بهبود فروشگاه

02188272631   09381006098  
تعداد بازدید : 77
6/30/2023
hc8meifmdc|2010A6132836|BehboudFroshgahWebSite|tblnews|Text_News|0xfdff720b02000000500e000001000100

مهندسی فرهنگی

 

تعریف مهندسی فرهنگی:

مهندسی فرهنگی رویکردی مفهومی به برنامه­ریزی و مدیریت توسعه فرهنگی است که برای پاسخگویی به مفاهیم درحال تغییر فرهنگ و طراحی راهبردهای عملی برای حل مشکلات ناشی از توسعه و تغییرات فرهنگی در یک جامعه است. علاوه بر این، مفهوم مهندسی فرهنگی بیانگر تغییر در مدیریت موسسات فرهنگی است و دلالت بر نیاز به برنامه­ریزی راهبردی و راه حل­های معتبر فنی ( Solutions    Technically  Sound )برای چالشهای توسعه فرهنگی دارد. به عبارت دیگر مهندسی فرهنگی درباره سامانه­ها، ‌فرایندها،آلتر ناتیوها و فرموله کردن راه حل­های خلاق و مبتکرانه و کارآفرینانه  برای چالشهای موجود در زمینه توسعه موسسات فرهنگی و پیشبرد مشارکت مردم در زندگی فرهنگی (Cultural Life) دارد.

اهمیت مهندسی فرهنگی وابسته به این حقیقت است  که  تغییرات فرهنگی تنها به عنوان فرایندی تاریخی و تکاملی مورد بحث قرار نمی­گیرد. بلکه مساله­ای است که با اندیشه زمان و مکان و پویایی جامعه و برنامه­ریز ی بلند مدت (نظیر چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران ) و با نگاه بر آینده و آینده نگری و با توسعه حوزه­های دیگر در آینده ملازمت و پیوستگی پیدا می­کند.این بدان معناست که پویایی فرهنگ ( از این نظر که تاثیراتش احتمالا در پرتو ایده­های جدید و مقتضیات تحولات جامعه خلق یا مجددا خلق خواهد شد )، نه تنها از طریق وقایع تصادفی بلکه از طریق مهندسی فرهنگی تشدید می­شود. بنابراین مهندسی فرهنگی نه تنها فقط روشی برای نگهداری و حفاظت از سنتهایی اصیل  که در معرض نابودی هستند بلکه درصدد یافتن و طراحی راه حلهایی برای چالشهای برخاسته از نتایج مناسبات و ارتباطات معاصر است. طبیعتا مهندسی فرهنگی چالشهای  اساسی توسعه ملی و بین­المللی را تصدیق نموده و چشم اندازی چند رشته­ای (Multidisciplinary Perspective) در توسعه ابزارهای مدیریتی و کاربرد آنها در توسعه فرهنگ و توسعه اجتماعی اقتصادی است.

 امروزه مهندسی فرهنگی (به تازگی سازمان مشاوره­ای در دبی برای آن تاسیس شده است ) در زمینه ابعاد فرهنگی توسعه اجتماعی اقتصادی (Socioeconomic Development) وموسسات بنگاه­های فرهنگی (Cultured Enterprise) فعالیت دارد. طراحی مهندسی فرهنگی (CE Design)، توسعه و پیشبرد کاربرد ابزارهاو سامانه­های مدیریتی برای برنامه­ریزی توسعه فرهنگیCultural Development Planning) ) و کارآموزی کارآفرینان فرهنگی حداقل  چهار واحد عملیاتی زیر را می­طلبد:

1.    ارزیابی خدمات آثار فرهنگی

2.    بازاریابی فرهنگی و عرضه  تولیدات هنری

3.    پژوهش و کاراموزی (Research & Training) در امور فرهنگی

4.    توسعه بازارهای محصولات فرهنگی و رسانه­ای در سطح ملی و بین­المللی

علاوه بر این مهندسی فرهنگی: روشهایی برای کنترل رفتار (Behavior) گروه بزرگی از مردم به ویژه با استفاده از اصول تقویت کننده (Reinforcement Principle) است  برخی رفتارهایی که از این طریق کنترل می­شوند عبارتند از: سطح کار و فعالیت، انگیزش، واکنشهای احساسی و تسلط به خود، به عنوان مثال بر اثر پیاده سازی  مهندسی فرهنگی احتمالا هیچ سیگاری در جامعه وجود نخواهد داشت. در این زمینه توجه به مهندسی رفتاری (Behavior Engineering) با پویایی زنجیره  (تقاضا،‌ تولید، ‌توزیع و...) و سایر موارد مربوطه.

 بنیان گذاری شایستگی­های کارآفرینی و مدیریتی از طریق  برنامه راهبردی و برنامه داد و ستد (Strategic &Business Plan)،انجام و مستند سازی شده و اجرا می­شود.

موسسات (CE Design):

موسسات طراحی مهندسی فرهنگی با مدیران و کارآفرینان و اقشار مختلف جامعه همکاری  نزدیک نموده تا فرهنگی مناسب،‌ محیطی ناب و زندگی شایسته­ای را برای مردم ایجاد کنند. فعالیت این موسسات در خدمات زیر متمرکز است:

1-  مشاوره و مساعدت فنی برای ارزیابی تاثیرات فرهنگی توسعه اجتماعی اقتصادی و ارزیابی نیازها، ادراکات، طراحی و توسعه هنر، رسانه و محصولات ابتکاری فرهنگی است.

2-  پژوهش:

v    کارآموزی کارآفرینان فرهنگی و مدیران، رسانه­ها

v    تولیدات رسانه­ای، هنری و فرهنگی و بازاریابی فرهنگی

v    توسعه رسانه هنر و بازارهای فرهنگی

v    خلق فضاهایی برای فعالیتهای شبکه­ای حرفه­ای و همکاریهای عمومی.

 برنامه کارآفرینی فرهنگی این موسسات درسه حوزه زیر متمرکز است:

سیاستها، توسعه داد وستد و مدیریت پروژه.

 اساس برنامه توسعه کارآفرینی ارائه شده بر 3 اصل زیر استوار است:

1-    بکارانداختن و فراهم آوردن تسهیلاتی برای تعامل مستقیم و گفتمان میان سیاستگذاران فرهنگی، و کارآفرینان برای تشریح سیاستهای مورد نیاز و برنامه­های حمایتی.

2-    افزایش ادراک از توانهای یک بنگاه فرهنگی (ایده پروژه ) در راستای آشنایی بیشتر.

مهندسی رفتاری، به ویژه در کاربرد اصول تقویتی  برای ایجاد اصلاحات رفتاری در فرد می­پردازد. به عنوان مثال از طریق مهندسی رفتاری فرد می­آموزد که سیگار کشیدن را ترک کند.

3-    نظریه تقویت (Reinforcement Theory): از منظر نظریه تقویت، رفتار براساس تکرار و استمرار تاثیر می­پذیرد و افراد تمایل دارند به تکرار رفتارهای مورد علاقه و رفتارهایی که موجد انگیزش تقویت مثبت می­شود، مبادرت نمایند،ابزارهای مهندسی در ترافیک نمونه­ای از این تکرارها و استمرار آنست.

دفتر بین­المللی مهندسی فرهنگی در شهر رسانه­ای دبی (Dubai Media city)

این سازمان در شهر رسانه­ای دبی واقع شده و تحت عنوان (Cultural Engineering Dubai FZLLC)فعالیت می­کند. دبی به علت فعالیتهای اقتصادی زندگی و پویایی اقتصادی شهرت داشته و افراد زیادی از متخصصین حرفه­ای را از سراسر دنیا جذب کرده است. این شهر دارای میراث فرهنگ­های غنی و متنوعی از سایر جهان  است چنانچه  دارایی اجتماعی اقتصادی، سایر ملل پایه اصلی بوجود آمدن عواملی برای تبدیل دبی به یکی از مراکز فرهنگی رهبر در جهان شده است. تاسیس دفتر مهندسی فرهنگی دبی (CED) (CE Dubai) بر مبنای این چشم انداز و اجرای راهبردی فعالیتها و برنامه­هایی برای پیشبرد دبی به عنوان مرکز تعالی دبی در امور فرهنگی تلقی می­شود.CED از تمام فرصتها برای همکاری و مشارکت در زمینه­های  توسعه فرهنگی استفاده کرده و زمینه را برای  سیاستگذاری فرهنگی جهانی آماده می­کند و  با افزایش متخصصان با بصیرت رویکردهای جدیدی از هنر و فرهنگ را بوجود آورده است.

فروش فروشگاه طراحی فروشگاه آنلاین فروش فروشگاه آنلاین فروشگاه تحت وب راه اندازی فروشگاه تحت وب وب سایت فروشگاهی ارزان طراحی وب سایت باشگاه مشتریان پرداخت ماهیانه فروش آنلاین فروش محصولات چندین پذیرنده طراحی فروشگاه ریسپانسیو طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی طراحی و پیاده سازی فروشگاه ساخت سایت فروشگاهی فروشگاه حرفه ای ساخت فروشگاه آنلاین ساخت فروشگاه Online سفارش سایت فروشگاهی طراحی فروشگاه اینترنتی اختصاصی قیمت طراحی فروشگاه اینترنتی فروشگاه ساز حرفه ای فروشگاه اینترنتی آماده فروشگاه ساز قیمت راه اندازی سایت فروشگاهی سفارش طراحی فروشگاه اینترنتی
All Rights Reserved 2023 © BSFE.ir
Designed & Developed by BSFE.ir