hc8meifmdc|2010A6132836|BehboudFroshgahWebSite|tblnews|Text_News|0xfdffb13001000000c707000001000200
نقش حسابداران رسمی در فرآیند توسعه
اجتماعی و اقتصادی
بخش یازدهم: حسابرسی
مالیاتی یا حسابرسی در فرآیند توسعه
غلامحسین دوانی
مالیات یکنوع هزینه اجتماعی است که
شهروندان بابت اعمال وظایف حاکمیتی به دولت میپردازند و بدون شک هر چه اثار این
اعمال حاکمیت نظیر برقراری امنیت و رفاه اجتماعی، آموزش رایگان و مشهودتر باشد
شهروندان با طیب خاطر آنرا میپردازند و در صورت عدم تغییر در وضعیت معیشت زندگی و
فقدان آثار اجتماعی مالیات از پرداخت آن طفره خواهند رفت.
حسابرسی هم در کلیترین تعریف خود
عبارت از بازرسی جستجوگرانه مدارک حسابداری و سایر شواهد زیربنای صورتهای مالی.
اما دلیل اصلی وجود حرفه حسابرسی وظیفه اعتباردهی آن است. اجرای این نقش حسابرسان
را در موقعیتی منحصر به فرد و بسیار اساسی در جامعه قرار میدهد. امروزه با توجه
به پیشرفتهای جوامع صنعتی حسابرسیها به سه گروه اصلی تقسیم میشوند: حسابرسی
صورتهای مالی، حسابرسی رعایت و حسابرسی عملیاتی.
حسابرسی مالیاتی با توجه به ماهیت آن
نوعی حسابرسی رعایت به شمار میرود. در حسابرسی مالیاتی، حسابرسان در واقع ابزار
اجرای اعمال حاکمیت دولت به شمار میروند. به همین علت قلمرو وظایف و محدود? رسیدگی
آنان را قانون مالیاتهای مستقیم (ماده 272) توضیح و بیان
مینماید.
با این اوصاف یکی از وظایف حسابرسان،
حسابرسی مالیاتی است اما نباید فراموش کرد که اساساً اجرای انواع حسابرسیها صرفاً
در چارچوب انضباط مالی، شفافیت و اطلاعرسانی مفهوم مییابد و اگر قرار باشد موضوع
انضباط مالی و شفافیت مطرح نباشد حسابرسی دارای فایده و منفعت دیگری نمیباشد.
سازمانهای بخش عمومی و خصوصی از هر
نوع و اندازه با فشار فزایندهای برای بهبود کارایی و اثربخشی روبرویند. تقریباً
در تمام کشورهای جهان، واحدهای بخش عمومی اعم از سازمانهای دولتی، شرکتهای دولتی،
شهرداریها، موسسههای عام المنفعه و سازمانهایی که به نوعی از بودجه عمومی و
همچنین بخش خصوصی استفاده میکنند، بیش از گذشته از نظر پاسخگویی مالی زیر فشارند.
فشار فزاینده برای نظارت مالی بر
سازمانهای بخش عمومی دلایل زیادی دارد، گرایش سیاستمداران در جلب رضایت مردم،
انتظارات مستقیم مالیاتدهندگان، فشار بخش خصوصی برای گسترش قلمرو، و ... از این
نمونههاست. در بیشتر موارد نبود تقاضای کافی برای کالا و خدمات موجب رعایت نشدن
مقیاس اقتصادی و افزایش سهم هزینههای ثابت در بهای خدمات و کالا می شود. مقبولیت
نظریه عدم تمرکز در ساختار تقسیم کار سازمانهای دولتی و واگذاری اختیارات دولت
مرکزی به ارگانهای محلی نیز به طور معمول با تاکید بر نظارت مالی همراه است.
بررسی اجمالی فرآیند توسعه در
کشورهای پیشرفته نشان میدهد که از دوران رشد سرمایهداری حسابداری و حسابرسی، در
قلمرو توسعه، نقشآفرین شده به طوری که تداوم توسعه کشور و رعایت اصل رقابت و
کارائی جز در پرتو انواع حسابرسیها مفهوم ندارد. با اجرای اصلاحیه جدید قانون
مالیاتی مستقیم از 1/1/1381 موضوع حسابرسی مالیاتی در سطح کشور بصورت عام مطرح شد
اما از آنجا که حوز? وظایف حسابرسان بدرستی تبیین نشده بود در دو سال اخیر
تعارضاتی بین حسابداران رسمی و دستگاه مالیاتی مطرح شده بود که عملاً مانع توسعه امر حسابرسی به شمار میرفت. بر اثر
کوششهای بعمل آمده سرانجام در سال 1384 جلسهای مشترک فیمابین وزیر امور اقتصادی و
دارائی، معاون کل، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، رئیس شورای عالی مالیاتی و
معاونان سازمان مالیاتی از یک طرف و اعضای شورای عالی و هیأت مدیره جامعه
حسابداران رسمی و اعضای هیأت عامل سازمان حسابرسی از طرف دیگر تشکیل و طرفین نقطهنظرات
و دیدگاههای خود را پیرامون چگونگی اجرای نقش حسابرسان در جامعه بیان نمودند.
حسابرسان معتقدند که حسابرسی یکی از
ارکان نظام پاسخگوئی و مسئولیت به شمار میرود و حوز? عمل حسابرسی بسی فراتر از
قلمرو حسابرسی مالیاتی است آنان معتقدند که نقش حسابرسی در فرآیند توسعه اقتصادی،
اجتماعی کشور غیرقابل انکارست زیرا پاسخگوئی شخصیتها و نهادهای اجرائی کشور در
قبال تصمیمات و اعمال و کردار آنان فقط طریق فرآیند حسابرسی توسط افراد مستقل و
متخصص (حسابداران رسمی) که یکنوع مکانیزم کنترل اجتماعی است فراهم میآید. بهمین
علت در دهه اخیر موضوع مسئولیتهای اجتماعی حسابرسان بیک مقوله کاملاً جدید تبدیل
گردیده که شأن و مرتبت این مسئولیت بسیار بیشتر از مسئولیتهای حرفهای و قانونی
آنان شده زیرا گفته میشود مسئولیت اجتماعی مقولهای کلی است که مسئولیتهای حرفهای
و قانونی زیرشاخههای آن به شمار میروند.
واقعیت آن است که هدف اولیه
حسابداری، تامین اطلاعات مالی درباره امور اقتصادی بنگاهها و نهاد برای استفاده در
تصمیمگیریها و هدف اولیه حسابرسی نیز اعتباربخشی به این اطلاعات میباشد لذا بدون
وجود حسابداری و حسابرسی عملاً امکان تصمیمگیری برای مراجع ذیصلاح در امور
اقتصادی وجود ندارد زیرا وجود حسابرسی نه تنها کیفیت اطلاعات مالی گزارش شده را
تعیین میکند بلکه این کیفیت را ارتقاء بخشیده و مزایای اقتصادی مشخصی را برای
موسسات گزارشکننده و اعضای برون سازمانی آن فراهم میسازد. درک ارزش این مزایا
بسیار فراتر از هزینههای ناچیز حسابرسی است و همین موضوع باعث تقاضائی پیوسته و
مداوم برای خدمات حسابرسی در جهان کنونی به شمار میرود.
نکته حائز اهمیت آنکه در سال 2002
مجله حسابداری (Journal of
Accountancy) در شمار? اکتبر خود نوشت از آنجا که هیچ
استاندارد بینالمللی گزارشگری مالی و حسابرسی که صراحتاً مسائل مرتبط با توسعه
پایدار را تشریح کند وجود ندارد، لذا انجمن حسابداران خبره انگلستان (ACCA)
چندین پیشنهاد در این زمینه مطرح کرد که عبارتند از:
·
تدوینکنندگان استانداردهای جهانی حسابداری باید استانداردهایی وضع کنند که
مستقیماً در رابطه با مسائل حسابداری، گزارشگری، و حسابرسی توسعه پایدار باشد.
·
مسائل محیطی، اجتماعی و مباحث مرتبط با گزارشگری توسعه پایدار باید به
سیستمهای آموزشی تشکلهای حرفهای حسابداری افزوده شود.
·
افشای بدهی و هزینههای محیطی (حسابداری مالی و محیطی) باید در گزارشهای
سالانه و حسابهای شرکتها آورده شود و
·
حرف? حسابداری، صنعت و دولتها باید با یکدیگر مشورت کنند و راهکاری برای
محاسبه و اندازهگیری هزین? توسعه پایدار که همسو با هدفهای مالیاتی شرکت باشد،
بیابند.
دیدگاه وزارت امور اقتصادی و دارائی
به عنوان نهاد متولی امر سیاست گذار اقتصاد و مالیه کشور نیز بر آن شده که نقش
حسابرسان در اجرای برنامههای توسعهای بسی بیشتر از نقش آنان در امر حسابرسی
مالیاتی است. لذا رویآوری به جامعه حسابداران رسمی ایران یا سازمان حسابرسی به
عنوان دو رکن اصلی حسابرسی کشور بر آن اساس است که در برقراری نظم مالی و انضباط
مالی – اقتصادی و اجرای برنامههای خصوصیسازی و جلوگیری
از فساد مالی – اداری و همچنین مبارزه با
پولشوئی نیز باید حسابرسان نیز همکاری نمایند زیرا حسابرسان به علت ماهیت پیچیده و
تخصصی کارشان میتوانند در کلیه این زمینهها اطلاعات شفاف، مناسب و قابل اتکائی
را برای دستگاه برنامهریزی کشور فراهم سازند که از عهده هیچ نهاد دیگری ساخته
نیست. وزارت امور اقتصادی و دارائی معتقدست با توجه به رسالتهای جامعه حسابداران
رسمی باید بطریقی عمل شود که در این جامعه انحصار بوجود نیاید و در پذیرش اعضای
جدید یک رابطه منطقی بین تقاضای جامعه و عرضه حسابداران رسمی بوجود آید همچنین
جامعه حسابداران در حوز? مسئولیتهای اجتماعی خود باید «خودکنترل» باشد و نظارت
دقیق و استواری بر آن حاکم باشد تا اعتماد عمومی بدان سلب نگردد.
سازمان امور مالیاتی هم بر این نظرست
که رابطه حسابداران رسمی و ادارات مالیاتی یک رابطه تعاملی است که با گفت و شنود و
یافتن راهکارهای تعامل حرفهای قابل حل است و بهمین منظور کمیته هماهنگی
حسابداران رسمی و سازمان امور مالیاتی تشکیل شده که وظیفه آن علاوه بر حل و فصل
مشکلات مالیاتی و ارتقاء سطح فعالیتهای حسابرسان میباشد.
از طرف دیگر ماده (3) آئیننامه
اجرائی تبصره (4) قانون استفاده از خدمات تخصصی اشعار میدارد که صورتهای مالی
اشخاص موضوع ماده (2) که حسب مورد فاقد گزارش «حسابرسی و بازرسی قانونی» یا «گزارش
حسابرسی» موضوع این آییننامه باشد در هیچ یک از وزارتخانهها، موسسات دولتی،
شرکتهای دولتی، بانکها و بیمهها، موسسات اعتباری غیربانکی، سازمان بورس اوراق
بهادار و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی معتبر نمیباشد و به نفع اشخاص مزبور
قابل استفاده نخواهد بود.
تبصره همین ماده میافزاید: استفاده
اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع این ماده از تسهیلات قابل ارائه توسط وزارتخانهها،
موسسات، سازمانها، دستگاهها و شرکتهای مذکور در این ماده که وفق مقررات و ضوابط
اعلام شده مستلزم ارائه صورتهای مالی میباشد، حسب مورد منوط به ارائه گزارش
حسابدار رسمی یا موسسه حسابرسی موضوع این آییننامه میباشد. لذا دولت خود به
عنوان متولی نظم و انضباط هیچ گزارش مالی حسابرسی نشده را در هیچیک از مراجع دولتی
مورد تأیید قرار ندهد.
حال با چنین اوصافی اعضای جامعه
حسابداران رسمی ایران، سازمان حسابرسی از یک طرف و وزارت امور اقتصادی و دارائی به
عنوان نمایند? دولت از طرف دیگر وظیفه دارند چارچوب روابط خودر ا تعریف و تببین
نمایند و کوشش شود مرتبه حسابرسان از حسابرسی مالیاتی فراتر رود و نقشآفرینی
حسابرسان را در چارچوب مدار توسعه مورد توجه خاصی قرار دهند تا با تکیه بر استقلال
و مسئولیتهای اجتماعی حسابرسان و حمایت جدی دولت از حسابرسی بتوان در برقراری
انضباط مالی موفق شد و به عنوان اولین گامهای توسعهای حداقل مراتب ذیل از طرف
دولت اجرا شود:
1- اعطای هرگونه تسهیلات به اشخاص حقیقی
و حقوقی صرفاً با ارائه گزارش حسابرسی سالانه این گونه اشخاص انجام گیرد. (در قدم
اول میتوان سقف تسهیلات مشروط به ارائه گزارشات حسابرسی را اعلام کرد) زیرا
واقعیت آن است که بخش عمدهای از مطالبات مجموعه بانکی کشور عملاً سوخت شده تلقی
میشود. دلیل آن هم فقدان معیار «اعتبارسنجی مشتریان» و تکیه بر اظهارات و آمار و
اطلاعاتی است که توسط حسابرسان مستقل مورد بررسی و اعتبارسنجی قرار نگرفته است. با
توجه به اینکه وجوه بانکها اموال مردم تلقی میشود، در چارچوب برقراری نظم مالی و
اعمال حاکمیت مردم الزام تسهیلات بانکی به ارائه گزارشات حسابرسی شرط اولیه انضباط
مالی است.
2- سازمان امور مالیاتی در بهمن و
اسفندماه هر سال با توجه به بند (د) ماده (2) آئیننامه اجرایی تبصره (4) قانون
استفاده از خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی اشخاص
مشمول حسابرسی را اعلام نمایند تا محدود? حسابرسی گسترش یابد که این امر از یکطرف
به توسعه انضباط مالی و از طرف دیگر به گسترش پایههای مالیاتی منجر خواهد شد.
3- صورتهای مالی شرکتهای دولتی، نهادهای
عمومی، بنگاههای اقتصادی که فاقد گزارش حسابرسی باشند در هیچ مرجع دولتی قابل قبول
قرار نگیرد.
4- هر سال تعداد بیشتری از اشخاص حقیقی
و حقوقی بیشتری در محدود? حسابرسی و حسابرسی مالیاتی قرار گیرند. به طوری که تا
پایان برنامه چهارم کلیه اشخاص حقیقی موضوع بندهای (الف و ب) ماده 95 و اشخاص
حقوقی در محدود? رسیدگی حسابرسی و حسابرسی مالیاتی قرار گرفته باشند.
5- وزارت امور اقتصادی و دارائی ،
کمیسیون اقتصاد مجلس و سایر نهادهای مرتبط با مسائل مالی و حسابداری کوشش نمایند
در هنگام تدوین لوایح و طرحهایی که به نوعی از انحاء به مسائل مالی مرتبط گردد.
نظرات جامعه حسابداران رسمی ایران و سایر نهادهای حرفهای را جویا شوند و بجای
دعوت از برخی افراد که چندان هم به قضایا و مسائل مسلط نیستند از جوامع حرفهای
یاری جویند تا در تصویب قوانین و بخشنامهها از مشکلات اجرائی جلوگیری شود.
فروش فروشگاه
طراحی فروشگاه آنلاین
فروش فروشگاه آنلاین
فروشگاه تحت وب
راه اندازی فروشگاه تحت وب
وب سایت فروشگاهی ارزان
طراحی وب سایت
باشگاه مشتریان
پرداخت ماهیانه
فروش آنلاین
فروش محصولات
چندین پذیرنده
طراحی فروشگاه ریسپانسیو
طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی
طراحی و پیاده سازی فروشگاه
ساخت سایت فروشگاهی
فروشگاه حرفه ای
ساخت فروشگاه آنلاین
ساخت فروشگاه Online
سفارش سایت فروشگاهی
طراحی فروشگاه اینترنتی اختصاصی
قیمت طراحی فروشگاه اینترنتی
فروشگاه ساز حرفه ای
فروشگاه اینترنتی آماده
فروشگاه ساز
قیمت راه اندازی سایت فروشگاهی
سفارش طراحی فروشگاه اینترنتی