hc8meifmdc|2010A6132836|BehboudFroshgahWebSite|tblnews|Text_News|0xfdff720b02000000500e000001000100
مهندسی فرهنگی
تعریف مهندسی فرهنگی:
مهندسی فرهنگی رویکردی مفهومی به برنامهریزی و مدیریت
توسعه فرهنگی است که برای پاسخگویی به مفاهیم درحال تغییر فرهنگ و طراحی راهبردهای
عملی برای حل مشکلات ناشی از توسعه و تغییرات فرهنگی در یک جامعه است. علاوه بر
این، مفهوم مهندسی فرهنگی بیانگر تغییر در مدیریت موسسات فرهنگی است و دلالت بر
نیاز به برنامهریزی راهبردی و راه حلهای معتبر فنی ( Solutions Technically
Sound )برای چالشهای توسعه فرهنگی دارد. به عبارت دیگر مهندسی فرهنگی
درباره سامانهها، فرایندها،آلتر ناتیوها و فرموله کردن راه حلهای خلاق و مبتکرانه
و کارآفرینانه برای چالشهای موجود در
زمینه توسعه موسسات فرهنگی و پیشبرد مشارکت مردم در زندگی فرهنگی (Cultural Life) دارد.
اهمیت مهندسی فرهنگی وابسته به این حقیقت است که تغییرات فرهنگی تنها به عنوان فرایندی تاریخی و تکاملی
مورد بحث قرار نمیگیرد. بلکه مسالهای است که با اندیشه زمان و مکان و پویایی
جامعه و برنامهریز ی بلند مدت (نظیر چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران ) و با
نگاه بر آینده و آینده نگری و با توسعه حوزههای دیگر در آینده ملازمت و پیوستگی
پیدا میکند.این بدان معناست که پویایی فرهنگ ( از این نظر که تاثیراتش احتمالا در
پرتو ایدههای جدید و مقتضیات تحولات جامعه خلق یا مجددا خلق خواهد شد )، نه تنها
از طریق وقایع تصادفی بلکه از طریق مهندسی فرهنگی تشدید میشود. بنابراین مهندسی
فرهنگی نه تنها فقط روشی برای نگهداری و حفاظت از سنتهایی اصیل که در معرض نابودی هستند بلکه درصدد یافتن و طراحی
راه حلهایی برای چالشهای برخاسته از نتایج مناسبات و ارتباطات معاصر است. طبیعتا
مهندسی فرهنگی چالشهای اساسی توسعه ملی و
بینالمللی را تصدیق نموده و چشم اندازی چند رشتهای (Multidisciplinary Perspective) در توسعه ابزارهای مدیریتی و
کاربرد آنها در توسعه فرهنگ و توسعه اجتماعی – اقتصادی است.
امروزه مهندسی
فرهنگی (به تازگی سازمان مشاورهای در دبی برای آن تاسیس شده است ) در زمینه ابعاد
فرهنگی توسعه اجتماعی – اقتصادی (Socioeconomic
Development) وموسسات بنگاههای فرهنگی (Cultured Enterprise) فعالیت دارد. طراحی مهندسی
فرهنگی (CE Design)، توسعه و
پیشبرد کاربرد ابزارهاو سامانههای مدیریتی برای برنامهریزی توسعه فرهنگیCultural Development Planning) ) و کارآموزی کارآفرینان فرهنگی حداقل چهار واحد عملیاتی زیر را میطلبد:
1. ارزیابی خدمات آثار فرهنگی
2. بازاریابی فرهنگی و عرضه تولیدات
هنری
3. پژوهش و کاراموزی (Research
& Training) در امور فرهنگی
4. توسعه بازارهای محصولات فرهنگی و رسانهای در سطح ملی و بینالمللی
علاوه بر این مهندسی فرهنگی: روشهایی برای کنترل رفتار
(Behavior) گروه بزرگی از مردم به ویژه با
استفاده از اصول تقویت کننده (Reinforcement
Principle) است برخی رفتارهایی که
از این طریق کنترل میشوند عبارتند از: سطح کار و فعالیت، انگیزش، واکنشهای احساسی
و تسلط به خود، به عنوان مثال بر اثر پیاده سازی مهندسی فرهنگی احتمالا هیچ سیگاری در جامعه وجود
نخواهد داشت. در این زمینه توجه به مهندسی رفتاری (Behavior Engineering) با پویایی زنجیره (تقاضا، تولید، توزیع و...) و سایر موارد
مربوطه.
بنیان گذاری
شایستگیهای کارآفرینی و مدیریتی از طریق
برنامه راهبردی و برنامه داد و ستد (Strategic &Business Plan)،انجام و مستند سازی شده و اجرا
میشود.
موسسات (CE Design):
موسسات طراحی مهندسی فرهنگی با مدیران و کارآفرینان و
اقشار مختلف جامعه همکاری نزدیک نموده تا
فرهنگی مناسب، محیطی ناب و زندگی شایستهای را برای مردم ایجاد کنند. فعالیت این
موسسات در خدمات زیر متمرکز است:
1- مشاوره و مساعدت فنی برای ارزیابی تاثیرات
فرهنگی توسعه اجتماعی – اقتصادی و ارزیابی نیازها، ادراکات، طراحی و توسعه
هنر، رسانه و محصولات ابتکاری فرهنگی است.
2- پژوهش:
v
کارآموزی کارآفرینان فرهنگی و
مدیران، رسانهها
v
تولیدات رسانهای، هنری و
فرهنگی و بازاریابی فرهنگی
v
توسعه رسانه هنر و بازارهای
فرهنگی
v
خلق فضاهایی برای فعالیتهای
شبکهای حرفهای و همکاریهای عمومی.
برنامه
کارآفرینی فرهنگی این موسسات درسه حوزه زیر متمرکز است:
سیاستها، توسعه داد وستد و مدیریت پروژه.
اساس برنامه
توسعه کارآفرینی ارائه شده بر 3 اصل زیر استوار است:
1- بکارانداختن و فراهم آوردن تسهیلاتی برای تعامل مستقیم و گفتمان میان سیاستگذاران
فرهنگی، و کارآفرینان برای تشریح سیاستهای مورد نیاز و برنامههای حمایتی.
2- افزایش ادراک از توانهای یک بنگاه فرهنگی (ایده پروژه ) در راستای آشنایی
بیشتر.
مهندسی
رفتاری، به ویژه در کاربرد اصول تقویتی
برای ایجاد اصلاحات رفتاری در فرد میپردازد. به عنوان مثال از طریق مهندسی
رفتاری فرد میآموزد که سیگار کشیدن را ترک کند.
3- نظریه تقویت (Reinforcement Theory): از منظر
نظریه تقویت، رفتار براساس تکرار و استمرار تاثیر میپذیرد و افراد تمایل دارند به
تکرار رفتارهای مورد علاقه و رفتارهایی که موجد انگیزش تقویت مثبت میشود، مبادرت
نمایند،ابزارهای مهندسی در ترافیک نمونهای از این تکرارها و استمرار آنست.
دفتر بینالمللی مهندسی فرهنگی در شهر رسانهای
دبی (Dubai
Media city)
این سازمان در شهر رسانهای دبی واقع شده و تحت عنوان
(Cultural Engineering Dubai FZLLC)فعالیت میکند.
دبی به علت فعالیتهای اقتصادی زندگی و پویایی اقتصادی شهرت داشته و افراد زیادی از
متخصصین حرفهای را از سراسر دنیا جذب کرده است. این شهر دارای میراث فرهنگهای
غنی و متنوعی از سایر جهان است
چنانچه دارایی اجتماعی – اقتصادی،
سایر ملل پایه اصلی بوجود آمدن عواملی برای تبدیل دبی به یکی از مراکز فرهنگی رهبر
در جهان شده است. تاسیس دفتر مهندسی فرهنگی دبی (CED) (CE
Dubai) بر مبنای این چشم انداز و اجرای راهبردی فعالیتها و برنامههایی
برای پیشبرد دبی به عنوان مرکز تعالی دبی در امور فرهنگی تلقی میشود.CED از تمام فرصتها برای همکاری و مشارکت در
زمینههای توسعه فرهنگی استفاده کرده و
زمینه را برای سیاستگذاری فرهنگی جهانی
آماده میکند و با افزایش متخصصان با
بصیرت رویکردهای جدیدی از هنر و فرهنگ را بوجود آورده است.