بهبود فروشگاه

02188272631   09381006098  
تعداد بازدید : 73
5/19/2023
hc8meifmdc|2010A6132836|BehboudFroshgahWebSite|tblnews|Text_News|0xfdffb230010000004903000001000200


بخش یازدهم: حسابرسی مالیاتی یا حسابرسی در فرآیند توسعه

غلامحسین دوانی

مالیات یکنوع هزینه اجتماعی است که شهروندان بابت اعمال وظایف حاکمیتی به دولت می­پردازند و بدون شک هر چه اثار این اعمال حاکمیت نظیر برقراری امنیت و رفاه اجتماعی، آموزش رایگان و مشهودتر باشد شهروندان با طیب خاطر آنرا می­پردازند و در صورت عدم تغییر در وضعیت معیشت زندگی و فقدان آثار اجتماعی مالیات از پرداخت آن طفره خواهند رفت.

حسابرسی هم در کلی­ترین تعریف خود عبارت از بازرسی جستجوگرانه مدارک حسابداری و سایر شواهد زیربنای صورتهای مالی. اما دلیل اصلی وجود حرفه حسابرسی وظیفه اعتباردهی آن است. اجرای این نقش حسابرسان را در موقعیتی منحصر به فرد و بسیار اساسی در جامعه قرار می­دهد. امروزه با توجه به پیشرفتهای جوامع صنعتی حسابرسیها به سه گروه اصلی تقسیم می­شوند: حسابرسی صورتهای مالی، حسابرسی رعایت و حسابرسی عملیاتی.

حسابرسی مالیاتی با توجه به ماهیت آن نوعی حسابرسی رعایت به شمار می­رود. در حسابرسی مالیاتی، حسابرسان در واقع ابزار اجرای اعمال حاکمیت دولت به شمار می­روند. به همین علت قلمرو وظایف و محدود? رسیدگی آنان را قانون مالیاتهای مستقیم (ماده 272) توضیح و بیان
می­نماید.

با این اوصاف یکی از وظایف حسابرسان، حسابرسی مالیاتی است اما نباید فراموش کرد که اساساً اجرای انواع حسابرسیها صرفاً در چارچوب انضباط مالی، شفافیت و اطلاع­رسانی مفهوم می­یابد و اگر قرار باشد موضوع انضباط مالی و شفافیت مطرح نباشد حسابرسی دارای فایده و منفعت دیگری نمی­باشد.

سازمانهای بخش عمومی و خصوصی از هر نوع و اندازه با فشار فزایند­ه­ای برای بهبود کارایی و اثربخشی روبرویند. تقریباً در تمام کشورهای جهان، واحدهای بخش عمومی اعم از سازمانهای دولتی، شرکتهای دولتی، شهرداریها، موسسه­های عام المنفعه و سازمانهایی که به نوعی از بودجه عمومی و همچنین بخش خصوصی استفاده می­کنند، بیش از گذشته از نظر پاسخگویی مالی زیر فشارند.

فشار فزاینده برای نظارت مالی بر سازمانهای بخش عمومی دلایل زیادی دارد، گرایش سیاستمداران در جلب رضایت مردم، انتظارات مستقیم مالیات­دهندگان، فشار بخش خصوصی برای گسترش قلمرو، و ... از این نمونه­هاست. در بیشتر موارد نبود تقاضای کافی برای کالا و خدمات موجب رعایت نشدن مقیاس اقتصادی و افزایش سهم هزینه­های ثابت در بهای خدمات و کالا می شود. مقبولیت نظریه عدم تمرکز در ساختار تقسیم کار سازمانهای دولتی و واگذاری اختیارات دولت مرکزی به ارگانهای محلی نیز به طور معمول با تاکید بر نظارت مالی همراه است.

بررسی اجمالی فرآیند توسعه در کشورهای پیشرفته نشان می­دهد که از دوران رشد سرمایه­داری حسابداری و حسابرسی، در قلمرو توسعه، نقش­آفرین شده به طوری که تداوم توسعه کشور و رعایت اصل رقابت و کارائی جز در پرتو انواع حسابرسی­ها مفهوم ندارد. با اجرای اصلاحیه جدید قانون مالیاتی مستقیم از 1/1/1381 موضوع حسابرسی مالیاتی در سطح کشور بصورت عام مطرح شد اما از آنجا که حوز? وظایف حسابرسان بدرستی تبیین نشده بود در دو سال اخیر تعارضاتی بین حسابداران رسمی و دستگاه مالیاتی مطرح شده بود که عملاً  مانع توسعه امر حسابرسی به شمار می­رفت. بر اثر کوششهای بعمل آمده سرانجام در سال 1384 جلسه­ای مشترک فیمابین وزیر امور اقتصادی و دارائی، معاون کل، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، رئیس شورای عالی مالیاتی و معاونان سازمان مالیاتی از یک طرف و اعضای شورای عالی و هیأت مدیره جامعه حسابداران رسمی و اعضای هیأت عامل سازمان حسابرسی از طرف دیگر تشکیل و طرفین نقطه­نظرات و دیدگاههای خود را پیرامون چگونگی اجرای نقش حسابرسان در جامعه بیان نمودند.

حسابرسان معتقدند که حسابرسی یکی از ارکان نظام پاسخگوئی و مسئولیت به شمار می­رود و حوز? عمل حسابرسی بسی فراتر از قلمرو حسابرسی مالیاتی است آنان معتقدند که نقش حسابرسی در فرآیند توسعه اقتصادی، اجتماعی کشور غیرقابل انکارست زیرا پاسخگوئی شخصیت­ها و نهادهای اجرائی کشور در قبال تصمیمات و اعمال و کردار آنان فقط طریق فرآیند حسابرسی توسط افراد مستقل و متخصص (حسابداران رسمی) که یکنوع مکانیزم کنترل اجتماعی است فراهم می­آید. بهمین علت در دهه اخیر موضوع مسئولیتهای اجتماعی حسابرسان بیک مقوله کاملاً جدید تبدیل گردیده که شأن و مرتبت این مسئولیت بسیار بیشتر از مسئولیتهای حرفه­ای و قانونی آنان شده زیرا گفته می­شود مسئولیت اجتماعی مقوله­ای کلی است که مسئولیتهای حرفه­ای و قانونی زیرشاخه­های آن به شمار می­روند.

واقعیت آن است که هدف اولیه حسابداری، تامین اطلاعات مالی درباره امور اقتصادی بنگاهها و نهاد برای استفاده در تصمیم­گیریها و هدف اولیه حسابرسی نیز اعتباربخشی به این اطلاعات می­باشد لذا بدون وجود حسابداری و حسابرسی عملاً امکان تصمیم­گیری برای مراجع ذی­صلاح در امور اقتصادی وجود ندارد زیرا وجود حسابرسی نه تنها کیفیت اطلاعات مالی گزارش شده را تعیین می­کند بلکه این کیفیت را ارتقاء بخشیده و مزایای اقتصادی مشخصی را برای موسسات گزارش­کننده و اعضای برون سازمانی آن فراهم می­سازد. درک ارزش این مزایا بسیار فراتر از هزینه­های ناچیز حسابرسی است و همین موضوع باعث تقاضائی پیوسته و مداوم برای خدمات حسابرسی در جهان کنونی به شمار می­رود.

نکته حائز اهمیت آنکه در سال 2002 مجله حسابداری (Journal of Accountancy)  در شمار? اکتبر خود نوشت از آنجا که هیچ استاندارد بین­المللی گزارشگری مالی و حسابرسی که صراحتاً مسائل مرتبط با توسعه پایدار را تشریح کند وجود ندارد، لذا انجمن حسابداران خبره انگلستان (ACCA) چندین پیشنهاد در این زمینه مطرح کرد که عبارتند از:

·        تدوین­کنندگان استانداردهای جهانی حسابداری باید استانداردهایی وضع کنند که مستقیماً در رابطه با مسائل حسابداری، گزارشگری، و حسابرسی توسعه پایدار باشد.

·        مسائل محیطی، اجتماعی و مباحث مرتبط با گزارشگری توسعه پایدار باید به سیستمهای آموزشی تشکلهای حرفه­ای حسابداری افزوده شود.

·        افشای بدهی و هزینه­های محیطی (حسابداری مالی و محیطی) باید در گزارشهای سالانه و حسابهای شرکتها آورده شود و

·        حرف? حسابداری، صنعت و دولتها باید با یکدیگر مشورت کنند و راهکاری برای محاسبه و اندازه­گیری هزین? توسعه پایدار که همسو با هدفهای مالیاتی شرکت باشد، بیابند.

دیدگاه وزارت امور اقتصادی و دارائی به عنوان نهاد متولی امر سیاست گذار اقتصاد و مالیه کشور نیز بر آن شده که نقش حسابرسان در اجرای برنامه­های توسعه­ای بسی بیشتر از نقش آنان در امر حسابرسی مالیاتی است. لذا روی­آوری به جامعه حسابداران رسمی ایران یا سازمان حسابرسی به عنوان دو رکن اصلی حسابرسی کشور بر آن اساس است که در برقراری نظم مالی و انضباط مالی اقتصادی و اجرای برنامه­های خصوصی­سازی و جلوگیری از فساد مالی اداری و همچنین مبارزه با پولشوئی نیز باید حسابرسان نیز همکاری نمایند زیرا حسابرسان به علت ماهیت پیچیده و تخصصی کارشان می­توانند در کلیه این زمینه­ها اطلاعات شفاف، مناسب و قابل اتکائی را برای دستگاه برنامه­ریزی کشور فراهم سازند که از عهده هیچ نهاد دیگری ساخته نیست. وزارت امور اقتصادی و دارائی معتقدست با توجه به رسالتهای جامعه حسابداران رسمی باید بطریقی عمل شود که در این جامعه انحصار بوجود نیاید و در پذیرش اعضای جدید یک رابطه منطقی بین تقاضای جامعه و عرضه حسابداران رسمی بوجود آید همچنین جامعه حسابداران در حوز? مسئولیتهای اجتماعی خود باید «خودکنترل» باشد و نظارت دقیق و استواری بر آن حاکم باشد تا اعتماد عمومی بدان سلب نگردد.

سازمان امور مالیاتی هم بر این نظرست که رابطه حسابداران رسمی و ادارات مالیاتی یک رابطه تعاملی است که با گفت و شنود و یافتن راهکارهای تعامل حرفه­ای قابل حل است و بهمین منظور کمیته­ هماهنگی حسابداران رسمی و سازمان امور مالیاتی تشکیل شده که وظیفه آن علاوه بر حل و فصل مشکلات مالیاتی و ارتقاء سطح فعالیتهای حسابرسان می­باشد.

از طرف دیگر ماده (3) آئین­نامه اجرائی تبصره (4) قانون استفاده از خدمات تخصصی اشعار می­دارد که صورتهای مالی اشخاص موضوع ماده (2) که حسب مورد فاقد گزارش «حسابرسی و بازرسی قانونی» یا «گزارش حسابرسی» موضوع این آیین­نامه باشد در هیچ یک از وزارتخانه­ها، موسسات دولتی، شرکتهای دولتی، بانکها و بیمه­ها، موسسات اعتباری غیربانکی، سازمان بورس اوراق بهادار و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی معتبر نمی­باشد و به نفع اشخاص مزبور قابل استفاده نخواهد بود.

تبصره همین ماده می­افزاید: استفاده اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع این ماده از تسهیلات قابل ارائه توسط وزارتخانه­ها، موسسات، سازمانها، دستگاهها و شرکتهای مذکور در این ماده که وفق مقررات و ضوابط اعلام شده مستلزم ارائه صورتهای مالی می­باشد، حسب مورد منوط به ارائه گزارش حسابدار رسمی یا موسسه حسابرسی موضوع این آیین­نامه می­باشد. لذا دولت خود به عنوان متولی نظم و انضباط هیچ گزارش مالی حسابرسی نشده را در هیچیک از مراجع دولتی مورد تأیید قرار ندهد.

حال با چنین اوصافی اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران، سازمان حسابرسی از یک طرف و وزارت امور اقتصادی و دارائی به عنوان نمایند? دولت از طرف دیگر وظیفه دارند چارچوب روابط خودر ا تعریف و تببین نمایند و کوشش شود مرتبه حسابرسان از حسابرسی مالیاتی فراتر رود و نقش­آفرینی حسابرسان را در چارچوب مدار توسعه مورد توجه خاصی قرار دهند تا با تکیه بر استقلال و مسئولیتهای اجتماعی حسابرسان و حمایت جدی دولت از حسابرسی بتوان در برقراری انضباط مالی موفق شد و به عنوان اولین گامهای توسعه­ای حداقل مراتب ذیل از طرف دولت اجرا شود:

1- اعطای هرگونه تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی صرفاً با ارائه گزارش حسابرسی سالانه این گونه اشخاص انجام گیرد. (در قدم اول می­توان سقف تسهیلات مشروط به ارائه گزارشات حسابرسی را اعلام کرد) زیرا واقعیت آن است که بخش عمده­ای از مطالبات مجموعه بانکی کشور عملاً سوخت شده تلقی می­شود. دلیل آن هم فقدان معیار «اعتبارسنجی مشتریان» و تکیه بر اظهارات و آمار و اطلاعاتی است که توسط حسابرسان مستقل مورد بررسی و اعتبارسنجی قرار نگرفته است. با توجه به اینکه وجوه بانکها اموال مردم تلقی می­شود، در چارچوب برقراری نظم مالی و اعمال حاکمیت مردم الزام تسهیلات بانکی به ارائه گزارشات حسابرسی شرط اولیه انضباط مالی است.

2- سازمان امور مالیاتی در بهمن و اسفندماه هر سال با توجه به بند (د) ماده (2) آئین­نامه اجرایی تبصره (4) قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه­ای حسابداران ذی­صلاح به عنوان حسابدار رسمی اشخاص مشمول حسابرسی را اعلام نمایند تا محدود? حسابرسی گسترش یابد که این امر از یکطرف به توسعه انضباط مالی و از طرف دیگر به گسترش پایه­های مالیاتی منجر خواهد شد.

3- صورتهای مالی شرکتهای دولتی، نهادهای عمومی، بنگاههای اقتصادی که فاقد گزارش حسابرسی باشند در هیچ مرجع دولتی قابل قبول قرار نگیرد.

4- هر سال تعداد بیشتری از اشخاص حقیقی و حقوقی بیشتری در محدود? حسابرسی و حسابرسی مالیاتی قرار گیرند. به طوری که تا پایان برنامه چهارم کلیه اشخاص حقیقی موضوع بندهای (الف و ب) ماده 95 و اشخاص حقوقی در محدود? رسیدگی حسابرسی و حسابرسی مالیاتی قرار گرفته باشند.

5- وزارت امور اقتصادی و دارائی ، کمیسیون اقتصاد مجلس و سایر نهادهای مرتبط با مسائل مالی و حسابداری کوشش نمایند در هنگام تدوین لوایح و طرحهایی که به نوعی از انحاء به مسائل مالی مرتبط گردد. نظرات جامعه حسابداران رسمی ایران و سایر نهادهای حرفه­ای را جویا شوند و بجای دعوت از برخی افراد که چندان هم به قضایا و مسائل مسلط نیستند از جوامع حرفه­ای یاری جویند تا در تصویب قوانین و بخشنامه­ها از مشکلات اجرائی جلوگیری شود.

 

                             

فروش فروشگاه طراحی فروشگاه آنلاین فروش فروشگاه آنلاین فروشگاه تحت وب راه اندازی فروشگاه تحت وب وب سایت فروشگاهی ارزان طراحی وب سایت باشگاه مشتریان پرداخت ماهیانه فروش آنلاین فروش محصولات چندین پذیرنده طراحی فروشگاه ریسپانسیو طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی طراحی و پیاده سازی فروشگاه ساخت سایت فروشگاهی فروشگاه حرفه ای ساخت فروشگاه آنلاین ساخت فروشگاه Online سفارش سایت فروشگاهی طراحی فروشگاه اینترنتی اختصاصی قیمت طراحی فروشگاه اینترنتی فروشگاه ساز حرفه ای فروشگاه اینترنتی آماده فروشگاه ساز قیمت راه اندازی سایت فروشگاهی سفارش طراحی فروشگاه اینترنتی
All Rights Reserved 2023 © BSFE.ir
Designed & Developed by BSFE.ir