بهبود فروشگاه

02188272631   09381006098  
تعداد بازدید : 57
6/15/2023
hc8meifmdc|2010A6132836|BehboudFroshgahWebSite|tblnews|Text_News|0xfdffb4ad01000000af09000001000300


اصول تئوریک و تجربی در طراحی

شبکه کارآفرینی زاگرس

شبکه کار آفرینی زاگرس

 

بنیان تصمیم گیری ها در سیاست های صنعتی یک کشور به ظرفیت های فنی و در راس آن به ظرفیت توسعه تکنولوژیکی آن کشور مربوط می شود، به زبان دیگر بحث حمایت از توسعه صنعتی، حمایت از توانا ساختن یک کشور در حصول به یک فرایند پایدار در توسعه تکنولوژی و ممارست و تمرین در فراگیری ملی آن مربوط می شود. مجموعه توانمندی هایی که در این مسیر فراهم می شود در حقیقت ظرفیت ها و شایستگی های مدیریت توسعه یک کشور را شکل می دهد.

ادبیات معاصر توسعه صنعتی بر تفکرات دانش پایه استوار است و بحث های نظری آن از این باور دفاع می کند که سیاست های صنعتی جدید باید تکنولوژی پایه بوده و خود اتکایی در این زمینه را به عنوان هدف دنبال کند. کاربرد این باور در بازسازی صنعتی چه در سطح کشورهای پیشرفته و چه در سطح کشورهای در حال توسعه تبدیل به فرآیندی می شود که در آن بنگاه های موفق به طور ثابت خود را باانتقالات تکنولوژیکی تطبیق داده و با تغییرات شرایط رقابتی در بازار خود را تعدیل می کنند.

فاصله توسعه بین کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دقیقاً مربوط به توان بنگاه ها در انجام این تعدیل، و سرعت آن است. بنگاه های دنیای پیشرفته در فضایی متشکل از بازارهای رقابت آمیز وبازار کالا، بازارهای کاراتر سرمایه، زیر ساخت های اطلاعاتی[1] (ICI) و مبادلاتی، زیر ساخت های امنیت اقتصادی در قالب طرح های مختلف بیمه سرمایه و فعالیت، و زیر ساخت های تحقیق و توسعه، قدرت بسیار بزرگتر و سریعتری را در جغرافیای وسیع تری برای خود فراهم کرده اند. در حالی که در کشورهای در حال توسعه بلوغ ناقص و ناکافی هر یک از این زیر ساخت ها جریان تعدیل موقعیت را با انتقالات تکنولوژیک و تغییرات شرایط رقابتی کُند و یا متوقف کرده است.

در این میان، کشورهای در حال توسعه که از منابع سرمایه ای وسیع مثل نفت برخوردارند تلاش کرده اند تا تحت عنوان حمایت، صمن اعمال محدودیت های مرزی، با مصرف منابع مالی دولتی در قالب سرمایه گذاری های وسیع دولتی، ارائه تسهیلات و یارانه ها جبران عقب ماندگی خصوصا عقب ماندگی صنعتی را کرده و عوارض عدم وجود جریان تعدیل را با توسعه روند سریعتر سرمایه گذاری ها جبران کنند لیکن همین سرمایه گذاری ها هم در اثر پذیری از علل ساختاری که اشاره شد خود به سرنوشت سرمایه گذاری های قبلی دچار می شوند و پدیده پیچیده رکود صنعتی را در این کشورها پایدار می کنند. این پایداری رکود، تحت اعمال روش های سنتی، مداخله گری دولت را وسیع ترکرده و خود بیش از پیش نقش ابتکارات خصوصی را در بازسازی توسعه ملی در یک فضای خودجوش ملی بی رنگ می کند.

لذا چرخش دولت در مفهومی که از حمایت دارند به سمت محدوده های کلیدی که بازسازی را تسهیل می کند و دارایی های غیر مادی ولی استراتژیک (و در عین حال فراگیر در سطح ملی) را در فرآیند تحول و تعدیل تشکیل می دهند (مثل دانش، مهارت ها، توانایی مهندس سیستم و برنامه ریزی، ارتباط معنی دار با نوآوران و محققان، و ...) راه حل اساسی توسعه می شود و از مداخله گری مفهومی دیگر اسنباط می شود.

اهمیت این چرخش وقتی بیشتر مطرح می شود که یک کشور در مدار باورهای تاریخی، ملی و فرهنگی خود آرمان های استراتژیک خاصی را دنبال می کند، در چنین سناریو هایی دولت ها نقش مداخله گرانه بیشتری در توسعه اقتصادی پیدا می کنند و سیاست ها و عملیات آن ها علاوه بر اهداف اقتصادی، حول ارزش های فرهنگی و عملی شکل می گیرند. تحت این شرایط سیاست های سرمایه گذاری ضمن اینکه با روندهای عمومی جهانی همچون کوچک شدن دولت ها و فعال تر شدن بخش خصوصی باید همراهی کند، در عین حال باید با چشم انداز کشور از جامعه و اقتصاد سازگار و همراه شوند.

در این فضای تفکر و عمل از سیاست های توسعه و سرمایه گذاری، شرایط ساختاری متفاوت در بین کشورها کارایی سیاست های تجاری را مستلزم به وجود آوردن شبکه عاملان توسعه کسب و کار (Business Initiative) برای عمل در شرایط محلی و در عین حال رقابت مند در صحنه جهانی می کند و مفهوم مثبتی از جهان گرایی را مطرح می سازد.

 نتیجه بخشی این نحوه عمل، جهانی گرایی و پذیرش آن، مشروط به تفکرات سازنده ودقت عاملان توسعه کسب و کار در بستر آرمان های ملی خواهد بود. اصولا جهان گرایی در مفهوم عام آن، آثار وسیعی را در توسعه و بازسازی کشورها به وجودآورده است. از آنجا که در باز سازی شرکت ها و بنگاه ها در کشورهای توسعه یافته، مظاهر خاصی همچون مدیریت دانش مدار، برون منبعی کردن ادغام ها و پیوستگی جهانی خود را نشان می دهند که می توانند در عین حال منجر به تخلیه و گریز آن دسته از فعالیت های تولید شود که وجود و حضور آنها لازمه توسعه اقتصادی متوازن است، لذا، همین نقاط تخلیه و گریز فرصت های بزرگی را در اختیار نهادهای هوشمند در کشورهای در حال توسعه برای توسعه قرار می دهد به شرط اینکه این نهادهای هوشمند در این کشورها وجود داشته باشد.

عاملان توسعه در کشورهای در حال توسعه باید به عنوان این نهادهای هوشمند مورد توجه و حمایت قرار گیرند و توسعه یابند و در این صورت است که می توانند  توانایی های کارآفرینی بخش خصوصی را مهار کرده و به نحوی ارتقاء دهند که در نتیجه آن بتوان از فرصت های بازار جهانی دانش، تخصص، و بازار کالا بهره برداری کرد.

همین جا باید اشاره کرد که در فضای تجاری مرتبط جهانی، راه توسعه با تکیه بر مزیت رقابتی مبتنی بر نیروی کار ارزان قیمت بعلت اینکه این نوع مزیت در اثر روند کلی اقتصاد جهانی به تدریج در حال تزایل است، نهایتاً منجر به کاهش و از دست رفتن جدی بازار مخصوصاً بازار صادراتی صنایع سبک خواهد شد، و لذا راه مطمئنی نیست. این مسئله خود علت دیگری برای حرکت در مسیر حمایت از عاملان توسعه هوشمند و حمایت از آن ها است.

اساساً مستندات علمی نشان دهنده آن است که توانایی تکنولوژیکی به طور اساسی مربوط به نیروی انسانی و نه ماشین الات می شود. یعنی در فرآیند به دست آوردن، استفاده و انتشار، وفق دادن و توسعه تکنولوژی مهمترین نهاده سرمایه انسانی فنی و تکنیکال است که پایه و اساس ارزیابی و تصمیم گیری در مورد مسایل تکنولوژیکی می باشد.از آنجاکه تکنولوژی در ارتباطات جهانی فصل مشترک دو طرف تجاری در تعاملات فی مابین بوده و تعادل و توازن آن ها را فراهم می سازد لذا، در همین رابطه یکی از صاحبنظران اقتصادی (سانجا لال) می گوید:

آینده رقابتی کشورهای در حال توسعه به میزان خیلی زیاد بستگی به این دارد که تا چه اندازه آن ها قادر خواهند بود که عوامل تولید بازار خود را مرتبط با نیازهای پیچیده و فزاینده سرمایه گذاران جهانی کنند.

تجارب جهانی نشان می دهد که اصول بالا کم یا زیاد توسط کشورهای در حال توسعه مورد توجه قرار گرفته است و  منجر به آن شده که کره ای ها با توجه به سرعت زیاد تغییرات درسمت جهانی شدن به فاکتورهای تکنولوژی اطلاعات، دانش و اطلاعات توجه بیشتری نمایند، ویتنامی ها به خدمات توسعه تجاری [2] (BDC) و سنگاپوری ها به مراکز نوآوری [3](IC) روی آورند، و... به طوری که نهایتاً UNCTAD در 1999 به توسعه و تسهیل تجارت و سرمایه گذاری و تامین خدمات مالی و غیر مالی برای توسعه[4] SME ها در قالب BDC تاکید کند.

در این راستا، دولت ها از تشکیل BDC ها حمایت کرده اند تا SME ها برای غلبه بر نقص های بازار و کمبود دسترسی به تکنولوژی و اطلاعات کمک کنند و آنها را برای رقابت موثر تر و کاراتر قوت بخشند. ولی متاسفانه درکشورهای ثروتمند در حال توسعه هنوز ارکان تفکر توسعه از طریق دولت و سرمایه آن هنوز در حال مقاومت است وآن را ریشه های فرهنگی-اجتماعی انتظار از دولت ها برای رفاه و توسعه به نحوی موثری حمایت می کند. 

مطالعات وسیع شرکت فن آوری اطلاعات زاگرس در باب سیاست های توسعه صنعتی با استناد به تجارب کشورهای مختلف، منجر به آن شد، تا برای همراهی و مشارکت با دولت جمهوری اسلامی در دستیابی توسعه ملی و اهداف چشم انداز 20 ساله کشور اقدام  به سازماندهی یک عامل توسعه هوشمند و فراگیر در سطح ملی نماید و طرح شبکه به هم پیوسته دفاتر مشاوره کارآفرینی، کاریابی و خدمات کسب و کار را برای حل توامان مشکلات ناشی از عدم دسترسی به تکنولوژی و نظارت تخصصی و مالی بر سرمایه گذاری های تولیدی، و نیز فراهم سازی یک بنیان مدرن علمی و فرهنگ ساز توسعه اقتصادی در قالب اشاعه تفکر صنعتی،  طراحی و به وزارت کار و امور اجتماعی تقدیم نماید.

این دفاتر به نحوی سازمان دهی می شوند تا بتوانند:

-        داوطلبین مشاغل مختلف را به سازمان ها، موسسات تولیدی و خدماتی، وکارخانه های متقاضی تخصص و توانایی های آنها معرفی کند.

-        سازماندهی گروهی بیکاران را برای اشتغال در طرح های مطالعه شده شبکه در مناطق مختلف کشور فراهم کند.

-        بانک طرح های صنعتی را برای عرضه به کارآفرینان و سرمایه گذاران فراهم آورد.

-        کارآفرینان را در اجرای عملیات سرمایه گذاری هدایت کرده و راهنمایی علمی، فنی و اقتصادی آن ها فراهم کند.

-        از طریق سوپر مارکت صنعتی اجزای سرمایه ای طرح های تولیدی را طی زمان بندی سرمایه گذاری به ارزان ترین قیمت فراهم و موارد اجرایی آن ها را تامین نماید.

-        سرمایه های موجود غیر فعال را با نیاز های طرح های تولیدی در قالب مدل های مختلف مشارکتی ، خرید یا اجاره به تولید کشانده و صرفه جویی ملی را در هزینه های عملیاتی طرح برای کارآفرینان فراهم کند.

-        از طریق ارائه بیمه ارزان قیمت طرح های صنعتی را حمایت کند.

-        راه حل های متفاوت از قبیل خوشه، هلدینگ، فرآیندهای مشارکتی و ... را برای ساختار سرمایه گذاری به تناسب نیاز شکل دهد.

-        عملیات تجاری لازم را برای توسعه بازارهای متشکل داخلی و خارجی برای فروش محصولات طرح های کارآفرینان فراهم کند.

-        آموزش های مناسب کسب و کار، بازاریابی، مدیریت و ...را برای کارآفرینان  فراهم کند.

-        تکنولوژی را در عرصه های مختلف تولید دنبال کرده و اطلاعات بروز آن را در اختیار کار آفرینان برای هماهنگی و تطابق پیوسته آنان با تغییرات جهانی قرار دهد.

-        استانداردهای لازم در تولید محصولات مختلف را از منابع مختلف داخلی و خارجی تهیه و بر اساس این استانداردها و رعایت آن ها، کارآفرینان را در یک مسیر رتبه بندی شده که منجر به اعتماد برای مشتریان و مصرف کنندگان آن محصولات می شود به دنیای تجارت معرفی نماید.

-        شبکه هوشمند تولید نرم افزار های به روز و تخصصی را برای ارتقاء عملکرد واحدهای تولیدی فراهم نماید و توان رقابتمندی کار آفرینان را در دایره عمل ارتقاء دهد.

-        تامین مالی را به صورت سامان یافته و تحت نظارت منظم برای کارآفرینان فراهم نماید.

-        شبکه تبلیغاتی وسیع ، یکپارچه و هدفمندی را از طریق روزنامه ها و لوازم ارتباط جمعی برای ارائه تبلیغات ارزان گروهی برای کار آفرینان فراهم کند. 

مجموعه این دفاتر شبکه کارآفرینی زاگرس را شکل خواهند داد .سازمان مرکزی شبکه کارآفرینی زاگرس با حضور نخبگان دانش و صنعت و تکنولوژی شکل خواهد گرفت و در این دفاتر متخصصین به نحوی کنار هم قرار می گیرندکه بتوانند در ارتباط فعال و متقابل دفاتر هم افزایی عظیم و فوق العاده ای را باعث شوند و برای اولین بار یک مجموعه یکپارچه علمی، تحصیل کرده و حرفه ای را به وجود آورند که برای حل مشکل اشتغال و توسعه کشور در راستای سیاست ها و استراتژی های دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به اهداف چشم انداز بیست ساله کشور تلاش خواهد کرد و عرصه جدیدی را برای مشارکت فعال مردم و نخبگان در نوسازی کشور فراهم خواهد کرد.

این شبکه از نظر جغرافیایی دفاتر خود را به صورت ماهواره ای (شکل صفحه بعد) در شهرستان های کشور مستقر کرده و خدمات خود را به مردم عزیز کشور ارائه خواهد کرد.

 

شورای سیاست گذاری :

شورای سیاست گذاری متشکل از مقامات و افراد زیر می باشد  :

 

1- معاون برنامه ریزی  وزیر کار و امور اجتماعی

2- معاون کارآفرینی وزیر کار و امور اجتماعی

3- مدیر عامل شرکت فن آوری اطلاعات زاگرس

 

 

ماموریت اصلی: اعمال سیاست های ملی در فعالیت های شبکه و نظارت در کارکرد آن

ماموریت فرعی : حمایت های قانونی در توسعه شبکه کارآفرینی زاگرس در راستای منافع ملی

 

 مدیر عامل شرکت فن آوری اطلاعات زاگرس

 

ماموریت اصلی : ابلاغ سیاست های شورای سیاست گذاری به مدیر شبکه کار آفرینی زاگرس و نظارت بر حسن اجرای آن ها

ماموریت فرعی: نظارت بر کارکرد کارای شبکه

 

مدیر شبکه کار آفرینی زاگرس :

ماموریت اصلی :  اجرای مصوبات شورای سیاستگذاری

وظایف عمومی : راهبری اجزاء سازمانی شبکه و مدیریت آن مطابق با فلسفه و اهداف تدوین شده شبکه

وظایف اختصاصی :

- تشکیل جلسات مشاوره ای تصمیم سازی با مشاوران و معاون برای عملیاتی کردن مصوبات شورای سیاستگذاری

- نظارت دقیق بر کارنامه فصلی عملکرد معاونان و مدیران شبکه 

- تهیه و تنظیم نظام اطلاعات مدیریت باسنجش امکانات مختلف، تهیه، جمع آوری، پرداخت و بهره گیری از انواع اطلاعات و آمار مرتبط به فعالیتهای گوناگون اقتصادی فنی، مالی، اداری و خدماتی، ایجاد بانک و پایگاه اطلاعاتی و ارائه خدمات مورد نیاز کار آفرینان ، عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان کار

- مطالعه و بررسی کلی و نظام گرایانه طرحهای جدید اقتصادی، بازرگانی و یافتن راه حل های کارا که از سوی واحدها و یا مقامات مختلف شبکه پیشنهاد و مطرح گردیده است تطبیق روند اجرایی با اهداف و نتایج قابل انتظار از آنان با خط مشی و اهداف استراتژیک و برنامه های جامع، شناخت میزان هم سویی یا تعارض آنان با سایر طرحهای اجرایی موجود و ارائه نظرات کارشناسی و تخصصی جهت ابلاغ  به معاونت ها و واحدهای تابعه

- بررسی و کنترل پیشرفت انواع طرحهای اقتصادی، بازرگانی و فنی، بررسی میزان موفقیت و دلایل عقب افتادگی آنها، تولید گزارشهای لازم برای شورای سیاستگذاری

- بررسی سیستماتیک فعالیتهای گوناگون پروژه های شبکه از دیدگاه بررسی امکان مکانیزه کردن آنان

1- معاونت تجارت و تولید:

معاونت تجارت و تولید وظیفه دارد تا از یک سو بازار مناسب ولازم را در سطح داخلی و خارجی برای محصولات تولید شده کارآفرینان که در  شبکه عضو هستند و یا از آن خدمات می گیرند فراهم نماید، و از سوی دیگر تامین مواد اولیه و ماشین آلات را به ارزان ترین قیمت برای ایجاد و یا راه اندازی طر ح های تولیدی به  صورت  الکترونیکی و یا واقعی به عهده دارد. تجمیع نیازها و یکپارچه سازی تقاضا بزرگترین ابزار این معاونت برای ایجاد صرفه جوئی برای مشتریان می باشد. استفاده از کنسرسیوم های فروش و یا تامین و یا ایجاد نمایشگاه ها فرآورده های تولیدی نیز ابزار دیگر توسعه بازار است که باید توسط این معاونت به کار گرفته شود.

ماموریت اصلی: توسعه و کنترل بازار برای کار آفرینان 

وظایف عمومی: تهیه و ارائه برنامه های مرتبط با ماموریت های حوزه معاونت

-        اتخاذ و اعمال تدابیر به منظور هماهنگی فعالیتهای واحدهای تابعه در زمینه اجرای سیاست ها و برنامه های مصوب طبق قوانین و دستور العمل های اجرایی به منظور نیل به اهداف شبکه

-        نظارت به اجرای برنامه های مصوب در قالب اعتبارات ابلاغی

-        ارزیابی نتایج اجرای برنامه و تهیه و پیشنهاد بودجه سالیانه

-        ارزیابی و حصول اطمینان از ستاده بهینه و مطلوب از منابع و امکانات مالی، انسانی و تجهیزات در اختیار

-        ارزیابی عملکر واحدهای تحت سرپرستی و ارائه گزارش های اداری و موردی از پیشرفت کارها و عملکردهای حوزه معاونت مطابق با دستور العمل های مربوطه

-        نظارت به حسن انجام فعالیتهای اداری مدیران تابعه حوزه معاونت

-        حضور در مجامع و جلسات مقرر که به ایشان ابلاغ می گردد

-        پیشنهاد برنامه های آموزشی مورد نیاز برای ارتقای سطح مهارت های حرفه ای پرسنل تابعه

-        نظارت به ثبت مستمر اطلاعات در بانک های اطلاعاتی

 

 وظایف اختصاصی:

-        تهیه کلیه طرحهای مطالعاتی مورد نیاز شبکه در حوزه ماموریت مدیریت های تابعه

-        همکاری با معاونت های ذیربط در ارائه اطلاعات مربوط به تهیه طرحهایی که توسط شبکه ابلاغ می گردد.

-        تهیه طرحهای جامع تفصیلی در خصوص کنسرسیوم های فروش، تجارت الکترونیک، سوپر مارکت صنعتی، استانداردها و بازارهای جهانی و ارائه آن به مدیریت شبکه، جهت تصویب در شورای سیاستگذاری.

-        اجرای طرحهای جامع تفضیلی که به تصویب شورای سیاستگذاری رسیده و توسط مدیریت شبکه به معاونت ابلاغ گردد.

-        تهیه اسناد مناقصه طرح ها و انجام مناقصه و انتخاب پیمانکار یا پیمانکاران برنده مناقصه با رعایت ضوابط و مقررات آئین نامه معاملات در حوزه ماموریت خود

-        امضای قرارداد با پیمانکاران برنده مناقصه و بررسی وتایید برنامه کارهای پیمانکاران

 

شرح وظایف مدیران :

1-1-  مدیریت کنسرسیوم های فروش

-        شناخت بازارهای داخلی و تهیه طرح های جامع تفصیلی در خصوص کنسرسیوم های فروش و پیشنهاد به معاونت مربوطه

-        اجرای طرحهای مصوب جامع تفصیلی پیشنهادی در خصوص کنسرسیوم های فروش و عملیات توسعه بازار

-        نظارت بر طرحهای مصوب جامع تفصیلی پیشنهادی در خصوص کنسرسیوم های فروش و عملیات توسعه بازار

-        انجام کلیه اموری که توسط معاونت تجارت و تولید به وی  ابلاغ می گردد.

-        حضور در جلسات کارشناسی که جهت تصویب طرح های پیشنهادی مدیریت کنسرسیوم های فروش برگزار می گردد.

-        اتخاذ و اعمال تدابیر لازم به منظور اجرای هر چه بهتر کنسرسیوم های فروش

-        تهیه و ارائه برنامه های مدیریت به معاونت تجارت و تولید در حوزه فعالیت خود.

2-1- مدیریت تجارت الکترونیک

-  طراحی و توسعه سیستم تجارت الکترونیک ( E-C )به گونه ای منطقی جهت انجام مبادلات و معاملات

- طراحی روابط بین E-C و دیگر مدیریت ها

- قرار دادن فضای تبلیغاتی و امکانات فروش مجازی برای محصولات واحدی تولیدی کار آفرینان

- ایجاد بورس مجازی محصولات در سطح ملی و بین المللی برای کارآفرینان

 

3-1- مدیریت سوپر مارکت های صنعتی

- ایجاد سوپر مارکت صنعتی با تمامی گستره خدماتی در تخصص های مختلف که بتواند نیازهای کارآفرینان را به ماشین آلات و مواد اولیه داخلی و خارجی سریعا تامین کند.

- نظارت بر سوپر مارکت و در صورت لزوم حذف یا اضافه نمودن خدمات به سوپر مارکت ها

- تدوین و توسعه آئین نامه های مالی و نحوه تعامل پولی مابین سه عنصر موجود در سوپر مارکت (فروشنده، خریدار، و مجری در سوپرمارکت)

- تدوین و توسعه آئین نامه ها و قراردادهای خرید و فروش در بازار صنعتی مجازی.

4-1- مدیریت استانداردها :

- مطالعه در خصوص استانداردهای موجود و چگونگی تامین و تدوین استانداردهای تکمیلی و جدید برای محصولات واحد های تولیدی کار آفرینان  

- عرضه استانداردهای لازم به کار آفرینان و تشویق آنان برای اعمال آنان در فرآیند تولید

- نظارت بر اجرای بهینه استانداردهای اعلام شده

- انجام عملیات لازم برای شناساندن استاندارد ها به جامعه مصرف کننده و کسب اعتماد آن

5-1- مدیریت بازارهای جهانی:

- مطالعه در خصوص بازارهای جهانی موجود در دنیا و تهیه مدل بومی از آنها

- ایجاد ارتباط بین شبکه زاگرس و بازارهای جهانی توسط سفارتخانه ها و یا هر منبع قانونی دیگر

- ارائه گزارش جهت مدل سازی از مطالعه بازارهای جهانی به معاون تجارت و تولید

- انعکاس اخبار مربوطه به فعالیتهای موازی در بازارهای جهانی از طریق سفارتخانه ها و رسانه ها و خبر گزاریها و جراید و مطبوعات داخلی و خارجی

- تهیه چکیده اخبار و اطلاعات و مقالات در جراید و نشریات ایرانی و خارجی جهت اطلاع معاونت تجارت و تولید ، سایر مسئولین و کل شبکه

- ارائه خدمات و همکاری با سایر واحدهای شبکه در زمینه برگزاری مناقصه، مزایده های بین المللی

- پیگیری و تهیه مقالات جهت درج در جراید و یا رسانه ها در زمینه بازارهای جهانی با همکاری شرکت تبلیغات زاگرس

- نظارت به امور بازارها و کنسرسیوم های بین المللی که توسط شبکه ایجاد می گردد

- انجام اقدامات لازم در زمینه شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی و نیز انجام بازدیدهای گروهی و برگزاری سمینارها با همکاری شرکت تبلیغات زاگرس

- تهیه و جمع آوری آمار و اطلاعات، کتب، نشریات داخلی و خارجی جهت نگهداری این گونه منابع در آرشیو، کتابخانه شبکه جهت استفاده دیگر واحدها

2- معاونت کارآفرینی و اشتغال

معاونت کارآفرینی و اشتغال محور اصلی عملیات توسعه اشتغال کشور در شبکه کارآفرینی زاگرس است. فعالیت های علمی، آموزشی، تحقیقاتی، نظارتی و اجرایی این معاونت باید منجر به شکل گیری سرمایه گذاری های به روز ، اشتغال زا و سود آور در کشور شود و هیچ طرح زیر پوشش شبکه یا هدایت شده در آن نباید با شکست روبرو شود.

 

ماموریت اصلی: ایجاد بازار پایدار کار و توسعه اشتغال

وظایف عمومی:

-        کنترل و نظارت واحدهای مدیریت تابعه و هماهنگی بین آنها

-        ارائه گزارش طرح ها و ایده های اجرایی به مدیریت شبکه جهت تصویب و اجرایی شدن آن

-        شرکت در جلسات و مجامعی که از طرف مدیریت شبکه و یا شورای سیاستگذاری به وی ابلاغ می گردد.

-        تهیه و ارائه برنامه های مرتبط با ماموریت های حوزه معاونت

-        اتخاذ و اعمال تدابیر به منظور هماهنگی فعالیتهای واحدهای تابعه در زمینه اجرای سیاست ها و برنامه ی مصوب طبق قوانین و دستور العمل های اجرایی به منظور نیل به اهداف شبکه

-        نظارت بر اجرای برنامه های مصوب در قالب اعتبارات ابلاغی

-        ارزیابی نتایج برنامه و تهیه و پیشنهاد بودجه سالیانه

-        حصول اطمینان از استفاده بهینه و مطلوب از منابع و امکانات مالی، انسانی و تجهیزات در اختیار

-        ارزیابی عملکرد واحدهای تحت سرپرستی و ارائه گزارش های ادواری و موردی از پیشرفت کارها و عملکرد حوزه معاونت مطابق با دستورالعمل های مربوطه

-        پیشنهاد برنامه های آموزشی مورد نیاز برای ارتقای سطح مهارت های حرفه ای پرسنل تابعه

 

وظایف اختصاصی:

-        تهیه و تدوین طرح های کسب و کار

-        تهیه طرح تفضیلی برای راه اندازی مجموعه فعالیت های طرح های کارآفرینی

-        توسعه بازار عرضه و تقاضای کار با ایجاد سیستم پاسخ سریع به نیاز دو طرف آن

-        تدوین برنامه های حوزه تحت سرپرستی با توجه به شناسایی فرصت ها و تهدید ها و ارائه آن به واحدها

-        ایجاد ارتباط با مراکز علمی تحقیقاتی

-        شناسایی دوره های آموزشی مورد نیاز کار آفرینان

-        نظارت بر ثبت مستمر اطلاعات در بانک های اطلاعاتی شامل بانک اطلاعات دانش و تکنولوژی ، بانک طرح های تولیدی ، بانک اطلاعات متخصصین و مشاورین معین ، و بانک اطلاعات اشتغال

 

شرح وظایف مدیران :

1-2-  مدیریت حمایت های تکنولوژیک

وظیفه این مدیریت ارتباط با مراکز علمی، تحقیقاتی ایران و جهان و از یک سو و گروه های R&D بخش های صنعتی داخل و خارج است تا بتواند اطلاعات و حمایت های لازم را در اختیار صاحبان صنایع و سرمایه گذاران عضو شبکه قرار دهد. برای حصول به این هدف، وظیفه ایجاد بانک دانش و تکنولوژی به عهده این مدیریت قرار گرفته است. فعالیت های زیر توسط این مدیریت صورت می گیرد:

-        آگاهی از نتایج فعالیت های مهندسی طرحهای اجرا شده موفق و ناموفق شبکه

-        آگاهی از نتایج مطالعات و بررسی های انجام شده و یا در دست انجام در دیگر معاونت ها و واحدهای تابعه در شبکه (زاگرس)

-        تماس و ارتباط مستمر با واحدهای مدیریت نظارت و ارزیابی های فنی و اقتصادی، بازار جهانی، سوپر مارکت صنعتی، کنسرسیوم های فروش، تامین سرمایه و معاونت هماهنگی مناطق به منظور کسب اطلاع از نظرات و طرح های جدید و نحوه عملکرد و موفقیت طرح های در دست اجرا

 

1-1-2- بانک دانش و تکنولوژی

بانک دانش و تکنولوژی محل ذخیره الکترونیکی نتایج تحقیقات، پژوهش ها، اکتشافات و نوآوری ها به نام تولید کنندگان آن ها است. مالکیت معنوی این محصولات در شبکه کارآفرینی زاگرس مورد احترام بوده و برداشت داده ها از این بانک مستلزم توافق با صاحبان این محصولات است. این توافق می تواند مبتنی بر قیمت محصول و یا همت عالی مصرف کننده آنها و یا نظرات خاص صاحب محصول می باشد.

 

2-2- مدیریت تولید طرح های تولیدی

وظایف این مدیریت در شبکه کارآفرینی زاگرس، مطالعه امکانات مناطق مختلف کشور و طراحی طرح های تولیدی صنعتی، کشاورزی و خدمات متناسب با امکانات هر منطقه است. این طراحی توسط دفاتر مناطق شهرستان واستان ها صورت می گیرد. از نظر اجرایی این طرح ها می تواند راساً توسط دفاتر ویا کارآفرینان آزاد و یا مشترک طراحی شوند و در هر مورد ارزش آنها متعلق به طراحان آن است.

قالب اصلی این طراحی ها حسب شرایط محلی می تواند به یکی از صورت های زیر شکل گیرد:

الف- طرح های مستقل تولیدی

ب- طرح های هولدینگ  های تولیدی

ج- طرح های مشارکت فرآیندی (تقسیم فضا)

د- طرح های زنجیره تامین

هـ- طرح های خوشه های تولیدی

در این زمینه ها وظایف این مدیریت عبارت است از :

- انجام بررسی ها و مطالعات لازم در زمینه تعیین اهداف خط مشی و برنامه های تولیدی مناطق تابعه در راستای ماموریت توسعه اشتغال وسرمایه گذاری دولت جمهوری اسلامی ایران.

- اتخاذ و اعمال رویه های ارشادی لازم در زمینه ایجاد هماهنگی لازم بین فعالیتهای گوناگون واحدهای تابعه وارائه واخذ خدمات از سایر معاونت ها و واحدهای تابعه

- نظارت مستمر به نحوه انجام فعالیتها واجرای برنامه های زمانبندی شده، اعمال مکانیزمهای کنترل و کوشش در تسریع آهنگ پیشرفت تولید طرحها و پروژه ها

- سازماندهی و ایجاد نظام اجرایی مناسب در جهت بهره برداری مناسب از نیروی انسانی و کادر فنی و متخصصین شاغل در واحدهای تولیدی موجود در مناطق مختلف

- بررسی مسائل مربوط به مشارکت اجرایی و کوشش در جلب همکاری و مساعدت معاونت ها و مدیریتهای ستادی و اجرایی دیگر شبکه.

- شرکت در انجام بررسیهای کلی طرحهای تولیدی پیشنهادی، و اعلام نظر در زمینه هماهنگی و مناسبت طرحهای پیشنهادی با پیشنهادات سرمایه گذاران خارجی

 

1-2-2- بانک طرح های تولیدی

بانک طرح های تولیدی محل ذخیره الکترونیکی طرح های تولیدی تدوین شده است. طرح های تدوین شده صرفنظر از اینکه جزء کدام گروه از طرح های اشاره شده بالا است در مسیر طراحی خود دارای سه نسخه ارزش گذاری شده مرحله ای هستند. مرحله اول طرح وقتی است که طرح از نظر فنی و اقتصادی امکان سنجی شده باشد، مرحله دوم طرح وقتی است که برای آن تامین مالی (Finance) شکل گرفته و مرحله سوم وقتی است که گروه مدیریت اجرایی آن هم تعیین شده باشد.

 

3-2- مدیریت ارزیابی و نظارت های فنی و اقتصادی

وظیفه این مدیریت تولید روش های انجام محاسبات علمی در امکان سنجی فنی و اقتصادی طرح ها و نظارت بر انجام درست و سریع آن ها است. این مدیریت ها برای انجام وظیفه خویش، اقتصاددانان، متخصصین و کارمندهای باتجربه بانک ها و غیره را به کار گرفته و مسیر ارزیابی On-line طرح ها را زیر نظر این متخصصین انجام می دهد. برای حصول اطمینان از نتایج پیاده سازی یک طرح، این مدیریت به تهیه، تدوین، چاپ و انتشار انواع گزارشها و آمار مورد نیاز سطوح مختلف اقدام و با همکاری واحد آموزشهای فنی و حرفه ای و مرکز آموزش و پژوهش زاگرس به ارتقاء توانمندی های کارآفرینان خواهد پرداخت. این مدیریت در کنار خود و برای بهره گیری از توان متخصصین مختلف اعم از شاغل یا باز نشسته ، بانک متخصصین و مشاورین معین را شکل خواهد داد.

 

1-3-2- بانک متخصصین و مشاورین معین

این بانک محل ذخیره الکترونیکی اسامی متخصصین و مشاورینی است که با دفاتر مشاوره کارآفرینی ، کاریابی و خدمات کسب و کار در شهرستان های مختلف بوده که دارای سوابق علمی و اجرایی بالا در امور مربوط به کنترل وارزیابی های طرح ها هستند. کارشناسان بازنشسته بانک ها، سازمان ها و کارخانجات صنعتی، کشاورزی و سایر بخش ها با توجه به سایر شرایط بخش مهمی از افراد این بانک را تشکیل می دهند.

 

4-2- مدیریت آموزش های فنی و حرفه ای

این مدیریت برای ایجاد توانمندی های فنی و حرفه ای در کارآفرینان برای ایفای نقش موفق در سرمایه گذاری آنها است. این آموزش ها در مورد کسانی که دارای توانمندی های فنی حرفه ای هستند به صورت آموزش های کسب و کار و آشناسازی با فضای تجاری فعالیت های تولیدی است.

این مدیریت برای انجام وظیفه خود از مراکز آموزش فنی و حرفه ای و نیز مرکز آموزش و پژوهش زاگرس کمک گرفته و در بسیاری از مواقع به صورت مجازی (On-line) به آموزش های خود خواهد پرداخت.

تعیین مواد و متون درسی و آموزشی یک وظیفه اصلی و مهم این مرکز است. همچنین برای به روز شدن کارآفرینان به سازماندهی و برگزاری تورهای تجاری و صنعتی برای آنان اقدام خواهد کرد.

اهم وظائف این مدیریت عبارتند از:

- ایجاد امکانات و آموزش مجازی [5](E-L) و واقعی

- نظارت بر اجرا ی  آموزش های مجازی(E-L) و واقعی

- حضور در جلسات کارشناسی (E-L)که توسط معاونت و یا مدیریت شبکه یا شورای سیاستگذاری تعیین و ابلاغ می گردد.

 

5-2- مدیریت کاریابی

مدیریت کاریابی در جهت سازمان دهی بیکاران در مشاغل ناشی از اجرای طرح های تدوین شده مدیریت تولید طرح های تولیدی و نیز فرصت های شغلی موجود در ادارات، کارخانجات و واحدهای تولید مختلف عمل خواهد کرد. این مدیریت همچنین با ایجاد ارتباط با مراکز کاریابی دولتی و خصوصی کشورهای دیگر در صادرات نیرو، حسب سیاست های دولت جمهوری اسلامی ایران اقدام خواهد کرد. این مدیریت برای حصول به نتیجه فوق با ایجاد بانک اطلاعات اشتغال نسبت به ایجاد ارتباط با کارآفرینان دولتی و خصوصی برای به روز شدن داده های خود اقدام و به نحوی عمل خواهد کرد تا با گردش نیروی کار این کارآفرینان خدمات خود را برای بیکاران سامان دهد.

آنالیز وضعیت مهارتی بیکاران، تعیین استعداد آن ها در زمینه های مختلف و نیز توانمندی های علمی وتجربی آنان در این مدیریت کلاس بندی های مختلفی را تشکیل خواهد داد که متناسب با این کلاس ها برنامه های آموزشی و توانمند سازی بیکاران و سپس معرفی آنان به فرصت های شغلی صورت خواهد گرفت.

 

1-5-2- بانک اطلاعات اشتغال

این بانک به ذخیره الکترونیکی اطلاعات مربوط به اشتغال از طرف عرضه وتقاضای کار پرداخته و یک رابطه On-line بین کارآفرینان و خود فراهم می نماید تا همیشه فرصت های شغلی برای مراجعین کاریابی در شبکه فراهم گردد.

 

 

6-2- مدیریت کلینیک اشتغال:

کلینیک اشتغال در حقیقت اجتماع سازمان یافته ای از صاحبان صنایع، کارشناسان صنایع و متخصصین دانشگاهی آزاد، شاغل و یا بازنشسته است که به صورت حضوری یا مجازی در خدمت کارآفرینــــــان می باشند تا مشکلات آن ها را قبل از بحرانی شدن، با تکیه بر تجارب و دانش خود اصلاح کنند و اشتغال را در سطح واحد تولیدی پایدار نمایند. مدیریت این کلینیک با دریافت مشکلات کار آفرینان در اداره تولید و سازماندهی نیروی انسانی آن ها را دسته بندی و به طور مرتب در جلسات کلینیک مباحث آنها را مور بحث قرار خواهد داد.

ایجاد سمینارها تخصصی در مورد مسایل مبتلا به واحدهای تولیدی یکی از برنامه های اساسی در ساختار عملیاتی کلینیک اشتغال خواهد بود.

در کلینیک اشتغال سرمایه گذاران طرح های تولیدی خرد، کوچک و متوسط و کارآفرینان، دانشجویان و افراد مبتکر و خلاق از خدمات مشاوره ای متخصصان و مشاوران عالی این دفاتر در زمینه های مهندسی فرآیند تولید، طرح کسب و کار [6](BP) ، بازاریابی، تامین مالی، فروش و غیره در مراحل مختلف تجاری فعالیت خود استفاده کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 


3- معاونت هماهنگی مناطق

توسعه شبکه کارآفرینی زاگرس در قالب دفاتر مشاوره کارآفرینی،کاریابی و خدمات کسب و کار شهرستان ها با استانداردها و کارایی بالا و نظارت بر عملکرد آن ها وظیفه این معاونت است.

 

ماموریت اصلی: یکپارچه سازی و ارتقاء همیشگی فعالیت های دفاتر مشاوره کارآفرینی، کاریابی و خدمات کسب و کار

وظایف عمومی: ایجاد و توسعه ساختار دفاتر استانی و شهرستانی شبکه کارآفرینی زاگرس، تدوین و توسعه آئین نامه ها (روابط درون سازمانی و نحوه ارتباط دفاتر شهرستانی داستانی با افراد خارج از شبکه). تدوین و توسعه قوانین انضباط و تشویقی آئین نامه های بازرسی و کنترل، برنامه ریزی آموزشی در جهت ارتقاء دائمی کیفیت پرسنل شبکه و کیفیت خدمات رسانی دفاتر و 

وظایف :

- کوشش در زمینه هماهنگ سازی فعالیتهای شبکه و ایجاد جو همکاری و همیاری در پیشبرد اهداف و مقاصد شبکه

- شناخت و بررسی تنگناها، نیازها، مشکلات و مسائل، ارائه پیشنهادات اصلاحی و تدوین گزارشهای لازم جهت مدیر شبکه ، معاونت ها و بقیه بخش های شبکه زاگرس

ارتباط مستمر با واحد آموزش های فنی و حرفه ای و فراهم ساختن امکانات آموزش و پرورش و شبکه و اجرای آموزش مستمر (پرسنل شبکه) در زمینه مساعدت به توسعه سطح دانش افراد شبکه زاگرس.

 

وظائف مدیریت ها:

1-3- مدیریت نظارت و توسعه دفاتر شهرستانی

-        ارزیابی صلاحیت داوطلبین ایجاد دفاتر مشاوره کارآفرینی و کاریابی خدمات کسب و کار

-        تهیه و تدوین شرح وظایف مشاغل سازمانی دفاتر از طریق کسب همکاری شاغلین سمت ها و کسب نظرات سرپرستان و مدیران مربوطه

-        تعیین شرایط اجرا مشاغل از نظر نوع و میزان تحصیل و تجربه، و سایر ضوابط ویژه برای تصدی مشاغل

-        ارزیابی مشاغل، تعیین رتبه و اعلام آن، تجدید نظر در ارزیابی مشاغل با توجه به گسترش فعالیت ها و محتوای آن

 

2-3- مدیریت آموزش پرسنل شبکه

-        بررسی و تعیین نیازهای آموزش کارکنان در قیاس با مسئولیت های محوله، برنامه ریزی و فراهم ساختن امکانات عرضه خدمات آموزشی نظیر استفاده از امکانات آموزشی مراکز و موسسات آموزشی دولتی و خصوصی

  ترتیب دوره های آموزشی در داخل شبکه ، حین کار یا شرکت در سمینارهای آموزشی داخل و خارج از کشور

-        ارائه نتایج مطالعات و بررسی ها و برنامه های آموزشی به مدیران، معاونین مربوطه

-        ارتباط با دانشگاهها، مراکز فرهنگی و آموزشی دولتی و غیر دولتی و سازمان دهی استفاده از امکانات آموزشی آنان در برگزاری دوره های آموزشی پرسنل

-        نظارت به اجرای دقیق موارد آموزشی و کیفیت آموزش در دوره های آموزشی، ارزیابی پیشرفت و اظهار نظر نهایی در مورد مناسبت و صلاحیت شرکت کنندگان برای احراز مشاغل مورد نظر

 2-       معاونت اقتصادی و برنامه ریزی

بررسی نظام گرایانه مجموع سیستم تشکیلاتی شبکه، شناخت و ارزیابی نظامهای درونی و عوامل و پارامترها، دامنه تغییرات و تاثیر و تاثیر آنان در ارتباط با یکدیگر ، شناخت و ارزیابی عوامل بیرونی و سنجش بایدها و خواسته ها در برابر امکانات و محدودیتها، تعیین و تبیین ماموریت اصلی شبکه، اهداف میانی، مشی و طرق مختلف نیل به اهداف، ارزیابی های مختلف و تعیین خط مشی بهینه و تدوین برنامه جامع و تلفیقی لازم برای نیل به اهداف و انجام صحیح و هماهنگ فعالیت ها به عهده این معاونت است.

 

ماموریت اصلی: مدیریت سرمایه گذاری ها و درآمدها در شبکه

-        تنظیم و تدوین تشکیلات مدیریت شبکه

-        پیشنهاد خط مشی و سیاست کلی و حدود سرمایه گذاری سال

-        تنظیم و ارائه برنامه و بودجه سالانه

-        تنظیم و ارائه برنامه هر گونه مشارکت عمومی

-        تعیین میزان ذخیره استهلاک دارایی های شبکه با توجه به مقررات قانونی

-        پیشنهاد هر نوع اندوخته به مدیریت شبکه

-        پیشنهاد افزایش یا کاهش سرمایه

-        پیشنهاد آیین نامه های مالی، معاملاتی، استخدامی، وام، آموزشی، بیمه، بهداشتی، رفاهی و هر آنچه بار مالی دارد به مدیریت شبکه

-        کنترل هر نوع قرارداد و موافقت نامه و اصلاحیه

-        افتتاح حساب های جاری، ارزی، اعتباری و غیره نزد بانک های داخلی و موسسات

-        تنظیم خلاصه دارایی ها و بدهی های شبکه در هر 6 ماه و تسلیم آن به مدیریت شبکه

-        تنظیم تراز نامه و حساب سود و زیان شبکه در هر 3 ماه و ارائه به مدیریت شبکه

-        اداره امور جاری معاونت و هماهنگی بین واحدهای تابعه

 

وظائف مدیریت ها:

1-4- مدیریت اداری:

-        انجام کلیه امور اداری محوله از طرف معاونت و شبکه

-        انجام کلیه ارتباطات اداری 

-        پیگیری امور ارجاعی از سوی معاونت اقتصادی و برنامه ریزی یا مدیریت شبکه و حصول اطمینان از انجام به موقع آن ها، ارسال تذکاریه های لازم و انجام تماسهای شفاهی بمنظور یادآوری و تعقیب امور محوله

-        دریافت نامه های واصله از خارج و نامه ها و گزارش های داخلی، الصاق سوابق و تنظیم امور اداری و عرضه به معاونت اقتصادی و برنامه ریزی و یا مدیریت شبکه و معاونت های آن

-        نظارت برکارهای عمومی کارمندان، اپراتورها، کارمندان خدمات و تقسیم کار و کنتل و بررسی نتایج

-        ترویج ضوابط و استانداردهای پذیرفته شده نامه نگاری در واحدهای مختلف و کوشش در جهت آموزش و افزایش بهره وری نیروی انسانی

-        نظارت به نحوه استفاده از ماشینهای اداری نظیر رایانه ها، فاکس ها، فتوکپی ها و ...  و اعلام خرابی به سرویس های اداری و پیگیری در امر تعمیر و یا جایگزینی آنها.

-        نظارت به اجرای صحیح رویه های و دستورالعمل ها ثبت، توزیع و گردش مکاتبات

-        دریافت کلیه نامه های وارده از خارج از شبکه و از واحدهای تابعه و ثبت در دفاتر و درج در اتوماسیون اداری و توزیع و ارسال آنها به مقامات ذیربط

-        طبقه بندی صحیح و تشکیل پرونده و بایگانی مکاتبات اسناد و مدارک بر حسب موضوع و توجه به رویه ها و دسترو العمل تهیه شده، تهیه دفاتر راهنما بمنظور تسهیل مراجعه به پرونده ها و اسناد

-        شرکت در مراسم جشن ها و اعیاد مذهبی و مردمی به نمایندگی از سوی شبکه و کوشش درمشارکت و همکاری در برگزاری مراسم مذکور

-        نظارت مستمر و حصول اطمینان از انجام روشهای صحیح در جهت استخدام و بکارگماری نیروی انسانی لایق و واجد شرایط، بهره گیری مناسب از استعدادها و صلاحیت های موجود و فراهم نمودن امکانات رفاهی، رضایت شغلی و امکانات رشد و آموزش.

-        شناخت دقیق کیفیت و کمیت نیازهای استخدامی از طریق آگهی از مجاری مصوب، شرح وظایف و شرایط احراز مشاغل

-        کسب اطلاع از برنامه زمانبندی فعالیتهای گوناگون و تعیین وتدوین برنامه های استخدامی

-        بررسی امکانات تامین نیروی انسانی مورد نیاز جهت شبکه از طریق جابه جایی داخلی و استفاده ازکارکنان موجود و ارائه پیشنهادات به مدیریتهای مربوطه

-        تحویل فرم برگ درخواست به مراجعین و ارائه راهنماییهای لازم

-        تهیه احکام پرسنلی و تصویب و تحویل به پرسنل

-        نگهداری و کنترل سوابق پرسنل

 

2-4- مدیریت مالی و حسابداری:

-        انجام کلیه امور مالی از قبیل امور بانکی و غیره

-        پرداخت حقوق پرسنل

-        بررسی مسائل مالی درون شبکه

-        مسئولیت تنظیم برنامه های رسیدگی ویژه در ارتباط با موضوعاتی که چگونگی آن مورد توجه معاونت اقتصاد و برنامه ریزی بوده و یا مدیریت شبکه دستور رسیدگی و بازرسی ویژه در موضوع خاص را صادر نموده باشد.تبادل نظر و همکاری با سایر واحدها و شرکت در جلسات مالی و مطالعه گزارشات ارجاعی جهت اظهار نظر و تهیه گزارش نهایی از انجام بررسیها و بازرسیهای ویژه وارئه پیشنهادات به مقامات مافوق

-        تهیه برنامه های جامع جهت انجام حسابرسی های مالی شامل حسابرسی دفاتر قانونی و حسابهای مختلف و اطمینان از صحت عملیات حسابداری در قیاس با آئین نامه ها و روش ها و دستورالعملهای مصوبه مالی

-        اطمینان از اینکه کلیه تراز نامه ها و صورت حسابها و اسناد مالی که به شورای سیاستگذاری ارائه می گردد با اصول و روشهای مالی و با دفاتر، مدارک مالی انطباق دارد.

-        بررسی و پیگیری گزارشهای حسابرسان مستقل یا بازرسان قانونی در صورت ارجاع از طرف مدیریت شبکه پیمانکاران داخلی و خارجی وارائه پینشهادات لازم در جهت توجه به ملحوظ داشتن ضوابط لازم برای کنترل های مالی

-        تهیه برنامه حسابرسی عملیات دوره ای جهت کلیه فعالیتهای جاری شبکه شامل عملیات پروژه ای و شبکه ای و نیز سایرعملیاتی که بعهده واحدهای شبکه گذاشته شده است.

-        آگاهی و تنظیم اطلاعات از قراردادهای منعقده در رابطه با فعالیتهای مختلف که توسط اشخاص ثالث انجام می گیرد

-        ارائه خدمات تخصصی و مشاوره های لازم به مدیریت ها و معاونین و مدیریت شبکه در موارد لزوم

-        ثبت کلیه اسناد و فعل و انفعالات مالی در دفاتر قانونی شبکه و نگهداری دفاتر مذکور و سایر دفاتر جنبی و نگذاری اسناد را بر عهده دارد.

-        وصول متون قراردادهای منعقده بین شبکه و پیمانکاران اجرایی یا خدماتی، اخذ ضمانت های لازم، دریافت صورت وضعیت های تصویب شده، تطبیق با مفاد قراردادها و حصول اطمینان از مطابقت آنان، تنظیم اسناد پرداخت، نگهداری حساب پیمانکاران

-        نگهداری و کنترل حسابهای مرتبط به خرید کلیه انواع دارایی ها منقول و غیر منقول، ماشین آلات، ساختمانها، اثاثیه و کالاهای مصرفی و یا موجودی انبارها، منظور داشتن استهلاک یا حساب مصرف آنان به حساب های مختلف، کنترل صورتها و فرستهای کنترل فیزیکی اموال و بررسی موارد نقل و انتقال و نگهداری حساب آنها

-        انجام محاسبات مرتبط به حقوق، فوق العاده ها، مزایا، انواع پرداختها و کسورات مرتبط به کارکرد کارکنان شاغل در واحدهای مختلف شبکه تنظیم اسناد و نگهداری حسابها و صدور چک و یا واریز به حساب جاری کارکنان و یا ارائه فهرست و دستور پرداخت به صندوق

 

3-4- مدیریت حقوقی:

-        ارائه خدمات حقوقی به شبکه

-        اخذ مجوزهای قانونی

-        اظهار نظر در زمینه کلیه مسایلی که در شبکه بار حقوقی دارد.

-         شرکت در کمیسیون تدوین مقررات و یا رسیدگی به موارد و مسائلی که برای کسب نظر تخصصی به معاونت اقتصادی و برنامه ریزی یا دیگر معاونت ها و یا مدیریت شبکه در زمینه امور گمرکی، مالیات، بانکداری، بیمه، کار و تامین اجتماعی و سایر موارد مرتبط به قوانین و مقررات موضوعه داخلی کشور احاله می گردد.

-        شرکت در مطالعات مشترک مسئولین و کارشناسان شبکه در زمینه تدوین اساسنامه برای شرکت های تابعه

-         انجام ماموریتهای  حقوقی ارجاعی از مدیریت شبکه و یا معاونت اقتصادی و برنامه ریزی 

-         حضور در دفاتر اسناد رسمی به نمایندگی از سوی شبکه و امضاء اسناد مربوطه

-         بررسی دعاوی شبکه علیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در اجرای تعهدات قانونی و رسمی خود قصور ورزیده اند اقامه دعوی در مراجع ذیصلاح قضایی کشور به نمایندگی از سوی شبکه

-         بررسی موارد دعاوی حقوقی علیه شبکه، تهیه لوایح حضور در مراجع قانونی وانجام موافقت های لازم

-         تهیه و تنظیم طرح موافقت نامه ها و پیمان نامه های مورد لزوم جهت ثبت توافق های بعمل آمده و یا عقد قرارداد با سرمایه گذاران داخلی

-         تهیه و تدوین متون کلی و جامع قراردادهای مورد نیاز برای انواع معاملات، و یا اخذ خدمات از اشخاص ثالث

-         اظهار نظر، راهنمایی، تفسیر مفاد و مفاهیم قراردادها در موارد مراجعه و استفسار واحدهای ذیربط

-         بررسی پیش نویس قرارداد میان شبکه و اشخاص حقیقی و یا حقوقی و ارائه اظهار نظرهای حقوقی لازم

-         تهیه و تدوین نمونه های تیپ یا استاندارد انواع توافق نامه ها و قراردادهایی که شبکه به عنوان نماینده دفاتر شهرستانی، سهامدار مستقیم و یا غیر مستقیم باید با سرمایه گذاران و اشخاص حقوقی داخلی یا خارجی منعقد نماید با امعان نظر و توجه کامل به کلیه جنبه های حقوق بین الملل و رعایت منافع و مصالح شبکه 

-         معاضدت و مشاورت با دفاتر و مدیریتها و کارشناسان شاغل معاونت اقتصادی و برنامه ریزی و یا معاونت کارآفرینی و اشتغال، یا معاونت هماهنگی مناطق و یامعاونت تجارت و تولید و مدیریت و کارشناسان دیگر شبکه در امور حقوقی، بررسی موارد خاص و استثنایی، انجام تغییرات و تعدیل های لازم در متون استاندارد تهیه شده و انطباق آنان با شرایط ویژه مورد نظر

-         شرکت در جلسات نهایی عقد قرارداد یا امضاء موافقت نامه ها جهت ارائه نظرات مشورتی در مواردی که تغییرات یا تحولاتی که در مفاد قرارداد یا موافقت نامه در حین مذاکرات نهایی بین الاثنین لازم داشته باشد.

-         مطالعه و بررسی قوانین و مقررات بین المللی حاکم بر شبکه های موازی دیگر نقاط جهان و مقایسه و تطبیق با قوانین و مقررات مصوب و جاری کشور و مصوبات شورای سیاستگذاری استنتاج ضرورتها ونیازمندیهای منطقه به وضع مقررات و قوانین خاص، اعلام پیشنهادات به شورای سیاستگذاری و معاونت اقتصادی و برنامه ریزی و مدیریت شبکه

-         بررسی پیشنهادات، تفاهم نامه ها و یا متون قراردادهای پیشنهادی خارجیان، ارائه نظرات تخصصی حقوقی برای انجام جرح و تعدیل و تغییرات لازم در آن ها

 

 

4-4- مدیریت تامین سرمایه

این مدیریت به منظور تامین سرمایه برای اجرای پروژه های تایید شده کارآفرینان از طریق ارتباط با بانک های داخلی و خارجی و یا افراد حقیقی دارای امکانات مالی و سرمایه ای عمل خواهد کرد. لذا وظائف این مدیریت عبارت است از:

-        جستجو و شناسایی خطوط سرمایه در کشور و جذب سرمایه های بانکی و غیر بانکی دولتی و غیر دولتی

-        شناسایی و جذب سرمایه های  داخلی برای تامین مالی طرح های سرمایه گذاری کار آفرینان

-        شناسایی بانک ها، موسسات مالی و سرمایه گذاری خارجی

-        شناسایی و جذب سرمایه گذاران غیر دولتی

-        ارزیابی و برآورد نیاز مالی فعالیتها، برنامه ریزی برای تامین تخصیصی منابع مالی موجود و ممکن به آنان 

-        عرضه و ارائه امکانات و تسهیلات و استعدادهای بالقوه شبکه به صاحبان صنایع و سرمایه گذاران داخلی و خارجی با استفاده از امکانات انتشاراتی و تبلیغاتی، رسانه های گروهی، حضور د مجامع  و ملاقات های انفرادی، کوشش در جلب نظر آنان برای سرمایه گذاری یا مشارکت در طرح های مورد نظر

-        پذیرش و بررسی پیشنهادات مشارکت و سرمایه گذاری های رسیده به شبکه، کسب اطلاع از طرح های صنعتی و تولیدی مورد نظر آنان- بررسی میزان همسوئی پیشنهادها با اهداف و برنامه های شبکه و کار آفرینان آن

-        تماس مستقیم با نمایندگان صنایع و موسسات پینشهاد دهنده در تمام مراحل انجام مطالعات، انجام مذاکرات و مباحثات لازم، بررسی و تدوین نظام مشارکت با عنایت به کلیه جهات مرتبط، کسب نظرات معاونت ها و مدیریت شبکه

-        تهیه و تدوین پیش نویس متون توافق نامه ها و قراردادهای نهایی با همکاری و کسب نظر کارشناسان فنی، مالی، حقوقی شبکه و حضور در مراسم و تشریفات انعقاد قرارداد وارائه خدمات اولیه در مراحل ثبت و آغاز کار طرحهای مشارکتی و یا شرکت های مشارکتی.

-        انجام مذاکرات وتبادل نظرهای مقدماتی با نمایندگان شرکتها و موسسات سرمایه گذرای خارجی، داخلی و اشخاص حقیقی متقاضی سرمایه گذاری و یا مشارکت در ارائه نقطه نظرهای مقامات شبکه و کارآفرینان فعال مرتبط در زمینه ها

 

5-4- مدیریت برنامه ریزی

-        تعیین سرفصل ها و تعیین ضوابط برآوردها، برنامه ریزی تخصصی منابع موجود آنان

-        تعیین سرفصل ها وتعیین ضوابط برآورد و محاسبه بودجه مورد نیاز واحدهای مختلف شبکه، همکاری با مسئولین و مدیریت ها در تنظیم بودجه هر واحد

-        ابلاغ بودجه تصویب شده به واحدها، تنظیم سیستم کنترل هزینه ها، تعیین ضوابط ارتباطی با حسابداری و معاونت اقتصادی و برنامه ریزی و دیگر معاونت ها در زمینه وصول گزارش هزینه های انجام یافته، تطبیق اطلاعات مربوط به هزینه با اقلام و سرفصلهای بودجه تصویب شده هر واحد

-        تهیه گزارشهای ماهانه و ارائه به مدیریتها و معاونین و مدیریت شبکه

-        بررسی، تنظیم و پیشنهاد سیاست ها و برنامه های جامع مرتبط به فعالیت های واحدهای تابعه به ویژه: اداری، حسابداری، صندوق شبکه، حقوقی در خصوص امور مالی و سرمایه ای، مسائل تامین، تجهیز و نگهداشت نیروی انسانی

-        اتخاذ و اعمال روشهای ارشادی در راستای هماهنگی فعالیتهای مختلف واحدهای تابعه و متابعت کلی فعالیت های از خط مشی و برنامه های مصوب به منظور نیل به اهداف شبکه

-        نظارت و حصول اطمینان از استفاده بهینه و مطلوب از منابع و امکانات مالی، انسانی

-        نظارت مستمر و حصول اطمینان از رعایت اصول و ضوابط مناسب در امر وصول در آمدها و تامین منابع مالی، جریان مناسب نقدینگی، تدوین و اجرای بودجه های سرمایه ای و جاری نگهداری و کنترل صحیح هزینه ها و حسابها

 


صندوق شبکه

صندوق شبکه محل مشارکت مالی همه دفاتر مستقل در ایجاد امکانات مالی برای شبکه کارآفرینی زاگرس است تا این شبکه بتواند در مواردی که لازم است، این منابع را برای توسعه بازار محصولات تولید شده کارآفرینان شبکه خصوصاً تشکیل کنسرسیوم های صنعتی به کارگیرد. نتیجه عملیات خالص از هزینه این صندوق منافع مشترک اعضاء صندوق محسوب شده  به نسبت 40 و 60 درصد به ترتیب بین شبکه و دفاتر مستقل تقسیم می شود. از سهم منافع شبکه هزینه های توسعه شبکه از این صندوق قابل برداشت است. منابع هزینه های عمومی مثل تبلیغات و غیره که به حساب و هزینه مشترک دفاتر مشاوره کارآفرینی صورت می گیرد در این صندوق نگهداری می شود.اهم منابع این صندوق عبارتند از:

-        حق عضویت اخذ شده از دفاتر شبکه و نگهداری آن در محل صندوق جهت مشارکت در طرحهای اقتصادی شبکه در جهت حمایت از بازار محصولات کار آفرینان

-        حق اشتراک اخذ شده از دفاتر شبکه و نگهداری آن در محل صندوق جهت هزینه تبلیغات و برگزاری نمایشگاه های دست آوردهای کار آفرینان

-        نگهداری وجوه واریزی به حساب صندوق شبکه جهت انجام سایر امور عمومی که توسط مدیریت شبکه تعیین و به دفاتر ابلاغ خواهد شد.

شرایط احراز مشاغل در ساختار سازمانی

 شبکه کارآفرینی زاگرس
شرایط احراز مشاغل در شبکه کارآفرینی زاگرس

 

مدیر شبکه: کارشناس ارشد یا دکترای مدیریت صنعتی، اقتصاد، صنایع، 10 سال سابقه، ترجیحاً آشنا به فعالیتهای زنجیره ای

معاونت تجارت تولید: کارشناس با 10 سال سابقه یا کارشناس ارشد و یا دکترا با 5 سال  مدیریت بازرگانی  مسلط به زبان انگلیسی

-        مدیریت کنسرسیوم: کارشناس ارشد اقتصاد یا بازرگانی  ترجیحاً  با مدرک بازاریابی آشنا به مباحث مربوطه با 5 سال سابقه کار

-        مدیریت تجارت الکترونیک: کارشناس یا کارشناس ارشد IT  ترجیحاً آشنا به مباحث تجارت الکترونیک  3 سال سابقه

-        مدیریت سوپر مارکت صنعتی: کارشناس بازرگانی یا اقتصاد با 5 سال سابقه در بازاریابی

-        مدیریت استانداردها:  کارشناس ارشد صنایع با 2 سال سابقه کار

-        مدیریت بازارهای جهانی: بازرگانی آشنا به مباحث تجارت جهانی مسلط به زبان انگلیسی 4 سال سابقه

 

معاونت کار آفرینی و اشتغال: دکترا یا کارشناس ارشد صنایع اقتصاد- مدیریت صنعتی با 5 سال سابقه مفید مدیریت

مدیریت حمایت های تکنولوژیک: کارشناس ارشد صنایع، مدیریت صنعتی ... آشنا به سیستم های تولید، مسلط به زبان انگلیسی 

مدیریت تولید طرح های تولیدی:  کارشناس ارشد صنایع، مدیریت صنعتی  آشنا به سیستمهای تولید- 5 سال سابقه کار 

کارشناس طرح های هولدینگ تولیدی:  کارشناس اقتصاد یا مدیریت صنعتی  آشنا به سیستمهای اقتصاد تولید و هولدینگ 3 سال سابقه

کارشناس طرح های مستقل تولیدی: کارشناس اقتصاد یا مدیریت صنعتی  2 سال سابقه

طرح های مشارکت فرآیندی: کارشناس اقتصاد یا مدیریت صنعتی  2 سال سابقه

طرح های زنجیره تامین: کارشناس اقتصاد یا مدیریت صنعتی- صنایع  2 سال سابقه

مدیریت ارزیابی و نظارت های فنی و اقتصادی: کارشناس صنایع یا مدیریت صنعتی یا اقتصاد با سابقه کار صنعتی با 10 سال سابقه کار یا فوق لیسانس رشته های مذکور با 5 سال سابقه کار 

مدیریت آموزش های فنی و حرفه ای:  کارشناس ارشد یا کارشناس ترجیحاً آشنا به آموزش های فنی و حرفه ای  یا کارشناس ارشد در حال کار در آموزش فنی و حرفه ای 

مدیریت کار یابی:  کارشناس ارشد مدیریت با سابقه کار مرتبط با نیروی انسانی

مدیریت کلینیک اشتغال: کارشناس ارشد صنایع یا مدیریت صنعتی با 3 سال سابقه کار

معاونت هماهنگی مناطق:  کارشناس ارشد مدیریت با 5 سال سابقه کار و یا کارشناس مدیریت با 10 سال سابقه کار در زمینه امور مناطق و نمایندگیها  آشنا به سیستمهای ارتباط

مدیریت نظارت و توسعه دفاتر شهرستانی:  کارشناس صنایع با گرایش سیستمها، کارشناس اقتصاد نظری با حداقل 5 سال سابقه کار در زمینه منابع انسانی

آموزش پرسنل شبکه:  کارشناس با 5 سال سابقه کار مرتبط با نیروی انسانی

مدیریت دفاتر مشاوره کار آفرینی، کاریابی و خدمات کسب وکار استانی و شهرستانی:  کارشناس یا کارشناس ارشد بر اساس اعلامیه روزنامه جام جم 

 

معاونت اقتصادی و برنامه ریزی: کارشناس ارشد اقتصاد یا مدیریت مالی با 10 سال سابقه کار

مدیریت برنامه ریزی:  کارشناس صنایع یا اقتصاد نظری با حداقل 5 سال سابقه کار در امر برنامه ریزی 

مدیریت اداری:کارشناس امور اداری 5 سال سابقه کار در امور اداری و استخدامی و آشنا به قوانین کار و استخدام 

مدیریت حسابداری: کارشناس یا کارشناس ارشد حسابداری  5 سال سابقه کار برای کارشناس ارشد و 10 سال سابقه کار برای کارشناس و مسلط به حسابداری شرکتها و صنعتی 

مدیریت حقوقی: کارشناس یا کارشناس ارشد حقوق  5 سال سابقه کار برای کارشناس ارشد و 10 سال سابقه کاربردی کارشناس ارشد حقوق  آشنا با قوانین حقوقی شرکت ها و قوانین حقوقی کار.

مدیریت فنی شبکه: دکترا یا کارشناس ارشد IT با 5 سال سابقه کار مفید در زمینه IT یا کارشناس IT با 5 سال سابقه کار و تسلط کامل به مباحث IT و نرم افزارهای .NET

مدیریت تامین سرمایه:  کارشناس ارشد، اقتصاد یا مدیریت بازرگانی با 5 سال سابقه کار در مدیریت منابع مالی یا کارشناس اقتصاد با سابقه کار 10 سال در امر مدیریت تامین منابع مالی  ترجیحاً آشنا به بورس 

صندوق شبکه: کارشناس ارشد یا کارشناس حسابدرای با 5 سال سابقه مفید.



[1] Information & Communication Infrastructure

[2] Business Development center

[3] Innovation Center

[4] Small & Medium Enterprise

[5] Electronic Learning

[6] Business Plan

فروش فروشگاه طراحی فروشگاه آنلاین فروش فروشگاه آنلاین فروشگاه تحت وب راه اندازی فروشگاه تحت وب وب سایت فروشگاهی ارزان طراحی وب سایت باشگاه مشتریان پرداخت ماهیانه فروش آنلاین فروش محصولات چندین پذیرنده طراحی فروشگاه ریسپانسیو طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی طراحی و پیاده سازی فروشگاه ساخت سایت فروشگاهی فروشگاه حرفه ای ساخت فروشگاه آنلاین ساخت فروشگاه Online سفارش سایت فروشگاهی طراحی فروشگاه اینترنتی اختصاصی قیمت طراحی فروشگاه اینترنتی فروشگاه ساز حرفه ای فروشگاه اینترنتی آماده فروشگاه ساز قیمت راه اندازی سایت فروشگاهی سفارش طراحی فروشگاه اینترنتی
All Rights Reserved 2023 © BSFE.ir
Designed & Developed by BSFE.ir