hc8meifmdc|2010A6132836|BehboudFroshgahWebSite|tblnews|Text_News|0xfdfff44f01000000c707000001000600
ششمین همایش مراکز تحقیق و توسعه
صنایع و معادن (5-4 تیر 1386)
جهانیسازی و تحقیق و توسعه، تعامل یا تقابل ؟
علیاکبر سعیدیکیا
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت
کارنگارروش
سردبیر مجله روش
1- مقدمه
روزگاری اگر صحبت از تولید خودروی آمریکائی در کشوری
سوسیالیستی میشد، شاید غیر قابل باور
بود، همانگونه که اگر دهسال پیش صحبت از انجام تحقیقات خودروی BMW در دانشگاههای آمریکائی!
بهرحال همانگونه که در بکارگیری اینترنت در 15 سال پیش در
کشورمان هیچ کس باور نداشت که امروز(با توجه به فاصله بسیار زیادی که با کشورهای
جهان اول وجود دارد) در همین حد هم از اینترنت استفاده بعمل آید.
بنابراین اگر حضور در یک شبکه تحقیق جهانی دربارهی
موضوعاتی که توانمندیهای آن امروز در کشور وجود دارد یا در اینده شکل داده خواهد
شد، مطرح شود، دور از انتظار نیست. ولی موضوع مهمتر از این چشمانداز، بررسی چالشها
و برنامهریزی برای همراهی با آن است که بایستی انجام شود. این مقاله سعی دارد که
به بحثی درباره کلیات این موضوع بپردازد و عنوان مقاله نیز در همین ارتباط انتخاب
شده است.
2- واقعیات موجود
اگر به نشریات، اخبار اقتصادی رادیو و تلویزیونها و ماهواره
و اینترنت توجه کنیم موضوع جهانیسازی را موضوعی مطرح خواهیم یافت که واقعیاتی در رابطه با آن وجود دارند:
واقعیت اول: پدیدهای به نام جهانیسازی
در حال شکلگیری است.
واقعیت دوم: این پدیده از نظام سرمایهداری
سرچشمه گرفته و در حال گسترش است.
واقعیت سوم: جهانیسازی خود با چالشهای
گستردهای مواجه است.
واقعیت چهارم: کشورها بایستی رویکرد خود را
در رابطه با این پدیده تعریف و برای آن برنامهریزی نمایند. تنها انفعال است که
خطرناک است.
اگر واقعیات فوق را مبنای بررسی قرار دهیم، آنگاه موضوع
سئوال اصلی " تعامل یا تقابل" روشن خواهد شد.
3- نگاهی به گذشته و آینده اقتصاد
فرآیند تحقیق و توسعه، یک فرآیند مبتنی بر نوآوری و خلاقیت
میباشد. بنابراین با چالشهای آن بایستی بگونهای نوآور و برنامهریزی شده برخورد
نمود.از آنجا که همه کس نمیتواند ادعای این را داشته باشد که کاشف و محقق است لذا
همه کس در این راه موفق نیستند. "کاشفان موفق نگرش خاص خود را دارند گوش میدهند،
بهترین دانش روز را درباره چند و چون موضوع مورد اکتشاف کسب میکنند، به
انتظار نمینشینند که حوادث اتفاق بیفتد. توفیق و ناکامی دیگران را مطالعه
میکنند تا بخت کامیابی خویش را بیشتر کنند. از تجربه توفیقآمیز دیگران در هر
جای دنیا که باشد استفاده مینمایند. اگر شکست خوردند از شکست خود یاد میگیرند و
دوباره راه میافتند. شکست برای این است که راه پیروزی را یاد بگیرند."
این جملات اگر چه بیشتر ادیبانه بنظر میآیند ولیکن
متدولوژی تحقیق را ارایه میکنند. این رویکرد یک رویکرد فردی میباشد و میتوان آن
را به خصوصیات یک اجتماع و اقتصاد آن نیز نسبت داد. جایگاه تحقیقات و توسعه در این
اجتماع و اقتصاد چگونه است؟ برای پاسخ به این سئوال بایستی به این نکته توجه نمود
که تحقیقات در سطح جهانی در حوزهها و موضوعات و علوم مختلف در حال پیگیری و انجام
هستند و ذهنیت تحقیق و توسعه اصولاٌ در خوی بشر بوده و ذاتی او است. اگر ایشان این
خصلت را نداشت، هنوز در غارها زندگی میکرد. این خصلت طبیعت را تغییر داده است و
اینکه نتایج به بار آمده برای بشریت و نظام طبیعی خوب یا بد بوده موضوع بحث نیست. بحث متحول بودن زندگی
بشر است در همهی زمینهها. یکی از این حوزهها حوزهی اقتصاد است. علم اقتصاد
تنظیم کننده، جهتدهنده و ارزیابیکننده مجموع
تمامی فعالیتهای تولیدی، خدماتی، صنعتی و سایر فعالیتهای جوامع انسانی
است. روزگاری این علم در حوزههای محدودی شناخته شده بود ولی امروزه علم اقتصاد در
سرتاسر کره زمین شناخته شده است. جغرافیای علم اقتصاد جغرافیای بدون مرز شده است.
در عصر حاضر تعریف جغرافیایی هر اقتصاد بر پایه حوزه عملیات
شرکتها تبیین میشود. شرکتها در صدد یافتن مکانهایی هستند که کالاهای خود را به
ارزانترین قیمت تولید کنند و در جستجوی جاهایی هستند که کالاها و خدمات خود را با
سودی بیشتر بفروشند. تهیه و تدارک مواد و قطعات جریان امر را به خوبی نشان میدهد.
چه چیزهایی را باید خود ساخت و چه چیزهایی را باید به دیگران سفارش داد و هر یک از
اینها را در کجای دنیا میتوان ساخت؟ پاسخ به این پرسشهاست که حیطه عملیات جهانی
را دیکته میکند. زنجیرههای تهیه وساخت قطعات، سراسر دنیا فرا گرفته است و فروش
را در خیلی از کشورها میتوان راه انداخت.
برهمین اساس است که موضوع جهانیسازی شکل میگیرد. برمبنای
آنچه که تاکنون ذکر شد، چنانچه دستاورد بشر امروز را در دانش متمرکز کنیم آنگاه
منشاء توفیق اقتصادی آینده در خلق فنآوریهای پیشرفته جدید، و دارا بودن ظرفیت
اجتماعی، فرهنگی و ذهنی در جوامع میباشد.این
یعنی همان کاشف موفق اما در فرآیند جهانی شدن.
حقوق مالکیت فکری
جای حقوق بهرهبرداری از معادن را گرفته است. استیلای آسان و آرام قدرت فرهنگی،
آموزشی و فنآوری جای استیلای خشن و دشوار حکمرانی استعماری و لشکرکشیهای نظامی
را گرفته است. جان کلام این که فتح فکری به جای فتح جغرافیایی نشسته است.
در ایجاد زنجیره ارزش افزوده در سطح جهانی، شبکهای از شرکتها جایگزین قدرتها
و دژهای قدیمی شدهاند و این زنجیره با نگاه اقتصادی به بنگاههای تولیدی، صنعتی،
خدماتی و سایر موارد بصورت مدلی عمومی طرح و ارایه شده است.
تحقیق و توسعه جهانی
وقتی تولید کالا و خدمات جهانی خواهند شد آیا تحقیق و توسعه
هنوز در درون مرزهای جفرافیایی باقی خواهند ماند.. مطمئناٌ چنین نیست. دلیل اول
اینکه مجموعهای از فناوریهای جدید پیدا شدهاند تا اوضاعی پدید آورند که انقلاب
صنعتی سوم نامیده میشود. جهان از عصر انقلاب صنعتی مبتنی بر منابع طبیعی و اوجگیری
دوران بهرهوری به عصر اقتصاد متکی به دانش گذر میکند. عصر متکی به دانش برپایه
تحصیلات، تخصص، مهارت، و تحقیق و توسعه استوار خواهد بود. دانشمندان علم و اقتصاد
میگویند در اواخر قرن 19 انقلاب صنعتی دوم بر پایه اختراع برق و به کارگیری گسترده
آن و یک ایده مهم آلمانی (سرمایه گذاری منظم در تحقیق و توسعه صنعتی بر پایه علم
روز) دوباره نظام اقتصادی را از هم گسست. تحقیق و توسعه صنعتی منظم گام تحول فنی
را سرعت بخشید و ماهیت آن را عوض کرد. برای نخستین بار وجود نیروی کاری تحصیل
کرده لازم آمد تا توفیق اقتصادی به دست آید. آلمان و آمریکا در این زمینه سرمایهگذاری
کردند؛ انگلیس نکرد. این را که درآمد سرانه امریکا جنگ جهانی اول به سطح درآمد
سرانه انگلیس رسید به نیروی کاری نسبت میدهند که تحصیلاتی بهتر داشت و در نتیجه
بهرهوری آن بیشتر بود. بریتانیا باز هم در باشگاه ثروتمندان بود اما موضع خود را
به عنوان رهبر اقتصادی و فنآوری جهان از دست داد. این جملات از قول دانشمندان
اقتصاد نقل میشود و امروز در طی این فرآیند، جهانیسازی مبتنی بر شبکهای شدن
زنجیره ارزش افزوده تبدیل میشود.
برای همین است که زنجیره ارزش به شبکه جهانی میپیوندند در جستجوی موضوعات
پروژههای تحقیق و توسعه نظاممند، شرکتهای
بزرگ و کوچک فعالیت مینمایند.
در عصر اکتشاف علمی ما، کشورها باید علاقه نشان دهند که خرج
سفر به دیارهای نشناخته علم و دانش را تأمین کنند. عصر اکتشاف جغرافیایی به سر آمده
و عصر اکتشاف علمی به جای آن نشسته است. جوامع ترسو ثروتمند نیستند. این نوع جوامع
به سفرهای اکتشافی شجاعانهای که به آن نیاز دارند دست نمیزنند. در بحبوحه انقلابهای
فناوری کشورهای ثروتمند باید از نظر فنآوری در بعضی از زمینهها پیشتاز باشند.
کانادا برای این عقب میماند که سرمایهگذاریهای
لازم را در تحقیق و توسعه انجام نمیدهد. کشورهای ثروتمندی که بخواهند در اثنای
انقلاب اقتصادی ثروتمند بمانندباید بتوانند شرکتهای جدید بزرگ آینده را ایجاد
کنند. اینجاست که ارتباطات شرکتها بصورت ارتباط ذینفعها در آمده و زنجیرهی فوق
الاشاره تبدیل به یک زنجیره دانش میشود. مفهوم مشارکت دانش در ارتباط با منافع
حاصله بین شرکتها تقسیم میشود و جهانیسازی بر بستر تحقیق و توسعه استمرار مییابد.
4- تعامل یا تقابل
تعیین موضع در رابطه با این پدیدهی عظیم، کار آسانی نیست.
جهانی شدن تحقیق و توسعه نیز به شکلهای متفاوت ظاهر میشود. اما در کشورهای هر یک
بایستی شکل دلخواه خود را برگزینند، زیرا که موضوع امری چند جانبه است . هیچ کشوری
نمیتواند به تنهایی شکل دلخواه خویش را برگزیند. فقط یک گزینه وجود خواهد داشت .
اما تصمیمها درباره اشکال جهانی شدن کنش و واکنش خواهند داشت. کشوری مانند چین
تأثیری بیشتر بر قواعد جهانی شدن خواهند گذاشت تا کشوری مانند فرانسه. این گزینه
میتواند تعامل یا تقابل باشد. فقط انفعال
است که بطور حتم کشورها را دچار بحران خواهند نمود.
5- راهکار پیشنهادی
ذکر مثالی از کشور ژاپن که برنامهریزی داخلی مرزهای خود را
بصورت زنجیرههای ارزش افزوده از طریق خوشهها طراحی نموده است، نشان میدهد که
تمرکز بر تحقیق و توسعه زنجیرهای را میتوان در درون مرزهای جغرافیایی طرحریزی نمود و لی اتصال آن با جهان خارج نیز
از اهمیت ویژه برخوردار است.
اما موضوع اصلی باقی مانده است. در نهایت مسئله واقعی پیوستن یا نپیوستن به این
فرآیند نیست. راهکار مطلوب برای کشورمان وجود دارد. از آنجاکه طراحی و بنای
اقتصادی جهانی، متفاوت با چیزی است که یا بصورت خود به خود و یا بدون طراحی و نقشه
ما ساخته شود. در این تلفیق اثرات گزینههای پیشرو عبارتند از:
·
پذیرفتن
·
رد کردن
·
طرح و نقشه را عوض کردن.
این که جهانی شدن وضع بشر را بهتر کند یا بدتر منوط به این
است که چه نوع اقتصادی جهانی بنا میشود. سرنوشت اقتصاد جهانی به دست بشر شکل میگیرد
ما و تابع راهی است که در پیش گذشته میشود و سیستمهایی است که میسازد.
مدیریت دانش در این فرآیند، هدف نقش آفرینان اصلی این عرصه میباشد. از آنجاکه
شرکتهای تولیدی متکی بر دانش به کارگران بیتخصص کمتری نیاز دارند، طراحان،
مهندسان، فروش، و مدیران بیشتری نیاز دارد و طراحی، بازاریابی، امور مالی و تحقیق
و توسعه اهمیتی بیشتر مییابند و از اهمیت تولید کاسته میشود. کارگران متخصص در
عین حال کارگران سرمایهدار هستند. آنان سرمایه انسانی دارند. این تحول در تقاضا
به علاوه سرمایهگذاری لازم برای پرورش کارگر متخصص، کارگران متخصص را کمیابترین
عامل تولید میسازد.
به نظر میآید که اقتصادهایی که این معانی را درک نمایند،
نسبتهای متفاوتی از جریانهای عظیم سرمایهگذاری خارجی را که پتانسیل خلق
تکنولوژی در درون خود دارند، جذب مینمایند و به موازات آن کانالی برای انتقال
مهارتهای ویژه مدیریتی هستند. این جریانهای مثبت، یعنی تکنولوژی و مهارتهای
مدیریتی، کارایی کل را افزایش میدهد و در مقابل سبب افزایش رشد اقتصادی میشود.
زیربنای تمامی این موضوعات تحقیق و توسعه میباشد. تحقیق و توسعه در زنجیره ارزش
افزوده جهانی.
فروش فروشگاه
طراحی فروشگاه آنلاین
فروش فروشگاه آنلاین
فروشگاه تحت وب
راه اندازی فروشگاه تحت وب
وب سایت فروشگاهی ارزان
طراحی وب سایت
باشگاه مشتریان
پرداخت ماهیانه
فروش آنلاین
فروش محصولات
چندین پذیرنده
طراحی فروشگاه ریسپانسیو
طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی
طراحی و پیاده سازی فروشگاه
ساخت سایت فروشگاهی
فروشگاه حرفه ای
ساخت فروشگاه آنلاین
ساخت فروشگاه Online
سفارش سایت فروشگاهی
طراحی فروشگاه اینترنتی اختصاصی
قیمت طراحی فروشگاه اینترنتی
فروشگاه ساز حرفه ای
فروشگاه اینترنتی آماده
فروشگاه ساز
قیمت راه اندازی سایت فروشگاهی
سفارش طراحی فروشگاه اینترنتی