بهبود فروشگاه

02188272631   09381006098  
تعداد بازدید : 65
10/9/2023
hc8meifmdc|2010A6132836|BehboudFroshgahWebSite|tblnews|Text_News|0xfdff460d03000000e518000001000300

مدیــریت کیفــیت زندگــی جامــع

عملــیات مطــرح گــردیده اســت پــس از گــذر از دورانهــ دورانهــای مخــتلف بــه دوره " مدیــریت کیفــیت جامــع " و فراتــر از آن " مدیــریت کیفــیت زندگــی جامــع "وارد شــده اســت و بــه همــین دلــیل از یــک بــرنامه عــادی بــه یــک بــرنامه اســتراتژیک تراتژیک تغییــر شــکل یافــته اســت . اهمــیت اســتراتژیک تراتژیک کیفــیت و نقــش مهــم تـــدوین اســـتراتژیهای تراتژیهای مناســـب در نتـــیجه گرایـــی ســـازمان مـــا را بـــر آن مـــی دارد کـــه بکوشـــیم جایگـــاه و نقـــش آن را در سلســـه مـــراتب تصـــمیمات اســـتراتژیک تراتژیک ســـازمان بـــه گـــونه ای تبیـــین ـ نمائــیم ـ تــا ـضــمن ـ حفــظ ـ تناســب ـ تصــمیمات ـ اســتراتژیک تراتژیک ، ـ بــتواندـ بعــنوان ـ یــک ـ الــویت رقابتــ رقابتــی ، موقعـــیت ســـازمان را در عرصـــه رقابـــت جهانـــی تثبـــیت نمایـــد . ایـــنکه در عرصـــه اســـتراتژیهای تراتژیهای گوناگــون تولــید و عملــیات جایگــاه کیفــیت چیســت و تاثیــر و تاثــر مــتقابل آن بــا ســطوح مخــتلف تصمیمات تصمیمات استراتژیک استراتژیک چگونه است ، دغدغه اصلی این مقاله می باشد . کلمـات کلـیدی : مدیـریت مدیـریت کیفـیت جامع ، سلسله مراتب تصمیمات تصمیمات استراتژیک استراتژیک ، استراتژیهای استراتژیهای تولید و عملیات ، استراتژی تولید صنعتی

مقدمــه

اگــر چــه رویکــردهای نــوین کیفــیت در حــال تــبدیل بــه یــک پدیــده جهــان مشــمول اســت امــا نحــوه ـ اســتفاده ـ بهیــنه از ـ ایــن ـ رویکــردهاو ـ ابــزارهای آن ـ یکــی از ـ چالشــهای ـ اساســی مـ دیــران ـ مــی ـ باشــد. ـ آگاهــی ـ عمــیق ـ مدیــران ـســازمانها ازمانها از ـ اســتراتژیهای تراتژیهای گوناگــ گوناگــون و ـســطوح ـ مخــتلف آن و ـ تناســب ـ بــین ایــن ســطوح کمــک فراوانـ فراوانــی بــه اســتفاده بهیــنه آنــان از رویکــردها و ابــزارهای کیفــی خــواهد کــرد و از مدگرایـ مدگرایــی صــرف در اســتفاده از ایــن بحــث جلوگیــری خــواهد شــد . نتــیجه گــرا بــودن ســازمانها ازمانها ایجــاب مــی کــند کــه راه هــای رســیدن بــه اهــداف ســازمانی بــه روشــنی تعــریف شــوند تــا یــک بــرنامه جامــع ، بلــند مــدت ، فراگیــر تــدوین شــود و نــتایج بــه وضــوح قابــل انــدازه گیــری و مقایســه باشــند . اگــر بتوانــیم راه هــای مناســبی بــرای رســیدن بــه اهــداف تصــویر کنــیم . مــی توانــیم در ایــن راه از همه ابزارهای مدیریتی مدیریتی به شکل مطلوب استفاده استفاده نمائیم .

اهمیـت استراتژیـک کیفیـت

در ســالهای اخیــر تــوجه بــه کیفــیت بــه عــنوان یــک اولــویت رقابتــی و شاخصــی بــرای ســنجش و انــدازه گیــری عملکــرد ســازمانها ازمانها توســعهفراوانـ فراوانــی یافــته اســت و بحــث کیفــیت بــا گــذر از دورانهـ دورانهــای مخــتلف مخــتلف بــه دوران مدیــریت مدیــریت کیفــیت کیفــیت جامــع " TQM " پــا نهــاده نهــاده اســت . تعاریــف تعاریــف مختلفــی مختلفــی بــرای TQM انجام گرفته است از جمله :

" TQM یـــک فلســـفه یکـــپارچه مدیریتــ مدیریتـــی اســـت کـــه بهـــبود مســـتمر کیفـــیت محصـــولات و فــرآیندها رآیندها را هــدف قــرار داده اســت تــا رضــایت مشــتری را بــه وســیله مســئول نمــودن هــر فــرد " 1 " کسب و کار " سازمان " در قبال کیفیت ، بدست آورد

مــراجعه بــه ادبــیات کیفــیت نشــان مــی دهــد کــه در تعــریف TQM دیــدگاه جامــع ، بلــند مــدت و مســتمر نهفــته اســت و باعــنایت بــه شــناختی کــه از بــرنامه ریــزی و مدیــریت اســتراتژیک تراتژیک وجــود دارد بــه روشــنی در مــی یابــیم کــه TQM نــه بــه عــنوان یــک بــرنامه عــادی بلکــه بــه عــنوان یــک فلســفه مدیریتــی نیازمــند قــرار گــرفتن در رده بــرنامه هــای اســتراتژیک تراتژیک ســازمانی مــی باشــد . بــر ـ ایــن ـ اســاس لازمـ اســت ـ کــه ـ جایگــاه TQM و ـســایر ـ دیــدگاه های دگاه های ـ مــتفاوت ـ کیفــیت را در ـ سلســله مراتب تصمیمات تصمیمات استراتژیک استراتژیک سازمان تبیین نمائیم .

" اهمــیت اســتراتژیک تراتژیک کیفــیت بــا ایــن حقــیقت کــه کیفــیت یکــی از ویژگــی هــای اصــلی متمایــز کننده عملکرد تولید صنعتی است آشکار می گردد

سلسله مراتب تصمیمات استراتژیک سازمان

در حیطه سازمانها سازمانها سه سطح متفاوت تصمیمات تصمیمات استراتژیک استراتژیک شناسایی شناسایی شده است

1 .استراتژی استراتژی سطح سازمان Strategy Level Corporate

2 .استراتژی استراتژی سطح کسب و کارStrategy Level Business

3 .استراتژی استراتژی سطح وظیفه ای Strategy Level Functional

یــک ســازمان مــی تــواند در چــند کســب و کــار مخــتلف فعالــیت نمــوده و هــر کســب و کــار دارای ـ بخشــهای وظـــیفه ای متفاوتــ متفاوتـــی همچـــون تولـــید و ـ عملــیات ، بازاریابــ بازاریابـــی ، مالـــی و مـــنابع انســـانی و ... باشد . مــثال معروفــی بــرای درک ایــن تقســیم بــندی شــرکت والــت دســینی اســت . ایــن ســازمان رســالت شــاد کــردن مــردم را بــر عهــده گــرفته اســت و در چــند کســب و کــار مخــتلف مانــند ســاخت فــیلم و کارتــون ، پارکهــای تفریحــی ، انتشــار کــتاب و ... فعالــیت مــی کــند و هــر کــدام از ایــن کســب و کارها دارای بخشهای وظیفه ای مختلف می باشند . بیشــتر رویکــردهای مــتفاوت کیفــیت در بســتر وظــیفه تولــید و عملــیات بوجــود آمــده و رشــد کــرده انــد و ـ بهمــین ـ دلــیل ـ رویکــردهای ـ کیفــیت در ســطح ـ اســتراتژیهای تراتژیهای ـ وظــیفه ای و در ـ بخــش ـ تولــید و عملیات جای گرفته اند .

ســازمان را در ســه بعــد : بازاریابــ بازاریابــی ، مالــی و عملــیات تقســیم کــرده اســت و وظایــف فــن آوری ، ـظــرفیت ، ـ پشــتیبانی ، ـ مــنابع ـ انســانی ، ـ کیفــیت و ... را در ـســطح ـ چهــارمـ قــرار داده و ـ بــدین ـ تــرتیب یک چهارچوب چهارچوب سازمانی سازمانی برای دستیابی دستیابی به الگوی استراتژیک استراتژیک تصمیمات تصمیمات پدید آورده است .

موفقــیت هــای ژاپــن در ســالهای اخیــر کــه عمــدتاً بــا تکــیه بــر روش هــای نــوین تولــید و کیفــیت صــورت گــرفته گــرفته اســت تــوجه جهانــی جهانــی را بــیش از گذشــته بــه ایــن مــباحث مــباحث معطــوف معطــوف کــرده اســت ـ بطــوریکهـ وظــیفه ـ تولــیدو ـ عملــیات ـ بعــنوان ـ یــک ـســلاح رقابتــ رقابتــی ـ معرفــی ـشــده ـ اســت . " وظــیفه تولــیدی یــک ســازمان معمــولاً نقــش یــک ســلاح رقابتــی یــا اهــرم هماهنگـ هماهنگــی را ایفــا مــی کــند . اندکــی از مدیــران ارشــد آگــاه هســتند کــه غالــباً تصــمیمات تولــیدی ظاهــراً ســاده ، موقعــیت هــای اســتراتژیک تراتژیک ســازمان را محــدود کــرده و تســهیلات ، تجهیــزات ، نیــروی کــار ، کنتــرل هــا و خــط مشــی هــای اساســی نظــام غیــر رقابتــی را بــر آن حــاکم مــی ســازند ، بطــوریکه ممکــن اســت بهــبود این وضع سالها به طول بکشد

" از بــین ســه ســطح تــدوین اســتراتژی : ســازمانی ، کســب و کــار و وظــیفه ای ، بعــد وظــیفه ای دچــار بیشــترین بیشــترین غفلــت در آمــریکا آمــریکا شــده اســت . مــا معــتقدیم معــتقدیم کــه ایــن نادیــده انگــاری انگــاری یکــی از دلایــل اصــلی عقــب افتادگــ افتادگــی ایــن کشــور در رقابــت جهانــی در ده ه هــای 1970 و 1980 بــوده " 7 "است "

بنابــراین واضــح اســت کــه در اســتراتژیهای تراتژیهای ســطح وظــیفه ای ، اســتراتژی تولــید و عملــیات کــه مســیر انجــام تولــید محصــول یــا خــدمت هــر ســازمان را ترســبم مــی کــند اهمــیت ویــژه ای دارد و کیفــیت کــه در ادبــیات مدیــریت تولــید بعــنوان یکــی از اولویــتهای رقابتــی ســازمان معرفــی شــده است می تواند مهمترین مهمترین دستاورد دستاورد یک استراتژی استراتژی تولید و عملیات مناسب باشد . اگــر تمــام وظایــف ســازمان بــه خوبــی هماهــنگ گــردند ، عملــیات مــی تــواند بعــنوان خالــق یــک ثــروت کلــیدی بــرای ســازمان عمــل نمایــد بنابــراین عملــیات بایــد در ارتــباط بــا یــک بــازار شــناخته شــده و بــه همــراه مــنابع انســانی و مالــی مــورد نــیاز بــارور گــردد و در راســتای اســتراتژی کســب و کار باشد .

اهداف عملیات

بــرای ســنجش موفقــیت موفقــیت یــک فعالــیت فعالــیت بایــد شــاخص هایــی بــرای نشــان دادن ابعــاد آن فعالــیت تعـــریف گـــردد . چهـــار شـــاخص اصـــلی در ایـــن خصـــوص هـــزینه ، کیفـــیت ، انعطـــاف پذیـــری و زمــان تحــویل هســتند . شاخصــهای دیگــری همچــون نــوآوری و عملکــرد نیــز در بعضــی مــتون بــه ایــن شــاخص هــا اضــافه مــی شــوند . ایــن شــاخص هــا همــان اولویــتهای رقابتــی در عملــیات هستند که امروزه بعنوان شاخص های رقابت شانه به شانه بین سازمانها سازمانها تلقی می شوند .

استراتژی تولید و عملیات

" اسـتراتژی اسـتراتژی عملـیات عملـیات یـک اسـتراتژی اسـتراتژی وظیفه ای است که از استراتژی استراتژی کسب و کار سرمشق گرفته و توسط یک "8 " الگوی یکپارچه به تصمیمات تصمیمات می انجامد .

مدلهای زیادی برای تشریح نحوه تدوین و ارتباط استراتژی استراتژی عملیات با سایر استراتژیها استراتژیها تدوین شده است. یکی از معروفترین معروفترین آنها مدل شرودر است .

چهـــار عنصـــردرون مســـتطیل نقطـــه چـــین یعنـــی مامـــوریت ، شایســـتگی متمایــ متمایـــز ، اهـــداف و سیاســـتها ، قلـــب اســـتراتژی عملـــیات هســـتند ســـایر عناصـــر در شـــکل ، ورودیهــ ورودیهـــا و خـــروجیهای روجیهای فــرآیند تحقــق اســتراتژی عملــیات هســتند . نتــیجه فــرآیند ، تصــمیمات عملــیات در چهــار بخــش عملــیات " فــرآیند ، کیفــیت ، ظــرفیت و انــبار " اســت کــه بــنحوی بــا دیگــر وظایــف کســب و کــار پیوند یافته است . اســـتراتژیهای تراتژیهای بازرگانــ بازرگانـــی و ســـازمانی در بـــالای شـــکل 3 قـــرار دارد . اســـتراتژی ســـازمانی ، کســـب و کــاری را کــه ســازمان تعقــیب مــی کــند تعــریف مــی نمایــد . اســتراتژی کســب و کــار بــه دنــبال اســتراتژی ســازمانی مــی آیــد و چگونگــی رقابــت در یــک کســب و کــار خــاص را تعــریف مــی کــند . بیشــتر شــرکتهای بــزرگ چــندین کســب و کــار مــتفاوت دارنــد کــه هــر کــدام در یــک بخــش متفاوت بازار رقابت می کنند .

هــر عملــیات دارای یــک مامــوریت اســت کــه بــا اســتراتژی کســب و کــار مــرتبط بــوده و ســازگار بــا ســایر اســتراتژیهای تراتژیهای وظــیفه ای مــی باشــد . مــثلاً اگــر اســتراتژی کســب و کــار رهبــری محصــول اســـت ، مامـــوریت عملـــیات بایـــد بـــر عرضـــه محصـــول جدیـــد و انعطـــاف پذیـــری در تطبـــیق محصــولات بــا نــیازهای در حــال تغییــر بــازار تاکــید ورزد . ســایر اســتراتژیهای تراتژیهای کســب و کــار بایــد به ماموریت ماموریت عملیات دیگری منجر شود .

هــر عملــیات بایــد یــک شایســتگی متمایــز " یــا قابلــیت عملــیات " داشــته باشــدکه او را ازســایر رقــبا متمایــ متمایــز کــند . شایســتگی متمایــ متمایــز هــر عملــیات آن چیــزی اســت کــه آن عملــیات ، آن را بهتــر از هــر کــس دیگــری انجــام مــی دهــد . ایــن قابلــیت مــی تــواند بــر اســاس مــنابع منحصــر بفــرد " انســانی یــا ســرمایه ای " یــا تکــنولوژی ثــبت شــده یــا انحصــاری یــا هــر نــو آوری در عملــیات کــه ـ تقلــید از آن ـ آســان ـ نباشــد ، ـ باشــد و در ـعــین ـ حــال ـ بایــدـ بــا ـ مامــوریت ـ عملــیات ـســازگار ـ باشــد . اهــداف عملــیات از مامــوریت مشــتق شــده و آن را بصــورت عــبارات کمــی و قابــل انــدازه گیــری تکــرار مــی کنــند . خــط مشــی هــای عملــیات چگونگــی دســتیابی بــه اهــداف کیفــیت را نشــان خواهــند داد . البــته ایــن خــط مشــی هــا بــا ســایر تصــمیمات و خــط مشــی هــای وظــیفه ای در یکپارچگـ یکپارچگــی خــواهد بــود . ایجــاد ایــن یکپارچگـ یکپارچگــی یکــی از مشــکلترین کارهــا در تــدوین اســتراتژی است و دستیابی دستیابی به آن واقعا دشوار است .

استراتژی تولید صنعتی strategy facturing Manu

یک بخش مهم ازعملیات،تولیدصنعتی ازعملیات،تولیدصنعتی است که نقش مهمی درایجادمزیت درایجادمزیت رقابتی برای سازمان ایفامی کند . " درمحــیط رقابتــی مــتلاطم امــروز ســازمانها ازمانها بــیش از همیشــه نــیاز بــه اســتراتژی دارنــد کــه نــوع ـ مــزیت رقابتــ رقابتــی ـ کــه دربازارجســ دربازارجســتجومی کنندمشــ کنندمشــخص نمایدوایــ نمایدوایــنکهـ مــزیت هاراچگــ هاراچگــونهـ بدســت ـ مــی "" 10 " آوردبه روشنی بیان نماید. " اســتراتژی تولــید صــنعتی شــامل دنــباله ای از تصــمیمات در طــول زمــان اســت کــه واحــد کســب و کـــار را قـــادر مـــی ســـازد تاســـاختار تولیدصــ تولیدصـــنعتی مطلـــوب ، زیـــر ســـاخت و مجمـــوعه ای از "11 " قابلیتهای خاص رابدست آورد. " امــروزه اســتراتژی تولــید صــنعتی چیســت ، آیــا تولــید در کــلاس جهانــی ، تولــید نــاب ، JIT، cell ، TQM است ؟هیچکدام هیچکدام ، برخی از آنها یا همه آنهاست ؟ " " 12 " " اســتراتژی تولــید صــنعتی بعــنوان بکارگیـ بکارگیــری اثــربخش نقــاط قــوت تولــید صــنعتی بــه مــثابه یــک ســلاح رقابتــی جهــت دســتیابی بــه اهــداف ســازمان و کســب و کــار در نظــر گــرفته شــده اســت

یــک تقســیم بــندی پذیــرفته شــده در مطالعــات مــربوط بــه اســتراتژی تولــید صــنعتی ، تقســیم آن ـ بــه دو ـ محــدوده ـ مجــزای " محــتوا " و " فــرآیند " اســت . " فــرآیند " ـ بــه ـ فــرآیند ـ تــدوین " فــرموله کـــردن " و اجـــرای اســـتراتژی و"محـــتوا "بـــر انـــتخابها ، بـــرنامه هـــا و اعمالــ اعمالـــی کـــه یـــک مســـیر استراتژیک استراتژیک را کامل می کند اشاره دارد . " یــک روش معمــول بــرای بررســی اســتراتژی تولــید صــنعتی جــدا کــردن فــرایند توســعه اســتراتژی تولـــید صـــنعتی و محـــتوای آن اســـت . محـــتوای اســـتراتژی تولـــید صـــنعتی بـــه عـــنوان انـــتخاب اســتراتژیک تراتژیک فــرایند و زیــر ســاخت بررســی مــی شــود . ســه پــارادایم ارادایم مــتفاوت در زمیــنه محــتوای ـ اولــین آن را ـ مــی ـ تــوان ـ رقابــت ـ کــردن از " 14 " ـ اســتراتژی ـ تولــید ـصــنعتی ـ معرفــی ـشــده ـ اســت ". طــریق قابلــیت هــا نامــید . ایــن روش از راه تنظــیم کــردن قابلیــتهای تولــید صــنعتی بــا نــیازهای رقابتــی رقابتــی بــازار بــازار بدســت مــی ایــد . دومــین رویکــردی رویکــردی براســاس براســاس هماهنگــی هماهنگــی داخلــی داخلــی و خارجــی خارجــی مــیان کســب و کــار و موقعــیت محصــول و گــزینه هــا در محــتوای اســتراتژی تولــید صــنعتی مــی باشــد و در آخــر رویکــردی اســت کــه بــر اســاس نــیاز بــه تقلــید از " بهتــرین عملکــرد " یــا " بهتــرین شــیوه انجام کار " شناخته می شود .

رقابت کردن ازطریق تولید صنعتی

در ســاده تــرین شــکل ایــن رویکــرد در مــورد رقابــت از طــریق قابلیــتهای تولــید صــنعتی بحــث مــی کـــند و قابلیــ قابلیـــتها را براســـاس عـــوامل کلـــیدی موفقیت،اســ موفقیت،اســـتراتژیهای تراتژیهای ســـطح ســـازمان وبازاریابــ وبازاریابـــی وتقاضای وتقاضای بازارتن بازارتنظیم می کند .

گزینه های استراتژیک در استراتژی تولید صنعتی

دومــین پــارادایم ارادایم بــر اســاس نــیاز بــه ســازگاری داخلــی و خارجــی بــین گــزینه هــا در تولــید صــنعتی مــی ـ باشــد . اســکینر " 15 " ـ پیشــنهاد ـ کــرد ـ کــه زمیــنه هــای ـ کلــیدی ـ انــتخاب در ـ اســتراتژی ـ تولــید صــنعتی شــامل کارخانــ کارخانــه و تجهیــزات ، بــرنامه ریــزی و کنتــرل تولــید ، نیــروی انســانی و ســتاد ، طراحی محصول و مهندسی و سازمان و مدیریت می باشد .

بهترین عملکرد " شیوه انجام کار "

ســه محــرک عمــده در زمیــنه بهتــرین عملکــرد وجــود دارد . الــف " عملکــرد برجســته کارخانجـ کارخانجــات صــنعتی ژاپــن کــه بــه تــوجه پیوســته غــرب بــرای شــناختن ، تطبــیق و اقتــباس تجــربیات آن منجــر شــده اســت . ب : رشــد رویکــرد فــرآیند مبــنا در کســب و کــار و الگــو بــرداری " ترازیابــی " اســت . ایــن امــر شــرکتها را بســوی شناســایی عملکــرد اصــلی و فــرایندهای رایندهای خــود و یافــتن بهتــرین هــا سوق می دهد . ج : پیدایش جایزه هایی همچون مالکوم بالدریچ و EFQM این رویکردهای رویکردهای متفاوت در جدول زیر خلاصه شده اند :

نقاط قوت و ضعف

هــر کــدام از ایــن پــارادایم ارادایم هــای ســه گانــه نقــاط قــوت و ضــعفی دارنــد کــه بطــور فهرســت وار بــه آنها اشاره می کنیم .

رقابت کردن از طریق تولید صنعتی

نقــاط قــوت : الــف تمرکــز بــر مجمــوعه عــوامل منســجم مــی تــواند نیــروی یکــپارچه کنــنده ای در سازمان ایجاد می کند . ب- آرمان مشترکی میان کارکنان و مدیران پدید می آورد . ج- توجه مدیریتی بر توسعه و یافتن قابلیتهای قابلیتهای رقابتی معطوف می شود . ـ نقــاط ـضــعف : الــف ـ اگــر ـ خــوب ـ اجــرا ـ نشــود و از ـســوی ـ تصــمیمات و ـ اقــدامات ـ هماهــنگ پشتیبانی پشتیبانی نشود به شعار صرف تبدیل می شود . ب- یک استراتژی استراتژی تولید صنعتی کامل پدید نمی آورد . ج- تــا وقتــی کــه فــرآیند هــا و زیــر ســاختها ی مناســب وجــود نداشــته باشــد هــر چقــدر هــم تمرکــز و تــلاش بــرای رســیدن بــه هــدف خــاص خــوب انجــام شــود | نتــیجه ای عایــد نمــی شود .

گزینه استراتژیک

نقاط قوت : الف : بطور بالقوه قویترین قویترین رویکرد استراتژی استراتژی تولید صنعتی است . ب- دید گسترده ای از گزینه های پیش روی سازمان به مدیران می دهد . ج- رویکــرد هــای اقتضــایی بــه ســازگاری کلــیت اســتراتژی عملــیات و تعیــین موقعــیت بــازار منجر می شود . د- هماهنگی هماهنگی قوی بین درون و بیرون سازمان ایجاد می شود . نقاط ضعف : الف : برای اجرا به فرآینداستراتژی استراتژی تولید صنعتی اثربخش نیاز دارد . ب: ممکن است هماهنگی هماهنگی درونی و بیرونی بدون داشتن عملکرد خوب پدید آید . ج- دیــده شــده اســت کــه رویکــرد گــزینه محــور در دســتیابی بــه تغییــرات مــورد نــیاز موفــق نبوده است .

بهترین شیوه انجام کار

نقــاط قــوت : الــف تحقــیقات نشــان مــی دهــد کــه ســازمانهای ازمانهای دارای ایــن رویکــرد عملکــرد بهتری دارند . ب- ارتباط تنگاتنگی تنگاتنگی با عملیات اجرایی دارد .

ج- آشنایی با روشهای نوین باعث توسعه سیستم ها و منابع انسانی می شود .

نقــاط ـضــعف : الــف ـ بــرای ـســازمانهایی ازمانهایی کـــه از " ـ بهتــرین ـشــیوه ـ انجــام کـــار " دورـ هســتند خطرناک است . ب- بــرای ایــن قبــیل ســازمانها ازمانها ایــن ســئوال کــه از کجــا بایــد شــروع کــرد تــبدیل بــه یــک مشکل جدید می شود . ج- تحقــیقات نشــان مــی دهــد کــه اجــرای بــرنامه هــای بهــبود اغلــب نــیمه کــاره رهــا مــی شوند .

نتیجه گیری :

از آنجائــ آنجائـــی کـــه اهمـــیت اســـتراتژیک کیفـــیت بعـــنوان یـــک اولـــویت رقابتــ رقابتـــی مـــورد قـــبول صــاحبنظران قــرار گــرفته اســت تعیــین جایگــاه آن در سلســله مــراتب تصــمیمات اســتراتژیک ســـازمان بعـــنوان بخشـــی از تصـــمیمات اســـتراتژیک ســـطح وظـــیفه ای و در بخـــش تولـــید و عملــیات مــورد مطالعــه قــرار گــرفته اســت . تولــید و عملــیات در دو بخــش تولــید محصــول و ارائـــه خـــدمت انجـــام مـــی گیـــرد و در بخـــش تولـــید محصـــول اســـتراتژیهای تراتژیهای تولـــید صـــنعتی مختلفــ مختلفـــی تعـــریف شـــده انـــد . ایـــن اســـتراتژیها تراتژیها عمـــدتاً در دو محـــدوده مجـــزای " محـــتوا " و " فـــرآیند " مـــورد مطالعــ مطالعـــه قـــرار مـــی گیـــرند . پارادایمهــ پارادایمهـــای گوناگونــ گوناگونـــی بـــرای تبیـــین محـــتوای اســتراتژی تولــید صــنعتی پدیــد آمــده انــد کــه درســه بخــش "رقابــت کــردن از طــریق تولــید صــنعتی " | " گــزینه هــای اســتراتژیک " و " بهتــرین شــیوه انجــام کــار " آنهــا را مــورد مطالعــه و مقایســه قــرار داده ایــم و جایگــاه ابــزارهای نــوین کیفــی را در ایــن پارادایمهـ پارادایمهــا بررســی نمــوده ایم .

فهرسـت منابـع و مراجـع

1" Ahrie |S. Landeros|R.and Golhar |D ." 1995 " | " total QUality

management : a literature review and an agenda for future researah "|

production and operations management |vol .4NO.3| summer .

uring strategy |manufacturing seniority and plant performance in quality "

2" Brown | S." 1998 " |"manufact

international journal of operations & production management |vol . 18

NO.6 | pp565 – 587

3"Pearce | J . Robinson | R ." 1988 " | Strategic Management : Strategic

formulation & implementation |3rd edition | Irwin publishing | P.16.

4" Miltenburg .J . " 1995 " | manufacturing strategy : how to formulate and

implement a winning plan | productivity press |p.140

5"Samson | D . " 1991 ". manufacturing & operations strategy | prentice hall

| p.3

6"Skinner|w . " 1969 " | " manufacturing – the missing link in corporate

stretgy " | Harvard business review | vol.47|NO.3|pp.136-45

7"Hax | A.and Majluf |N . " 1996 "| the strategy concept and process |

second edition | prentice hall | englewood cliffs | NJ . p . 323

8"Hayes | R . H . and wheelwright | S . C . " 1984 " . restoring our

competitive edge : competing through manufacturing | wiley | new

york | NY

9" sch roeder | R .G " 2000" | operations management | mc graw – hill

higher education | p . 22.

10"Hayes | R . and pisano | G. " 1994 " |" Beyond world – class : the new

manufacturing strategy " Harvard business review | Jganuary

February | pp . 77 – 86

11 " = 8

12" Mills|J .| platts | k .and Gregory | M ." 1995 " | " a framework for the

design of manufactuoring strategy processes – a contingency

approach" international | journal of operations & production

management | vol . 15 NO . 4 | pp . 17 – 49 .

13" Swamidass | p . and Newell | w ." 1987 "| " manufacturing strategy

|environmental uncertainty and performance:a path analytical

model"|management science |vol .33 NO.3| pp.509-34

14"Voss|C.A"1995""Alternative paradigms for manufacturing

strategy"international journal Of operations & production

management | vol . 15 | NO . 4 | pp . 5 – 16

15" = 6

فروش فروشگاه طراحی فروشگاه آنلاین فروش فروشگاه آنلاین فروشگاه تحت وب راه اندازی فروشگاه تحت وب وب سایت فروشگاهی ارزان طراحی وب سایت باشگاه مشتریان پرداخت ماهیانه فروش آنلاین فروش محصولات چندین پذیرنده طراحی فروشگاه ریسپانسیو طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی طراحی و پیاده سازی فروشگاه ساخت سایت فروشگاهی فروشگاه حرفه ای ساخت فروشگاه آنلاین ساخت فروشگاه Online سفارش سایت فروشگاهی طراحی فروشگاه اینترنتی اختصاصی قیمت طراحی فروشگاه اینترنتی فروشگاه ساز حرفه ای فروشگاه اینترنتی آماده فروشگاه ساز قیمت راه اندازی سایت فروشگاهی سفارش طراحی فروشگاه اینترنتی
All Rights Reserved 2023 © BSFE.ir
Designed & Developed by BSFE.ir