسی دارند کارهایی مربوط به شغلشـان را و تعداد بسیاری از آنان در یک روز عادی درخانه «کار» انجام دادهاند

پست الکترونیک دنیای اجتماعی کاربران اینترنت را بالا میبرد

همان طور که فعالیتهای روزانه در اینترنت افزایش مییابد علاقه قابـل ملاحظـهای بـه ایـن مسـأله وجود داشته که آیا استفاده از اینترنت باعث تقویت ارتباطات اجتماعی میشود یا نه انزوای اجتماعی را بیشتر میکند. پاسخدهندگان به ما میگویند که اینترنت برای مردم این امکان را فـراهم مـیکنـد بـا فامیل و دوستان در ارتباط باشند و در بسیاری از موارد شبکههای اجتماعی آنان را گسترش میدهـد. اکثریت قابل توجهی از کسانی که به اقوام خود ایمیل مـیزننـد مـیگوینـد کـه ایـن موضـوع سـطح ارتباطات آنها بین اعضاء خانواده را افزایش میدهد. 59 درصد از کسانی که از ایمیل برای ارتبـاط بـا اعضاء فامیل خود استفاده میکنند اکنون بیش از گذشته با خـانواده تمـاس مـیگیرنـد و 65 درصـد کسانی که به دوستان ایمیل میزنند همین موضوع را در مورد افزایش ارتباط با دوستان بیان میدارند.

حدود 31 درصد از کسانی که به خانواده ایمیل میزنند ارتباط بـا اعضـاء فامیـل را کـه قـبلاً تمـاس چندانی با آنها نداشتند به وسیله ایمیل شروع کردهاند.

هنوز این سؤال باقی میماند که آیا آن لاین بودن کاربران را از تعاملات اجتماعی باز میدارد به نتایج این پیمایش نشان میدهد که ابزارهای آن لاین به احتمال بیشـتر تمـاسهـای اجتمـاعی را بـه جـای کاهش، افزایش میدهد. کاربران آمریکایی به عنوان یک گروه از غیرکاربران از لحاظ اجتماعی فعالتر هستند و این مسأله، بخشی به این دلیل است که کاربران اینترنت به نسبت بیشتری از گروههای بالاتر اجتماعی ـ اقتصادی هستند. البته دریافتهایم که استفاده از اینترنـت بـه صـورتی مثبـت در ارتبـاط بـا فعالیت اجتماعی است. جدول 7ـ1 نسبت های احتمال پیشبینی پاسخ فرد درباره شبکههای اجتماعی را نشان میدهد. ئبه عوان مثال احتمال اینکه یک فرد 25 ساله انگلو آمریکـایی مـذکر بـدون مـدرک کارشناسی که هرگز برخط نبوده احساس میکند که میتواند برای حمایت به افراد زیـادی روی آورد تقریباً 18 به بالاست. اگر این شخص درهر زمانی از اینترنت استفاده کرده یود این احتمال بهتر میشد و به 22 به 1 میرسید در مورد فرضی دیگر احتمال اینکه یک فرد 25 ساله آفریقایی آمریکایی مـذکر بدون مدرک کارشناسی که هیچگاه آن لاین نبوده احساس کند که مـیتوانـد بـه افـراد زیـادی بـرای حمایت روی آورد فقط 8 به 1 است اگر این شخص در هر زمـانی از اینترنـت اسـتفاده کـرده باشـد احتما 24 درصد افزایش مییابد و به 10 به 1 میرسد. بنابراین اگر دیگر متغیرهای مهم کنترل گـردد کسانی که در هر زمانی آن لاین بودهاند 24 درصد از کسانی که هیچ گاه چنین نبودهاند بیشتر احتمال دارد که بگویند می توانند به افراد زیادی برای حمایت روی آورند. به طور موازی کسانی کـه بـرخط بودهاند 40 درصد از کسانی که هرگز چنین نبودهانـد کمتـر احتمـال دارد بگوینـد بـه سـختی بـرای حمایت میتوانند به کسی روی آورند. علاوه بر آن اگر دیگر متغیرها به صورت مستمر بماند افـرادی که آن لاین بودهاند 46 درصد بیشتر احتمال دارد در روز گذشته به دوست و یا فامیل تلفن زده باشند فقط برای اینکه با او صحبت کنند. این ادعا که اینترنت دیگر اشکال روابط اجتماعی را کاهش میدهد به این وسیله نفی میگردد (نی و اربرینگ 2000 (در حالی که بـه وسـیله آن ادعاهـای دیگـران کـه ینترنت ممکن است باعث افزایش روابط اجتماعی شـود تأییـد مـیگـردد

بسیاری از کاربران احساس میکنند که استفاده از ابزارهای اینترنت روشی را که آنان کارهـای ذوقـی خود را انجام میدهند، امور مالی را اداره میکننـد، دربـاره مراقبـتهـای بهداشـتی اطلاعـات کسـب میکنند خرید میکنند و به طور کلی درباره چیزهای جدید میآموزند را بهبود بخشیده است.کـاربران با تجربهتر به نسبت کاربران جدید احتمال بیشتری دارد که درباره استفاده از اینترنـت بـرای کارهـای تفننی شخصی، سلامت و امور مالی هیجان به خرج دهند به دلیل آنکـه قسـمتی از آن هیجـان باعـث میشود که افراد منابع اینترنتی هر چه بیشتری را بررسی نمایند

میزان تأثیر اعجابآور است ـ کاربران باتجربه دو، سه و یا چهاربرابر اطمینان بیشتری از تازه واردین دارنـد که اعلام نمایند دسترسی برخط آنان جنبههای مختلف زندگی شخصی آنها را بهبود بخشیده است.

نتیجهگیری

بسیاری از آمریکاییها ابزارهای اینترنت را در زندگی روزانـه خـود وارد نمـودهانـد و ایـن در انـواع فعالیتهایی که آنان به صورت آن لاین دنبال میکنند نشان داده میشود. بسیاری از آنان منـافع قابـل ملاحظهای را به دلیل اتصال اینترنتی گزارش مینمایند. بیش از نیمی از کل کاربران بیان میدارند کـه اینترنت ارتباط آنان با خانواده و دوستان را بهبود بخشیده است. سه چهارم آنان میگوینـد اسـتفاده از اینترنت توانایی آنان در آموختن درباره چیزهای جدید را بهبود بخشیده است. نیمـی بیـان مـیدارنـد اینترنت باعث بهبود روشهایی شده که آنان کارهای ذوقی خود را انجام میدهند 37درصد می گویند که باعث بهبود روشهایی شده که کار خود را انجام می دهند 35 درصد بیان میدارنـد کـه اینترنـت روشی را که آنان درباره سلامت و بهداشت اطلاعات به دست میآورند را بهبود بخشیده؛ 36 درصـد اظهار میکنند که اینترنت توانایی خرید آنها را بالا برده و 26 درصد میگویند کـه باعـث بهبـود اداره امور مالی شخصی آنان شده است.

عوامل جمعیت شناسی متعددی وجود دارد که بر استفاده افراد از اینترنت تـأثیر دارد ماننـد جنسـیت، سن، تحصیلات، درآمد، نژاد و قومیت. اما مفیدترین پیشبینی کنندههای فعالیتهایی کـه کـاربران بـه صورت آن لاین از آن لذت میبرند، طول مدت تجربه آنان با اینترنت و تعداد دفعات اتصـال آنهـا از خانه است. با استفاده از این دومتغیر که چهـار دسـته از کـاربران در آمریکـا را نشـان مـیدهـد یـک تیپشناسی ایجاد کردیم. این چهار دسته عبارتند از: شبکهوندان که قهارترین و پرشـورترین کـاربران اینترنت هستند؛ فایدهگرایان که رویکردی عملیتر به استفاده از اینترنت دارند؛ تجربهگرایـان کـه وارد حوزه اطلاعات گوناگون برخط شدهاند و تازهواردین که شروع به لذت بردن از مؤلفههـای تفریحـی شبکه کردهاند. همان گونه که اینترنت ابزاری عادی برای ارتباط میگردد الگوهـای آشـنایی از تعامـل اجتماعی به صورت برخط ظاهر میگردد.استفاده آمریکاییها از اینترنت در مسیر ریتم زندگی آنان در خانه و محل کار است. هر چند نتایج پیمایشهای ما دادههای جـالبی دربـاره فعالیـتهـای افـراد بـه صورت برخط را فراهم نموده، تحقیقات بیشتری میباید درباره درجـههـای متفـاوت تـأثیر آن بـرای مردمی که گاه گاه از آن استفاده میکنند و کسانی که به صورت روزانه از اینترنـت اسـتفاده مـیکننـد صورت پذیرد. سؤال پژوهشی مهم دیگر آن است که آیا تازه واردین امروز پـس از اینکـه بـا شـبکه آشنا گردیدند به تدریج مانند شبکهوندان امروزه رفتار خواهند کرد و یا آنان راهی متفاوت را در ایـن مسیر خواهند پیمود چرا که تازه واردین امروزی از لحاظ جعیتشناسی بسیار متفاوت با کهنه کـاران این زمینه هستند.

منابع

Beniger| J. (1987). Personalization of m ass m edia and the grow th of

pseudocom m unity.Com m unication Research|14|352–71.

Bennett|C.and G rant|R.(2000).Visions ofprivacy:policy choices for the digital

age.Toronto:University ofToronto Press.

Borsook| P. (2000). Cyberselfish: a critical rom p through the terribly libertarian

culture ofhigh tech.New Y ork:Public Affairs.

Cairncross|I.(1997).The death ofdistance:how the com m unications revolution will

change our lives.Cam bridge M A:H arvard Business SchoolPress.

Carm el| E. (1997). Am erican hegem ony in packaged softw are trade and the

Culture ofSoftw are.” The Inform ation Society|13|125–42.

Dizard|W .(1997).M egaNet:how the globalcom m unications network willconnect

everyone on earth.Boulder|CO:W estview Press.

Etzioni|A.(1997).Com m unities:virtualvs.real.Science|277(n5324)|295.

Fishkin| J. (1992). The dialogue of justice: toward a self-reflective society. New

H aven|CT:Y ale University Press.

M oore| D. (1987). Political cam paigns and the know ledge-gap hypothesis.Public

Opinion Quarterly|51(2)|186–200.

Nie| N. H. and Erbring| L. (2000). Internet and society: a prelim inary report.

Available online at:http://www.stanford.edu/group/siqss/

Oldenburg|R.(1991).The greatgood place:cafes|coffee shops|com m unity centers|

beauty parlors|generalstores|bars|hangouts|and how they getyou through theday.

New Y ork:M arlow e & Co.

Rochlin| G. (1998). Trapped in the Net: the unanticipated consequences of

com puterization.Princeton|NJ:Princeton University Press.

Rogers|E.(1995).Diffusion ofinnovations.New Y ork:The Free Press.

Schw artz| E. (1996). Netactivism : how citizens use the Internet. Sebastopol| CA:

Songline Studies.

Shenk| D. (1997). Data sm og:surviving the inform ation glut. San Francisco| CA:

H arper Edge.

Sproull| L. and K iesler| S. (1992). Connections: new ways of working in the

networked organization.Cam bridge|M A:M IT Press.

Sudw eeks| F. (1998). Network and netplay: virtual groups on the Internet.

Cam bridge|M A:M IT Press.

W ellm an|B.(1999).The netw ork com m unity:an introduction to netw orks in the

global village. In B. W ellm an (ed.)| Networks in the global village (pp.1–47).

Boulder|CO:W estview Press.

W ellm an| B. and G ulia| M. (1999). Net surfers don’t ride alone: virtual

com m unitiesas com m unities.In B.W ellm an (ed.)|Networks in the globalvillage

(pp.331–67)Boulder|CO:W estview Press.

W ellm an| B. and H am pton| K. (1999). Living netw orked on and offline.

Contem porary Sociology|28(6)|648–54.

Willock| R. (1998). Soundbite culture: the death of discourse in a wired world.

Thousand O aks|CA:Sage.

Witte| J.| Am oroso| L.| and H ow ard| P. (2000). M ethod and representation in

Internet-based survey tools: m obility| com m unity| and cultural identity in

Survey2000.SocialScience Com puter Review|18(2)|179–95.

 

فروش فروشگاه طراحی فروشگاه آنلاین فروش فروشگاه آنلاین فروشگاه تحت وب راه اندازی فروشگاه تحت وب وب سایت فروشگاهی ارزان طراحی وب سایت باشگاه مشتریان پرداخت ماهیانه فروش آنلاین فروش محصولات چندین پذیرنده طراحی فروشگاه ریسپانسیو طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی طراحی و پیاده سازی فروشگاه ساخت سایت فروشگاهی فروشگاه حرفه ای ساخت فروشگاه آنلاین ساخت فروشگاه Online سفارش سایت فروشگاهی طراحی فروشگاه اینترنتی اختصاصی قیمت طراحی فروشگاه اینترنتی فروشگاه ساز حرفه ای فروشگاه اینترنتی آماده فروشگاه ساز قیمت راه اندازی سایت فروشگاهی سفارش طراحی فروشگاه اینترنتی
All Rights Reserved 2023 © BSFE.ir
Designed & Developed by BSFE.ir